Min häst kickar och bits

F

fallerina

Hej, sedan jag flyttade hem mina hästar från ett privathyrt stall så har den ena hästen(2år) börjat bitas och kicka med bakbenen, så fort jag skall ta henne på bakdelen så vänder hon rumpan mot mig och hoppar med benen, jag har aldrig haft problem med att lyfta benen och överhuvudtaget borsta henne bak, men nu är hon hopplös, det är samma hästar som har flyttat, så det är bara stallet och hagarna som är nytt för henne, När jag lyfter bak så drar jag ut benet lite extra och håller emot, för hon försöker ju slita sig loss, tillslut så ger hon sig. Karnse hon bara skall testa om mig på nytt. Hon kickade hovslagaren på revbena, men det gick bra som tur var, hon är väldigt rädd om sin bakdel, och inget kan väl ha hänt henne tidigare, jag har haft henne sen hon var 11 mån och som sagt allt har fungerat bra tills nu. Ibland känns det som om hon ville göra mig illa men varför, klart har jag dragit till med näven i rumpan när hon försökt sparka mig men det är inte orsaken. Adrenalinet stiger i hela mig när jag inte ger mig för henne, hon är som en riktig envis bortskämd unge som bara skall vara på hennes villkor. Har ni några råd om vad jag skall göra
 
2 åriga hästar är enl. mig den värsta trotsålderna och inte kul. Det är en fas de flesta går igenom och de blir hemska, som ägare kan man inte annat än att forstätta eller börja vara MKT: koncekvent och lära dom förstå ett nej.

Hur just du skall gå tillväga kan jag inte svara på utan du måste hitta en metod som fungerar för er och som din häst reagerar på. Du måste även fylla på med en stor potion tålamod. I bland är det bättre att nonchalera och ibland får man säga till ordentligt, men gör det inte på människors vis utan ge tillbaks på hästars vis i exakt rätt ögonblick och lär sig framförallt att förekomma hästen.

Sedan om hästen verkligen är bakskygg så måste du jobba med den biten separat och träna bort det nu annars blir det ett nytt problem när det är dags för rid/mark/kör träning.

När det gäller benlyft så kan hästen få himla ont när den växer och då är det inte skönt att få sitt ben utrdraget lite extra, hitta istället ett läge där hon försöker slappnar av och håll mot därifrån så du är lite mer säker på att det inte är av smärta eller oblanans den drar åt sig benet.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 181
Senast: Oknytt
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp