Min häst ömmar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lumiana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 933
L

Lumiana

Hej!
Min häst har jag haft i 6 mån o hon har ridits ungefär 4 dagar i veckan, ibland 5 lr 6. Innan hon kom reds hon kanske tre dagar i veckan, hon har varit väldigt stel o ja brukar stretcha henne lite, hon var mager och undernärd när hon kom men hon har lagt på sig lite nu.
Normalt är hon jätte lugn o snäll men nu har hon börjat hugga o skria när ja bara klappar henne. Det verkar som hon är öm, detta har hänt 2 ggr förut men d har varit normalt dan efter.
Varför blir hon så här akut-öm?

Tack på förhand! Emelie

Sv: Min häst ömmar

Hallå är det inte någon som har nåt svar? Någon som kan hjälpa mig, det är lite akut?

Hej, vart ömmar hon? Klappa inte utan stryk med handen istället? En del är ju kittliga och tycker inte om beröring på vissa ställen, och en del kan vara ömma i hårremmen vid pälsfällning-/sättning. Kommer inte på något mera för tillfället :confused: H/J

Förstår inte riktigt!
Hur ofta rider du?
Du har bara haft hästen i sex månader och du rider inte på samma sätt som förra ryttaren, det kan vara träningsvärk.
Har du en annan sadel? Den kanske inte sitter bra.Exakt var ömmar hon.

hejjag har typ samma problem med min häst ex travare som börjar hugga och bitta när man skall borsta och klappa den jag har börjat med b-vitamin hjälper lite men problemet är inte löst än. jag vet inte varför han betersig som han gör har oxå haft han i 6 månader och han var undernärd när han kom. men nu har han lagt på sig lite oxå.
har du blivit något klokare? kram emma pemma

Det kan inte vara så att hon har växt ur sin sadel då, med mer muskler och hull? När min ponny gjorde det (dock flera år innan vi köpte honom) fick man knappt andas på honom, så öm blev han i hela kroppen av sin opassande sadel. Hur som helst kanske du skulle överväga att kolla upp med veterinär, för att vara säker på orsaken.

Senast ändrad:

Kolla om det inte är inflammation i hårsäckarna. Hade nåt liknande problem precis vid sadelläget på ryggen.

Tack för era svar!
Idag är hon inte lika öm men mera svullen. Jag kan tänka mig att det är sadeln, ifall det kan påverka hela kroppen för hon ömmar inte bara ryggen utan vid nästan alla muskler. Det konstiga är att det kommit plötsligt o gått över snabbt men nu har hon ju haft det i flera dagar.
Vad kan man göra om hon har infektion i hårsäckarna? Hur kollar man det och vad kan man göra? Ja ska ringa vetrenären imorn men om det är någon som har något tips så vore det bättre!
Tack!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 253
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 090
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 716
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka