Bukefalos 28 år!

Min hund ska avlivas

Sv: Min hund ska avlivas

Du kanske skulle visa honom tråden? Han kanske "lyssnar" lite bättre då? Hoppas det löser sig.
 
Sv: Min hund ska avlivas

En bit utanför Östersund finns en av de bästa hundtränare jag någonsin stött på. De kanske kan hjälpa dig! Lycka till. :)
 
Sv: Min hund ska avlivas

Tack för tipsen alla! Jag har lyckats övertyga pappa om att inte svliva hunden iaf, men om han inte är mer uppfostrad till jul när vår släkt kommer och hälsar på så ska han säljas :(
 
Sv: Min hund ska avlivas

Ta kontakt med närmaste Brukshundklubb eller Hundungdom så snart som möjligt. Hundungdom brukar ha lägre priser på sina kurser och kurserna brukar vara likvärdiga. Det brukar finnas så kallat frivillig träning på alla BK/HU och då brukar det finnas instruktör som kan hjälpa till med olika saker. Det är lite fel årstid för att det ska starta kurser nu, de brukar gå igång tidigt på våren och i augusti.

Som en bra början på inkallning så ta med dig lite godis varje gång ni rastar. Kalla in i kopplets längd minst 10 gånger varje rastrunda. De första dagarna räcker det med att han kommer fram till dig. Träna sitt helt separat. Sen när han kan sitt så ska komma till dig och sätta sig ner. Så småningom ska han komma och sätta sig vid din vänstra sida och titta på dig innan han får godis. När han kan det så ta en lite längre lina och fortsätt träna på samma sätt. Släpp honom absolut inte lös.

Kastrering hjälper förhoppningsvis mot revirkissandet när han kommer till nya ställen, men inte mot att han är busig. Och så tycker jag att din pappa ska ta sitt ansvar och både hjälpa till med träning och betala kurs när han har köpt hunden.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Att han ska hinna bli en lydnadsstjärna lagom till jul tror jag är rätt så osannolikt, så det kanske är en god idé att lämna bort honom på pensionat de dagar släkten är där och hälsar på. Men då får ni nog ringa och boka NU, det är en populär högtid att lämna bort hunden på.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Vilken tragisk historia, klart du behöver hjälp.

Jag kan tänka mig många anledningar till varför han skulle kissa inne, den minst sannorlika är att han kissar revir.
-Den kan vara dåligt rumsrenhetstränad, kanske det används våld i hemmet för att få den rumsren, då törs den inte pinka hemma, men på andra ställen.
-Det kan vara en trygghet för hunden med att sprida sina egna visitkort där den inte är trygg.
-Den kan ha problem med prostata.

Inte i något av fallen kommer kastrering att hjälpa, att sätta skvättskydd kommer inte heller att ta bort problemet för hunden, utan enbart hjälpa hundägaren.
 
Sv: Min hund ska avlivas

KL

TS, jag hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig med uppfostran av hunden. Och att din pappa inser att till jul kommer hunden, precis som Cillamuffins sa, inte vara en lydnadsstjärna.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Kan jag hjälpa dig på något vis får du gärna PMa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min hund ska avlivas

KL

Finns det nån bukare i närheten som kan tänka sig att ta hunden på en månads "lydnads-bootcamp" :D En erfaren person har kanske bättre förutsättningar att ganska snabbt komma till rätta med problemen.
 
Sv: Min hund ska avlivas

KL

Finns det nån bukare i närheten som kan tänka sig att ta hunden på en månads "lydnads-bootcamp" :D En erfaren person har kanske bättre förutsättningar att ganska snabbt komma till rätta med problemen.

Känns som om det är pappan i första hand som borde skickas på boot-camp..
 
Sv: Min hund ska avlivas

TS

Varför bekostar din pappa en kastrering, men inte en träning? Fanns det någon anledning?

I övrigt håller jag med de andra, kolla upp de länkar du blivit hänvisad till och fråga om de kan hjälpa dig. Kolla även in http://www.obhk.com/ skriv till dem och berätta den story. Det kanske finns någon där som kan stötta?

Tycker att det är en tråkig historia, och att det är otroligt orättvist av din pappa att ställa detta ultimatum, och desssutom inte vara villig att bekosta träning av hunden.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Känns som om det är pappan i första hand som borde skickas på boot-camp..

Håller med du, tycker det är extremt oansvarigt att lämpa över ansvaret på en ung tjej på detta vis.
Har visserligen kontakter för hundens del (!) men vid närmare eftertanke måste ju tjejen lära sig också, lära sej hund helt enkelt.
Alltså kurs!
 
Sv: Min hund ska avlivas

Nej, jag skulle inte heller tro att det är prostata som spökar i denna ålder, snarare ouppfostran.
 
Sv: Min hund ska avlivas

Fråga din pappa om hur lång tid det tog att uppfostra dig ;)
och om han skulle klara av det igen fast med tidspress.

Iaf så bor jag 6 mil utanför östersund,
har inget körkort annars hade jag gladeligen hjälpt dig.
Men om du vill så har jag flera namn på personer som
är väldigt duktiga hundmänniskor.
Brukshundsklubben i Brunflo har jag hört mkt gott om också.

Hoppas att det ordnar sig för er!
 
Sv: Min hund ska avlivas

Finns det inte antiskall-halsband som sprejar något på hunden när den skäller! Som en akut åtgärd om det nu är avlivning som är alternativet. Det löser ju inte det grundläggande problemet men du kanske får mera tid till att komma tillrätta med det om din pappa får det "tystare" hemma!

En övning som vi gör med våra hundar innan de får mat är att de ska sitta tysta och vänta på komandot "varsågod" innan de får börja äta. Ibörjan får man vara lite snabb med komandot om han nu blir väldigt uppspelt när det gäller mat och sedan vänta lite längre men inte flera minuter!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 448
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 533
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 588
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp