Min häst snubblar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skaploff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 8 809
S

Skaploff

Hej!

jag rider en häst som är väldigt snäll men ganska lat och ofta väldigt lång i formen. Ibland dock går han jättefint. Men han snubblar ofta 5-6 gånger varje arbetspass både när han går bra och dåligt. Han har haft en sen/led skada men den är läkt sedan länge och jag tror inte det beror på det. Han går ofta och släpar lite med fötterna men även när han inte gör det snubblar han. Och det är ju inte bra eftersom både han kan skada sig för han snubblar ordentligt varje gång, och det är inte så behagligt för honom eller mig. Min fråga är, vet någon varför han snubblar eller vad jag kan göra åt det kanske?

Sv: Min häst snubblar

Jag skulle nog faktiskt köra in hästen till en klinik och få den ordentligt kollad. Dubbelsidiga hältor kan tyvärr ge precis de symptomen du beskriver. Har du inte möjlighet att åka iväg till en klinik så ta åtminstone ut en veterinär till stallet som kan göra böjprov på hästen. Det brukar i alla fall kunna ge en första indikation på om hästen är dubbelsidigt halt.

Vår häst blir snubblig när han blir lång i tårna. Om det dröjer innan hovis kommer så blir det snubbligt var 6:e vecka är lagom på honom för sen börjas det snubblas.. Hur är han verkad/skodd och hur länge sen är det? Annars är det bara som ovan sagts att låta en veterinär kika på hästen.

en "lat" och snubblig häst i ett stall jag stod i förr visade sig vara en häst som var halt på 3 ben, kotledsinflammationer fram och knäledsinfl bak, så den hade jag kollat upp.

Hellre en gång för mkt än en gång för lite

Som folk sagt, kolla upp på klinik först och främst. Hittas det inget där kan du prata med hovslagaren och diskutera om det skulle kunna bero på för långa tår. Min häst blir snubblig när tårna blir för lång och snubblandet försvinner direkt direkt efter verkning.

Kan också vara så att hästen av naturen har väldigt markbunden gång, och då kan övningar med bommar, samt ridning ute i skogen över stock och sten hjälpa hästen att få en lite högre aktion i steget.

Hej, jag förstår att du är bekymrad och ert problem är inte helt lätt att lösa. Du behöver "titta" på problemet från flera håll och prova dig fram med olika alternativ. Och inte minst prata och fråga många, inte bara här på nätet utan i verkligheten, som känner dig och din häst och ta kontakt med erfaren hästveterinär som ev. kan behandla din häst och ge vägledning.

När jag hade en häst som snubblade mycket och även gick omkull ibland pga av detta (många år sedan nu) så åkte jag först till klinik och lät hältutreda honom för det. För att kolla om det var smärtutlöst. Veterinären gick igenom hela hästen, men var ganska inriktad på framknäna, vilket hon berättade var vanlig orsak till snubbling. Vi tittade också på hur han satte ner hoven i marken, dvs landade hoven plant/horisontellt med hela sulan mot marken, doppade tån i marken först eller satte han i trakten först, ja helt enkelt hur nedsättning och överrullningen i steget förlöpte. Veterinären lät behandla det hon hittade i lederna (om de fynden var orsaken till snubblingen kunde vi ju inte veta då, det måste tiden utvisa). Hästen blev också skodd på kliniken där veterinär och hovslagare samrådde med varandra.

Vi provade under lång tid med olika "skotekniker": varmskodd uppåtriktad tå, tvärtvå, lätta skor, korta tår, PG-beslag (plåtsula med gummitoffel och brodd i) osv.

Jag försökte även belysa problemet utifrån min påverkan som ryttare och sadlingen. Många sadlar sina hästar allt för långt fram på hästen (så gjorde jag också) alt. att sadeln glider fram. En sadel som ligger för långt fram i kombination med ryttarens vikt gör hästen mer framtung och försvårar bog och frambensrörelserna. Jag strävade efter att lägga mindre vikt på framdelen och försökte få vikten bakåt, så han lättare skulle kunna hitta balansen och även avlasta sina framben. Nu var jag en lättviktarryttare, men jag tror att om man är normalviktig eller t o m väger ganska mycket så är det extra viktigt att fundera över sin egen sits och balans och sadlingen.

Det finns även annat att fundera på, hästens utfodring, hull och energi t ex. Rids hästen och går i hage på för mycket slätt underlag, så den kan ha tappat "lyftet" i steget och blivit alltför markbunden. Skritt i kuperad terräng är underskattad träning. Toppenbra för att träna hästens balans, lyft i frambenen och bra hasarbete mm och så är det mental träning också (då många hästar går alltför mycket i ridhus och paddockar).

Du får leka lite "deckare"!

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
441
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 379
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 540
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
24
· Visningar
1 497
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka