Min Häst vill inte gå på spåret:/

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Donnz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 018
D

Donnz

Jag har en 6-årig korsnings ponny.. han är inriden lite grann.. han e snäll och så men, när jag rider på spåret så går det inte.. han går bara in i mitten hela tiden:cry: så sparkar han jätte mkt så jag nästan ramlar av... jag behöver hjälp!! Snälla

// Matilda

Sv: Min Häst vill inte gå på spåret:/

Kolla sadeln, kolla hästen, kolla tänderna! Något är fel, jag tror inte att det beror på att han är lite riden. Hade han BARA vinglat inåt så hade det kunnat vara det, men om han sparkar så försöker han säga någonting. Kanske är det så enkelt som att han inte tycker om bromsar/flugor?

När ja och några till höll på o rida in en islandshäst så drog hon oxå in mot mitten, men oftast i traven.. :eek: det är bra om du har en med dig som kan visa honom att han ska hålla sig på spåret! annars kommer han att göra som han vill..:angel: men varför han sparkar vet ja inte, kanske lite envis..:) sparkar han bakut eller kickar han mot skänkeln?? har han sadeltvång??

Min ponny brukar göra nått liknande när hon tycker att nått inte är bra tex vägra ta in bettet i munnen för att hon inte tyckte om det bettet. Eller försöka få av mej när jag testar en ny sadel som hon inte tycker om

Testa lite olika. Kanske rida utan sadeln ett tag för att se om det är där felet ligger? Kolla lite olika grejer, ta bort, testa - hur blev resultatet?

klassiskt för unghästar... speciellt ponnies... Om du inte är van vid att rida unga ponnyer tycker jag att du antingen ska skaffa en tränare eller låta någon som är lite mer erfaren rida den ett par dagar i veckan.

När den sparkar så bara driv framåt. Tänk framåt hela tiden. Tryck ut den på spåret, "dra" absolut inte ut den. När den försöker svänga in så gör bara en volt så den kommer ut på spåret. Beröm mycket, var envis som bara den och inga långa pass!

Lycka till! :)

Såklart ska du kolla så att din ponny inte har ont nånstans. Men annars så kan jag tillägga att min häst också höll på så till en början med, när han inte va speciellt van. Jag fick tipset att bara ignorera hans dumheter och rida en bit innanför spåret, så att både jag och han tyckte de var okej och vi slapp bråka. Jag red såhär ända tills han inte brydde sig om att han gick på spåret. Nu har jag inte längre några problem med detta !

Om allt är checkat rekommenderar jag dig hjälp av tränare, när hästen är i stadiet precis i och efter inridningen gäller det att man är fast och konsekvens i sina bestämmelser så det inte blir misssförstånd. Rid enbart i skritt och öka inte gångarterna förrän ni kontrollerar varje. Börja med att på halvlånga tyglar skritta ett par varv varje dag. Så fort hästen tenderar att vilja dra sig mot mitten tar du tydligt med yttertygeln emot dig och låter innertygeln hänga fritt. 'Släpp' ytterskänkel och 'tryck' med innerskänkel, om hästen fortfarande stretar utåt, gör en volt varje gång denne går utanför spåret som kommer snart hästen att förstå vad du menar! Kom ihåg att vara tydlig och ta lite i taget. Skritta två varv och utöka lite för varje dag, det är lätt att man känner press och vill att allt ska gå så bra direkt.

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 101
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 992
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 457
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka