Min hund ryker ihop med svärföräldrarnas hund

Jo, men förstår verkligen hunden att det är därför den blir instängd? Jag trodde inte att hundar hade sådant konsekvenstänk och då tänker jag att det kan skada vår relation?
Så länge du gör det trevligt för hunden i komposthagen så ser hunden det inte som ett straff att vara i hagen. Det är INTE tänkt som ett straff, utan som en lugn frizon där den får vara ifred och där den kan koppla av. En valphage är lätt att vika ihop, så den kanske kan stå hos svärföräldrarna hela tiden om du inte vill ta den fram och tillbaka? Ta då bara med en mjuk bädd som hunden trivs i och något gott tuggben, så har den sitt egna lilla "bo" hos er. Och den hagen kan ni ju absolut ha i vardagsrummet eller var ni nu sitter och umgås, så att han inte behöver bli bortstängd från er.
 
Ja, och då är det bättre att inte ta med hunden 😊
Alla hundar trivs inte tillsammans, att utsätta svärföräldrarnas hund för att bli jagad och attackerad bara för att man själv vill ha sin hund lös är bara egoistiskt.
Okej, men då vet jag att det är omöjligt att träna bort detta enligt dig :)
 
Okej, men då vet jag att det är omöjligt att träna bort detta enligt dig :)

Jag tror att det är svårt att få två hundar som inte trivs ihop att trivas. Speciellt om de inte bor ihop på heltid. Det KAN gå om ni alltid har full uppmärksamhet på era hundar och bättre lydnad och tajming (och förmåga att läsa hundarna) än vad den genomsnittlige hundägaren har.
 
Man får va beredd när man skaffar hund på att de inte alltid blir som man tänkt sej o så e de oavsett hundras o ålder, alla hundar funkar inte ihop. Jag skulle ha dom isär alternativt inte ha med hunden då jag inte anser att de e värt o riskera skador på någon av hundarna.
 
Okej, men då vet jag att det är omöjligt att träna bort detta enligt dig :)
Träning fungerar bra för tricks och allmänlydnad. Hundars sociala samspel mellan varandra är myclet svårt att träna och i den mån det går kan det gå snett.

En hund lär sig socialt samspel av andra hundar. Det som kan funka är om du känner en hund som är lämplig för att fostra din hund. Jag har tidigare haft en hund som var en bra uppfostrare. Men utan en sån blir det svårt.

Avgränsa, förebygg, avled. Jobba med hundarna och inte emot.
 
De få gånger jag och mina kusiner skulle omgås hemma hos mor och far såg vi till att ha kompostgaller för de flesta dörröppningarna bara och så slussade vi lite mellan deras finnspets och min shiba när vi inte hade 100% koll. Det var inte stressigt för någon av hundarna, alla dörrarna var ju "öppna" och de blev en del av umgänget samtidigt som vi människor kunde umgås utan att ha ögon i nacken hela tiden. :) Det var inte alls särskilt jobbigt faktiskt.
Sedan kan det ju hända att det går över så att ni kan gå ut och gå lösa åtminatone, det är ju väldigt unga hundar ni har... men jag skulle inte på något vis tvinga/träna fram ett umgänge som det är nu. Avdramatisera i hemmet och så koppelpromenader ute är mina tips.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om att hålla i sär, men nu vet jag inte hur mycket ni kan hund osv men det händer att hundar som uppfattas som "lugna" är väldigt provocerande.
Det är inte helt relevant för lösningen är densamma, men ibland finns det andra hundar som är "dum-snälla" och bara måste fram och nosa på benet som en annan ligger och tuggar på. Trots att den andra visar att kom inte hit så ignoreras alla mindre signaler tills det smäller.
(Det behöver inte ligga ett ben utan kan vara en resurs om vem som ska ligga under matbordet, plats osv).
Och kan de inte ligga platsade på sina platser hade jag nog hellre haft både bort stängda i varsitt rum. I min erfarenhet så ska den andra hunden ofta fram och titta vad hunden bakom gallret gör osv

Att mötas inne på liten yta med hundar som inte känner varandra hade jag skippat, hellre då gått promenader ihop ett bra tag framöver och lära dem ignorera varandra. När det känns bättre om (jag hade nog väntat en längre tid) så ha de lösa ute först och inte inne, för som sagt ha plats för dem och ta bort onödiga saker att bråka om.
 
Det kan säkert gå att träna din hund så att den på ren lydnad låter bli de andra hundarna men det kräver mycket av dig som förare och en någorlunda träningsvillig hund. Framförallt så tror jag att med mycket träning och en mer vuxen hund om cirka 2 år så kan kanske promenaderna funka utan koppel. Inne är det alltid svårare.

Det hunden behöver lära sig är ett ovillkorligt brytkommando som alltid funkar i alla situationer. Så du kan tala om på ett sätt hunden förstår att det är inte ok att ge sig på de andra hundarna. Och sen såklart belöna hunden när den själv väljer att ignorera de andra hundarna. Kanske med kamplek som de flesta terriers uppskattar. Detta kan du träna med koppel först.

Inne behöver hunden kunna platsas längre stunder och också brytas så fort den ens tänker tanken att ge sig på en annan hund. Jag tror dock det kan bli svårt att få till en avslappnad tillvaro inne ens med riktigt bra disciplin.

Detta funkar ju bara förutsatt att de andra hundarna inte är intresserad av din hund.
 
Tänk inte på den som om den skulle vara en människa. Ni bor väl inte hos dina föräldrar? För kortare besök så får er vara instängd eller alternativt kopplad om deras hund inte söker upp din. Om din är kopplad kan den ju vara hos dig.
Jag förstår hur du tänker, men det är väldigt svårt att bara ha min hund i koppel då den springer mot den andra hunden, hoppar, skriker och gnäller. Men jag antar att man bara får stå ut med det då :)
Jag håller med om att hålla i sär, men nu vet jag inte hur mycket ni kan hund osv men det händer att hundar som uppfattas som "lugna" är väldigt provocerande.
Det är inte helt relevant för lösningen är densamma, men ibland finns det andra hundar som är "dum-snälla" och bara måste fram och nosa på benet som en annan ligger och tuggar på. Trots att den andra visar att kom inte hit så ignoreras alla mindre signaler tills det smäller.
(Det behöver inte ligga ett ben utan kan vara en resurs om vem som ska ligga under matbordet, plats osv).
Och kan de inte ligga platsade på sina platser hade jag nog hellre haft både bort stängda i varsitt rum. I min erfarenhet så ska den andra hunden ofta fram och titta vad hunden bakom gallret gör osv

Att mötas inne på liten yta med hundar som inte känner varandra hade jag skippat, hellre då gått promenader ihop ett bra tag framöver och lära dem ignorera varandra. När det känns bättre om (jag hade nog väntat en längre tid) så ha de lösa ute först och inte inne, för som sagt ha plats för dem och ta bort onödiga saker att bråka om.
Tack för svar!
Ja jag tror att svärföräldrarnas hund kanske provocerar min hund en del, men det är svårt ibland att se vad som "sätter igång det". Ibland är det för att min hund är väldigt svartsjuk och inte vill att vi ska vara nära de andra hundarna, ibland kommer det när de leker.

Men jag ska försöka att lära in ett bra "bryt-ord" och även hålla dem isär när vi möts inomhus och hoppas att jag kan slappna av lite grann i framtiden :)
 
Det kan säkert gå att träna din hund så att den på ren lydnad låter bli de andra hundarna men det kräver mycket av dig som förare och en någorlunda träningsvillig hund. Framförallt så tror jag att med mycket träning och en mer vuxen hund om cirka 2 år så kan kanske promenaderna funka utan koppel. Inne är det alltid svårare.

Det hunden behöver lära sig är ett ovillkorligt brytkommando som alltid funkar i alla situationer. Så du kan tala om på ett sätt hunden förstår att det är inte ok att ge sig på de andra hundarna. Och sen såklart belöna hunden när den själv väljer att ignorera de andra hundarna. Kanske med kamplek som de flesta terriers uppskattar. Detta kan du träna med koppel först.

Inne behöver hunden kunna platsas längre stunder och också brytas så fort den ens tänker tanken att ge sig på en annan hund. Jag tror dock det kan bli svårt att få till en avslappnad tillvaro inne ens med riktigt bra disciplin.

Detta funkar ju bara förutsatt att de andra hundarna inte är intresserad av din hund.
Tack för svar!
Jag förstår att det är väldigt svårt, jag försöker ju bryta så fort jag ser att min hund spänner upp sig och ger signaler på att det snart kommer att smälla, men ibland är man helt enkelt för långsam.

Jag ska verkligen försöka att träna in ett bra "bryt-kommando" och bra tips om att belöna med leksak iom attt det hon mest vill är att leka! Ska öva mer på platsliggning också!

Det är mestadels min hund som söker kontakt så jag tror att om jag kan bryta det kommer det att gå lite lättare i alla fall, men jag förstår att det kan ta tid att lära in. Vi får hålla dem separerade tills jag känner att jag kan lita på att min hund lyssnar på mig bättre.
 
Jag förstår hur du tänker, men det är väldigt svårt att bara ha min hund i koppel då den springer mot den andra hunden, hoppar, skriker och gnäller. Men jag antar att man bara får stå ut med det då :)

Oj! Då har du mycket att jobba med. Jag skulle rekommendera en blandning av fysisk och mental träning och passivitetsträning för er hund. En terrier behöver oftast få jobba och om den inte får jobba tillräckligt så blir de jobbiga.

Gå en kurs i t.ex. spår eller agility eller nåt annat som ni tror att er hund skulle tycka var roligt och träna det regelbundet så att hon får jobba med huvudet och bli trött både i huvudet och kroppen.

Sen skulle jag rekommenderat ett ordentligt sånt träningspass precis innan ni åker hem till dina föräldrar. Plus att ha båda hundarna kopplade hela tiden eller separerade på annat sätt. Det blir lättare för din hund att koppla av om hon är trött och nöjd efter ett träningspass.
 
Men när ni ses, kan ni börja med att gå en promenad/få ur hunden energi? Kanske alla hundarna tillsammans?
För sen när man är inne borde hundarna kunna gå o lägga sig o chilla.
Kan de " gå o lägg dig"?
Ta med en avsedd bädd till er hund som den kan ligga i.
 
Jag förstår hur du tänker, men det är väldigt svårt att bara ha min hund i koppel då den springer mot den andra hunden, hoppar, skriker och gnäller. Men jag antar att man bara får stå ut med det då

Jag tycker absolut inte att du ska stå ut med hopp, skrik och gnäll. Utan skapa en situation där det inte sker. Om du behöver lämna hunden hemma, gör det. Om det finns möjlighet att ni fokuserar på att träna hund när du åker till svärföräldrarna kan du ta med den. De behöver hålla sina hundar på avstånd från din och se till att de är lugna. Kanske kompostgaller i angränsande rum, kanske kompostgaller längst in i ett angränsande rum. Eller vad som krävs för att det ska gå att hålla din hund lugn.

Sedan kan du träna på att få kontakt med din hund, att sitta och ligga på kommando, att slappna av, att titta bort från de andra hundarna, att ligga på en filt och liknande övningar.

Håll det kort, det räcker att det fungerar nån minut längre än förra gången, sen kan du avbryta och åka hem hellre än att vänta tills det blir struligt igen.

Om du låter hunden hoppa skrika och gnälla så befäster du bara ett jobbigt beteende och skapar stress mellan hundarna samtidigt. Du kan se varje sådant tillfälle som att du tränar hunden på att bete sig illa.

För att kunna träna hunden på att bete sig lugnt måste du skapa en situation där det är ganska lätt för hunden att bete sig lugnt. Så att lösa problemet rent praktiskt först kan vara en bra grund för att träna hunden till att klara av de här situationerna. Som sagt kan du inte träna hunden på hur den ska umgås med andra hundar, men du kan träna den till att låta dig avgöra när den ska umgås med andra.

Koppel inne kan absolut vara en lösning under en period men bara om det faktiskt löser problemet, dvs får din hund att hålla sig lugn.

Det bästa vore nog om du gick en hundkurs. Då får du hjälp att träna och även gott om andra hundar att träna på.
Annat du kan göra är att uppsöka hundrastgårdar och liknande och träna din hund på att sitta eller ligga lugnt i närheten av andra hundar. Utanför rastgården! Du vill inte att det blir någon interaktion mellan hundarna när du tränar din hund på att ta det lugnt. Den ska lära sig att det är tråkigt, händelselöst men tryggt och trevligt så länge den lyssnar på dig.

Men var noga med att under perioden då ni tränar ska du kontrollera situationen annars blir det inte som du vill.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Sandora
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 423
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
2 923
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp