Min häst testar allt!! suck...

E

Extasia_ox

Min 3åring tycker inte om att stå på gången uppbunden och bli borstad. Från halsen till bogen och ner på frambenen tycker hon inte alls om att bli borstad. När jag borstar på halsen så är hon jätte sur, samma med bogen. När jag borstar på frambenen så viker hon sig, drar upp benen (som om det skulle göra ont) och nästan lägger sig. Med händerna får jag klämma och känna. Hon är inte halt eller så heller, vad jag kan se. MEN, när jag borstar henne med samma borste på benen eller halsen eller bogen (vartsomhelst på kroppen) i boxen bryr hon sig inte alls. Samma när hon står vid bindbommen, bryr sig inte alls om vad jag gör med henne.. :confused:

Bytte till en mjukare borste när vi stod på gången och då var det inte en reaktion.. Brukar varva med att stå i boxen och på gången. För i boxen får jag borsta med den hårda farliga borsten utan att hon bryr sig. Hon står uppbunden i boxen så hon får ju inte stå och äta eller så.. Men varför sådan skillnad att stå på gången och bli borstad eller i boxen?

Hon är väldigt för att testa allt just nu :devil: Är detta också en testgrej?!
Jag fegar inte för att borsta henne, borstar på som vanligt när hon surar mot mig men när hon nästan lägger sig ner så vet jag inte vad jag ska göra..
Det är ju bara på gången hon hittar på dumheter, hur få man dom att sluta?

Ska jag prova med att inte alls stå på gången under en tid. Eller ska jag stå på gången varje dag med henne?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst testar allt!! suck...

Tålamodsträning är alltid bra! I början skulle min 3 åring INTE stå uppbunden... Hon krafsade oupphörligt. Numera kan jag gå ifrån och mocka (med vakande öga på sig förstås) utan att hon säger ett pip. Vi har kommit så långt att hon t.o.m ställer ner foten istället för att dunka ner den :crazy:

Jag ställer henne där varje dag, alla dagar. Att stå stilla i stallgången och bli ryktad är inte konstigt. Men att bli borstad under magen är hemskt tydligen. Har börjat dra ett snabbt drag och sedan ignorera reaktionen (borsta vidare på benet ect). Får se hur det kommer att gå.

Alla barn har idéer, unghästar måste prova allt för att veta vart gränserna går. Det är extra roligt när de omprövar mina regler :rofl:
 
Sv: Min häst testar allt!! suck...

Rykta på gången varje dag men med en mjukare borste eftersom hon inte reagerade på den om ja fattade rätt...

Ha sen båda borstarna i beredskap att växla mellan...använd den hårda så lite att hon inte hinner regarea på den o sen mer o mer...lura henne...kan man säga...;)
 
Sv: Min häst testar allt!! suck...

Bra idéer allihoppa :D Ska prova allt.. Fast inte på samma gång förståss :angel:
Hon är ju som sagt i en testperiod just nu :smirk:

tack tack skriv gärna mer om ni kommer på ngt!
 
Sv: Min häst testar allt!! suck...

Jag har också en arabtjej, dock lite äldre...7 år nu.
Fött up henne själv.
Hon gillar INTE hårda borstar, visade det mer som yngre men nu känner vi varandra så väl och jag funderar inte så mycket på ifall hon testar eller ej. Givetvis använder jag en hårdare när hon är lerig men jag respekterar att hon inte gillar det och gör det så snabbt och "smärtfritt" som möjligt.
Ta en mjukare nu och få henne till att slappna av är mitt råd.
Det är ju inte så skönt för en själv om någon kommer med en hård hårborste precis....
Tror kanske att araber är känsliga i skinnet än andra raser.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 665
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 321
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp