Bukefalos 28 år!

Min häst kliar sig!

maoulina

Trådstartare
Min häst kliar sig väldigt på sidan när jag tar av henne täcket, började för ca en vecka sen.
Hon är helklippt och har gått ganska länge med ett 200 gram täcke med hals för det ha varit så milt här nere i Skåne, men en dag (ca en vecka sen) var det riktigt ruggigt så jag la på henne ett 200 gram stalltäcke och ett 100 gram utetäcke med hals. Och det var efter det hon började klia sig. Jag blev orolig att hon blivit för varm och att täckena inte andades ordentligt och la på henne 200 gram täcket igen då vädret blivit ''varmare igen'', har ca 5-7 grader på dagen.
Hon kliar sig mindre nu men fortsätter fortfarande och jag har även börjat ge henne B-vitamin som några i stallet rekommenderade och de har hon fått nu några dagar.
Dock vill jag att hon ska ha ett lite tjockare täcke, då jag vill att gamlingen håller sig varm men ändå att hon inte blir för varm och att täcket andas ordentligt.
Kanske får köpa ett nytt? Suck..

Men sen kanske det har med fodret att göra? Men tycker det vore konstigt då hon inte reagerat något förrän nu? Och jag har inte ändrat någonting.

Vad tror ni och vad ska jag göra? Avvakta och se om det blir bättre med B-vitaminen, ska ju ge det ca 2 veckor. Ska jag lägga på henne tjockare täcke? Och hur varm ska en häst va egentligen under täcket? Varm eller typ ljummen?
 
Sv: Min häst kliar sig!

Min har också börjat precis så, hon får nu stå naken på nätterna. Dock fäller hon som en tok och älskar när jag masserar bort hår.
 
Sv: Min häst kliar sig!

Jag skulle ta av täcket helt!

Det är väldigt vanligt att hästar får svampinfektioner när de går täckade, även fukteksem kan komma då det blir för tätt.

Med täcke på har hästen ingen möjlighet att SJÄLV reglera sin kroppstemperatur, vilket den gör i vilt tillstånd. Den bildar en luftspalt mellan huden och det innersta lagret hår, vilket gör att det isolerar och samtidigt ventilerar. Med täcke på kan den inte göra det, så då blir det lätt för varmt och tätt mot huden
 
Sv: Min häst kliar sig!

Om det hade varit såpass varmt som ni verkar ha hade jag haft hästen utan täcke eller med ett som har 100g foder (som skydd för regn och blåst). Det har förmodligen blivit för varmt och tätt under täcket. Ha den utan täcke så mycket som möjligt för att det inte ska bli värre.

Mina har 200g täcke när det -10 till -25 ungefär, sedan kan jag byta till tjockare.

Tillägg: Min erfarenhet säger att hästarna ska vara ljumma eller nästan kalla under täcket när det är lagom tjockt.
 
Sv: Min häst kliar sig!

Att ha henne utan täcke ute är galenskap? Hon är helklippt! Om det är de du menar? Det regnar och blåser ute. I stallet ok, kanske med ett tunnt täcke. Men varför jag täckade henne mer var för hon frös, hon stod och skakade i hagen. Men sen blev det väl för varmt så då bytte jag tillbaka till 200 gram. Under det är hon nu ljummen! Så då kanske det är perfekt tjockt nu!
Får hoppas klådan går över. Vad ska man göra annars?
 
Sv: Min häst kliar sig!

Jag hade provat ett 100 eller 200 grams utetäcke UTAN hals, eller 50-100 gram med hals.

Eller provat någon annan täckestyp, vissa är ju tyngre än andra. Tänker att de som tynger ner kanske blir för täta?.
 
Sv: Min häst kliar sig!

Detta 200 grams täcket har jag haft på henne längre nu, även haft det på vår höst vid samma temperatur och hon har aldrig kliat sig. Det började när jag täckade henne med 200 gram stall täcke och sedan 100 gram utanpå det, de hade hon i två dagar, så nog där det börjat för det var precis då hon började klia sig!
Avvaktar och ser hur det blir :) ska försöka lufta henne så mycket som möjligt
 
Sv: Min häst kliar sig!

Du har inte möjlighet att ha olika täcken på henne på dagen och på natten? Kanske ett tunnare på natten och sedan 200 grams täcket på dagen? Bara att det blir lite olika material kan hjälpa och sedan borsta henne grundligt minst en gång om dagen.
 
Sv: Min häst kliar sig!

Jag tror din häst är för varm. Mitt sto går med ett fleecefodrad (100g) täcke nu när det är plusgrader och blåst/regn. 200g täcket tar vi fram först när det blir minus. Hon blir tokkliig av ett för varmt täcke. Hon är klippt och har i övrigt ingen päls att tala om där hon har den kvar. Hon står naken på natten.

Mvh Domino_s
 
Sv: Min häst kliar sig!

Låter klockrent som pälssvamp. Tyvärr. Är det bara att det blivit för varmt en gång räcker det med att byta täcke. Men om hästen fortsätter klia sig är det dax för åtgärd.
 
Sv: Min häst kliar sig!

Okej. Om hon fortsätter, vad ska man göra åt det då? Ringa vet? Eller finns det något man själv kan göra?
 
Sv: Min häst kliar sig!

Jag har fått rådet att börja med att tvätta med Clerasil-schampo. Om inte det hjälper får veterinären skriva ut starkare saker. Det blir värre utan behandling.
 
Sv: Min häst kliar sig!

Ja men om du då bor så till att det blåser så mkt hade jag ändå valt ett tunnare täcke samt bytt mellan två så att de hinner torka mycket grundligt mellan varje användning. Samt haft den utan täcke inne för att lufta pälsen maximalt, mer mat om den fryser. Jag tror ändå att 200g är för tjockt.
 
Sv: Min häst kliar sig!

Jag tycker att det låter som om din häst har alldeles för tjocka täcken på sig. Har ni inte plusgrader i Skåne? 200 g har vi när det är runt -10. Just nu räcker det bra med fleecefodrat regntäcke. :)
 
Sv: Min häst kliar sig!

Hästen ska kännas sval men inte kall under täcket. Känns det ljummet är det för varmt.
 
Sv: Min häst kliar sig!

Om det inte är att den är för varm så kan den ha loppor eller löss.
Vi väntar på frontlinje spray till min kliande ponny.
 
Sv: Min häst kliar sig!

Jag bor också i Skåne. Min häst har fått fuktexem.
Helklippte min häst och lade på 200 gr halstäcke när det blev kallare. Och fleece på natten. Sen blev det milt igen och tog inte av 200 g täcket. Han åkte på fuktexem. Nu går han naken på nätterna och med max 100 g ute. Jag hade veterinären ute som skrev ut en dyr kräm på recept som jag inte hämtade ut utan har behandlat varannan dag med jodopax, alsollösning och Hydrokortison kräm. Och varannan dag med enbart jodopax kräm. Och det börjar ge med sig efter 2 v!

Så, låt hästen lufta sig på natten (det är ett måste med luftning!) och tunnare täcke ute. Min veterinär sa att hon pratat med många veterinärer och många hästar har fått fukexem pga vädret och för tjocka täcken. Så behandla nu innan det blir olidligt för hästen!
 
Sv: Min häst kliar sig!

Jo här i Skåne är det nu mellan 5 och 8 + på dagarna. Och mkt regn så = fuktigt. Veterinärerna här varnar för fuktexem.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
647
Senast: Ray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 770
Senast: Bee
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 264
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp