Min hund och lydnadstränaren

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Rambo5
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 6 424
Sv: Min hund och lydnadstränaren

Vad ska man göra med sådana hundar då?

Massavlivning ?

suck.....
så bitsk du är:confused:
nä givetvis inte!
jag bara såg en annan scen framför mej...
en scen där inte en klantig instruktörs tumme var måltavla, utan kanske ett oskyldigt barn.
jag ska genast sluta tänka fel, och drar mej skyndsamt från tråden :o

*Jenny*

Men du, gå inte tillbaka dit! Maila eller ring o begär pengarna tillbaka. Eller skicka din man utan hund och låt honom begära din kursavgift tillbaka om du inte vågar själv.

En instruktör ska begripa så pass mkt om hundar att han eller hon inte blir biten. Du vill väl inte att den personen ska lära din hund att inte ta till tänderna? Du har en jack russell, det är tuffa grythundar och det är ingenting konstigt alls att en sån tar till tänderna vid felaktig hantering! Det är inte önskvärt, men det är inte konstigt heller.

Vad var det för kurs, inte SBK hoppas jag?

Jo, SBK står det i kursmaterialet-

Jag undrade bara vad du hade för råd till trådskaparen som varit med i en situation som hon aldrig befunnit sig i, iom att hon beskriver att hunden aldrig reagerat så innan och att kursintruktörern förmodlingen skrämde hunden. Du beskriver scenario där hunden hade huggit ett barn illa, men vad kom det ifrån och hur hjälper det TS ?

Då får jag en suck och att jag är bitsk? Varför då?

Vad tycker ni?

Mina fem öre:

En normalt funtad och stabil hund ska klara av dylik hantering, alla mina tidigare och nuvarande hundar, även terriers gör det utan tillstymmelse till att bita. På sin höjd får personen ett förbryllat ögonkast..

Därmed inte sagt att jag tycker instruktören var så fiffig som gjorde som hon gjorde.

Det är enormt stor skillnad på att bita och att bita. En hund som attackerar och gör stor skada får man naturligtvis tänka över och fundera på om man klarar av bryta ett sådant beteende om det sätter sig i system. Ingen ska behöva gå omkring och känna sig rädd och osäker på en "opålitlig" hund. Tyvärr är det omständigheterna som skapar ett sådant beteende.

Det jag utläser av dina ord reagerade din hund med att just vara hund på hundars vis.

Till dom som skriker avlivning vid ett bett tror jag behöver bli bättre på hundar. Kan man inte acceptera att en hund är en hund och beter sig som en hund, då kanske man ska överväga att inte skaffa sig hund.

Mina fem öre:

En normalt funtad och stabil hund ska klara av dylik hantering, alla mina tidigare och nuvarande hundar, även terriers gör det utan tillstymmelse till att bita. På sin höjd får personen ett förbryllat ögonkast..

Jo, det är önskvärt att hundar klarar sån hantering utan att ta till tänderna. Det är också önskvärt (tycker jag) att alla hundar vore skottfasta, totalt oberörda av alla miljöer, hade perfekta arbetsegenskaper för sin ras, var 100%friska med en sund exteriör, kunde umgås vänligt med alla andra hundar osv osv. Men nu är ju inte alla hundar perfekta (tvärtom är det väldigt få som är det) och det får man lära sig att hantera och göra det bästa av som hundägare och framför allat som instruktör :)

Jo, det är önskvärt att hundar klarar sån hantering utan att ta till tänderna. Det är också önskvärt (tycker jag) att alla hundar vore skottfasta, totalt oberörda av alla miljöer, hade perfekta arbetsegenskaper för sin ras, var 100%friska med en sund exteriör, kunde umgås vänligt med alla andra hundar osv osv. Men nu är ju inte alla hundar perfekta (tvärtom är det väldigt få som är det) och det får man lära sig att hantera och göra det bästa av som hundägare och framför allat som instruktör :)

Nej, det är inte lätt att vara perfekt och samtidigt leva i ett mänskligt samhälle där det går ut på att hundar ska anpassa sig efter mänsklig standard och mallar. Därför får vi hundägare, som du säger, hantera och göra det bästa vi kan för att hjälpa våra hundar att anpassa sig till livet vi alla lever i.

Nej, det är inte lätt att vara perfekt och samtidigt leva i ett mänskligt samhälle där det går ut på att hundar ska anpassa sig efter mänsklig standard och mallar. Därför får vi hundägare, som du säger, hantera och göra det bästa vi kan för att hjälpa våra hundar att anpassa sig till livet vi alla lever i.

Eller så fortsätter vi som vi har gjort hittills och anpassar hundarna efter miljön.

Fast det slutar väl med vandrande soffkuddar...

Missade du vad jag skrev?

Jo, jag läste vad du skrev och reagerade på det där "normalt funtad hund". TS hund är inte normal menar du? Då blir det ju som om att alla hundar som inte är helt perfekta är onormala? Jag tycker att det får anses ingå i normalt hundbeteende att nypa till när en person överraskar hunden bakifrån även om det inte är önskvärt. Speciellt när det handlar om en grythund som ju ska ha hetsigt humör :)

Det där är lite farligt anser jag.. Att ursäkta ett mindre bra beteende (eller i detta fallet: en mindre bra reaktion) med att det är ju en "xxhund, som ska ha/vara.."
Om jag fått en krona för varje gång man hört den ursäkten för dålig mentalitet, ouppfostran, mindre bra reaktioner genom åren skulle jag vara en stenrik kvinna idag :cool:

Och frasen "mina 5 öre" innebär att det är min personliga (och ingen annans) åsikt jag framför och den står jag fast vid!

Det där är lite farligt anser jag.. Att ursäkta ett mindre bra beteende (eller i detta fallet: en mindre bra reaktion) med att det är ju en "xxhund, som ska ha/vara.."
Om jag fått en krona för varje gång man hört den ursäkten för dålig mentalitet, ouppfostran, mindre bra reaktioner genom åren skulle jag vara en stenrik kvinna idag :cool:

Och frasen "mina 5 öre" innebär att det är min personliga (och ingen annans) åsikt jag framför och den står jag fast vid!

Jag höjer dina 5 ören, så i fortsättningen så är det våra 10 ören då ;)

r läraren ville visa gruppen hur man kunde fläka upp klorna för att de skulle slitas bättre.

Jag undrar om hon bryter mot djurskyddslagen jag? Fläka klorna måste innebära smärta för hunden när den går, dom anses ju skadade om man åker till vet med en sådan skada.:confused:

Nej, jag vet precis vad instruktören menar..

Många klor växer på liknande vis som en klöv, så att yttersta tunna skiktet växer runt även undersidan av klon och det kan man lätt peta bort så att det blir ett bättre/mer normalt slitage. Detta gör INTE ont på hunden!

Din hund reagerade väl högst normalt, även om det inte är kul när ens hund försvarar sig på det sättet. Har man någon som helst kunskap om hundar så närmar man sig inte bakifrån på det viset! Speciellt inte på en hund man inte känner! :eek: Har din hund aldrig bitit någon förut eller visat tendenser till det så är det ju inget fel på hunden, i mina ögon i alla fall. Det var instruktören som gjorde fel. Jag antar också att det var en "markering" som tog i tummen, inget ordentligt, hårt, ilsket bett?

Jag skulle aldrig gå kurs för den instruktören igen och var det SBK som anordnade det skulle jag berätta det för både lokala SBK-klubben och någon "högre instans".

Men i första hand ska du kontakta instruktören, som Lejonelle skrivit, och tala om vad du känner och tänker, utan att vara arg eller så, be om råd och hjälp kring det som hände. Men säg också att du inte vill går kursen eftersom hon visat brist på kunskap om hundar... Sök dig till en annan tränare!

Vet inte hur vanligt det är och har inte hört just det uttrycket tidigare, men vet ändå vad det betyder efter många år som trimmare och många klor som jag pillat bort just den där rundväxten på klorna från ;)

Det gör jag med bara naglarna i 99,99% av fallen, så ni förstår ju att det inte är något brutalt som skadar hunden alls. Man kan också göra det med klotången om det är mycket och om klorna är stora och väldigt hårda.

suck.....
så bitsk du är:confused:
nä givetvis inte!
jag bara såg en annan scen framför mej...
en scen där inte en klantig instruktörs tumme var måltavla, utan kanske ett oskyldigt barn.
jag ska genast sluta tänka fel, och drar mej skyndsamt från tråden :o

*Jenny*

Jag brukar försöka hålla mig ifrån påhopp men nu får jag ta den risken.

Jag kräver absolut inte av min hund att hon ska acceptera att ett barn (eller någon annan) skrämmer henne bakifrån. ABSOLUT inte. Däremot kräver jag av mig själv att detta inte händer. Nu får barn iof inte ens hälsa på min hund om det inte är barn jag känner och föräldern är medveten om att barnet ska sköta sig nära hunden, punkt. Har man barn runtomkring håller man mer koll än om man är med en instruktör som man ska kunna tro har lite hundvett.

Instruktören hade jag inte ens sagt tack och hej till, jag hade gått därifrån och krävt pengar tillbaka. Eventuellt också frågat om dom inte har något utbildningskrav på sina instruktörer.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 935
Senast: Dino
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 768
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 721
M
Hundhälsa fy för att droppa denna hund i öronen. Så fort matte går fram till kylskåpet så ska han med. När han sedan ser att matte tar fram lilla...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Mirela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S