Min häst tappar all päls hjälp!

Elin_93

Trådstartare
Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft ett tag nu sen han började fälla sin vinterpäls. Sen bara på en dag under magen ungefär hittade jag en jätte stor fläck 15-20 cm ungefär det går bara att skala av pälsen så han blir helt nacken det är som om han tappar all päls men inte har producerat ny päls under? Jag blev såklart orolig och ringde ut en veterinär. Veterinärn blev väldigt förvånad hon hade aldrig sett något liknande innan hon tog med prover på pälsen i förhoppning om att det skulle va pälsätare eller något sådant för annars visste hon inte vad felet va. Det visade sig senare att det inte va några kryp eller ägg i pälsen. Det hon tippsade mig om va att köpa b vitamin och selevetan och blanda i maten och se om det hjälper. Men tycker att detta är väldigt märkligt han ser ganska skabbig ut nu. Han går på lösdrift och har täcke på sig ute han har tillgång till bra höselage och jag stöd fodrar även mer kraft (groov setenetive en grön säck) eller vad det heter. Har bara ägt honom i snart 1 år pratade med förra ägarna igår och dom sa att han aldrig fällt så innan. Blir nyfiken om någon annan här varit med om det här med sin häst? Har ni några tips på vad jag kan göra? Tacksam för hjälp! Mvh Elin
 
Sv: Min häst tappar all päls hjälp!

Han kan inte ha gått och skavt av sig pälsen då? Eller haft någon kompis som tuggat på han?
Min tvååring ser riktigt skabbig ut just nu, hon har 2 rätt stora "kala" fläckar på halsen som är ca 2-3dm, hon har lite liknande på bogen och i flanken, hon har busat lite hårt i hagen samt kliat sig mot träd när plusgraderna kommit och tjocka vinterpälsen kliar av svett...

Har du inga bilder?
 
Sv: Min häst tappar all päls hjälp!

Hade samma problem med min 3åring, kala fläckar lite här och var. Va också rädd att det kunde vara pälsätare/loppor eller liknande så vet va ute och kollade. Hon trodde att det kunde vara någon slags svamp/fukteksem och rekommenderade att jag sprayade honom med helt vanlig äppelcidervinäger till att börja med och ev. ge B-vitamin eller lite extra protein.
 
Sv: Min häst tappar all päls hjälp!

tack för era svar! här är 3 bilder på hur han ser ut just nu. tycker inte ni det ser onormalt ut att fälla så? han ser ju väldigt skabbig ut. han brukar ha så fin och glansig päls annars:( den stora fläcken under magen där hade jag bara kunnat skala av hela vägen så han blir helt kal..




148kzcy.jpg

24g136x.jpg

9giq1x.jpg


http://i45.tinypic.com/9giq1x.jpg
http://i45.tinypic.com/24g136x.jpg
http://i49.tinypic.com/148kzcy.jpg
 
Sv: Min häst tappar all päls hjälp!

Vet inte om det beror på den jättekonstiga kalla våren, men mina hästars pälsfällning har också varit ovanlig i år- de fäller liksom fläckvis och verkar mer påverkade av den än de har varit tidigare år. Känner igen det du beskriver, hoppas på att det löser sig av sig självt, tycker redan det ser bättre ut på mina ...
 
Sv: Min häst tappar all päls hjälp!

Så där skabbiga ser mina ofta ut vid pälsfällning. Tror inte du behöver oroa dig.
Speciellt min ena hon ser verkligen helnaken ut där vinterpälsen trillat bort, innan sommarpälsen riktigt kommit igång.

B-vitamin har ingen betydelse för pälsen och om man ska ge tillskott så bör man börja mycket tidigare för att det ska ge effekt.
 
Sv: Min häst tappar all päls hjälp!

Så där blir min häst om jag ger honom b-vitamin. Provade att ge bakjäst nu till pälsfällningen och det blev likadant då.
Han kan helt enkelt inte äta b-vitamin av någon sort så det får gå bort...
 
Sv: Min häst tappar all päls hjälp!

Ser exakt ut som de M fick, förutom den stooora fläcken. Så min gissning är definitivt någon slags svamp. Att spraya honom med äppelcidervinäger har hjälpt mycket. Det blir ganska lätt fuktigt i pälsen om hästen hela tiden har täcken på sig och man inte har ett supertäcke. I skåne börjar vädret bli bättre så jag har tagit av täcket för denna säsongen då han fortfarande har ganska mycket päls kvar.
 
Sv: Min häst tappar all päls hjälp!

Ser exakt ut som de M fick, förutom den stooora fläcken. Så min gissning är definitivt någon slags svamp. Att spraya honom med äppelcidervinäger har hjälpt mycket. Det blir ganska lätt fuktigt i pälsen om hästen hela tiden har täcken på sig och man inte har ett supertäcke. I skåne börjar vädret bli bättre så jag har tagit av täcket för denna säsongen då han fortfarande har ganska mycket päls kvar.

Jag ska nog prova de där med äppelcider vinäger och se om det funkar. Jag tror nog det är lite för tidigt för honom att gå helt utan täcke han går ju på lösdrift och det är fortfarande minusgrader här på kvällar och nätter. Men jag har iallfall bytt så han har ett regntäcke nu istället för vinter täcke så hoppas jag att det blir några plusgrader här på nätterna snart så han kan gå helt utan
 
Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft ett tag nu sen han började fälla sin vinterpäls. Sen bara på en dag under magen ungefär hittade jag en jätte stor fläck 15-20 cm ungefär det går bara att skala av pälsen så han blir helt nacken det är som om han tappar all päls men inte har producerat ny päls under? Jag blev såklart orolig och ringde ut en veterinär. Veterinärn blev väldigt förvånad hon hade aldrig sett något liknande innan hon tog med prover på pälsen i förhoppning om att det skulle va pälsätare eller något sådant för annars visste hon inte vad felet va. Det visade sig senare att det inte va några kryp eller ägg i pälsen. Det hon tippsade mig om va att köpa b vitamin och selevetan och blanda i maten och se om det hjälper. Men tycker att detta är väldigt märkligt han ser ganska skabbig ut nu. Han går på lösdrift och har täcke på sig ute han har tillgång till bra höselage och jag stöd fodrar även mer kraft (groov setenetive en grön säck) eller vad det heter. Har bara ägt honom i snart 1 år pratade med förra ägarna igår och dom sa att han aldrig fällt så innan. Blir nyfiken om någon annan här varit med om det här med sin häst? Har ni några tips på vad jag kan göra? Tacksam för hjälp! Mvh Elin

Hej!
Fick du svar vad din häst drabbats av?
Min häst ser likadan ut och veterinären tror han har en autoimmun sjukdom som inte är behandlingsbar!
Han är min ögonsten och jag står inte ut med tanken att förlora honom. Han är bara 14 år.
Hur gick det för din häst?
Mvh/ Kristina
 
En av häst i vårat stall fällde på det här viset två år i rad. Sedan konstaterades fång och efter det orsaken till fången PPID (det är väl gamla cushings?).

Jag tror att i just detta fall så fällde han på det här sättet p.g.a PPID´n. Det varliksom början på det hela.

Det behöver ju inte vara så i dessa fall som tas upp här, men man kan ha det i åtanke.
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 761
Senast: Speedway
·
Hästvård Är rådvill över min ena häst som förra veckan över en natt blev fruktansvärt öm och kokhet på fram- och insidan av ena hasen. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 445
Senast: skuggi
·
Katthälsa Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin...
Svar
1
· Visningar
2 017
Senast: Sol
·
Hästvård Vi har en shettis i stallet på 25 år som fortfarande rids och körs. Hon är i riktigt bra grundform, men nu på våren har hon inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp