Min häst har börjat stegra vid uteritt

Bukefalos 30 år!

Mumintrollet

Trådstartare
Hej!
Mitt varmblod har börjat stegra vid uteritt. Antingen på väg bort från stallet för han vill inte gå eller om jag ber han stå stilla på hemvägen. Då blir han otålig, backar och snurrar sen till sist så reser han sig.
Är inte så erfaren vid hästar som stegrar sig och har bara haft envisa men kanske lite tröttare kallblod innan.
Han har aldrig fått ”vinna” men jag vill inte att det blir till en vana. (Det har hänt 4 gånger i rad nu) Finns det bra markövningar för att stärka oss? Vad kan jag göra när han stegrar UTOM att välta honom då jag gärna inte blir en platt pannkaka.

Det gäller nog att lista ut varför han gör det. Se signalerna innan och försöka lugna situationen innan han väljer att stegra?

Varför vill du han ska stå still på hemvägen t.ex? Är det bara "för att" eller finns det en anledning?
Att han gör det bortåt från stallet kanske är för han känner sig osäker att gå ensam från flocken? Blir det bättre att leda?

Tänkte får nog bli att göra honom bekväm och era ridturer till något roligt istället för att vinna :)

Hej!
Mitt varmblod har börjat stegra vid uteritt. Antingen på väg bort från stallet för han vill inte gå eller om jag ber han stå stilla på hemvägen. Då blir han otålig, backar och snurrar sen till sist så reser han sig.
Är inte så erfaren vid hästar som stegrar sig och har bara haft envisa men kanske lite tröttare kallblod innan.
Han har aldrig fått ”vinna” men jag vill inte att det blir till en vana. (Det har hänt 4 gånger i rad nu) Finns det bra markövningar för att stärka oss? Vad kan jag göra när han stegrar UTOM att välta honom då jag gärna inte blir en platt pannkaka.
Jag känner ibland att man måste välja sina strider. Nu har det blivit kallt och din häst är förmodligen pigg och har en hel del överskottsenergi vilket kan leda till sådana beteenden. Envisas inte tex med att hästen som är pigg ska stå still bara för att, skapa inte frustrationen i onödan, just nu är inte rätt läge kanske att träna på sådant.

Om han har börjat bli istadig på bortväg så lös det genom att leda bort honom från stallet och sitt upp längre fram, gör det enkelt för dig och släpp lite det här med att du måste vinna för hästen bråkar inte på det sättet..vad det låter som. Och du "förlorar" inte på att tex leda bort honom från stallet, du bryter bara ett beteende och det är inget fel med det. Att rida bort från stallet kan ni träna på igen när hästen är mindre pigg och taggad av kyla och vinter och energi.

Senast ändrad:
Kliv av innan han går upp så mycket i varv att han stegrar, och gå tills han är lugnare/tills ni kommit hem.

Gå på promenader tillsammans (jag rekommenderar alltid att använda ledrep för detta, vanliga grimskaft är för korta om man behöver hålla avstånd pga upphetsning).

Bli inte arg eller frustrerad. Bli tålmodig. Vänta in hästen när den behöver stanna och stirra på något. Be om ett steg åt sidan efter ett tag och se om det lossnar. Tänk på ditt eget kroppsspråk, axlar ner och bak, lugn andning, huvudet högt. Tänk på dina egna tankar - är du lugn och målmedveten, eller stressad och rädd?

Känns det som för mycket / att det blir farligt, ta ut en beteendetränare som tränar dig i att hantera hästen.

Hej!
Lösningen här är ju att inte stå stilla så länge att hästen stegrar sig. Utan om han nu kan stå stilla i sekunder utan att börja konstlat. Då står ni stilla i sekunder och du behöver släppa fram honom innan han blir otålig. Att dra ner hästen är en nödlösning, inte något som bryter en dålig vana. Om du inte har rutinen och reaktionsförmågan att förekomma problembeteendet så får du helt enkelt undvika situationer som kan leda till att han reser sig. Och i övrigt om du är säker på att det inte finns någon smärtproblematik ta hjälp av någon som har förmåga att läsa hästens signaler och förekomma problembeteendet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Häst som testar vid uteritter
  • Häst plötsligt farlig vid uteritt
  • Häst som börjat busa på uteritt
  • Studsig vid ridning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd