Bukefalos 28 år!

Min Kanin Är Dräktig.

S

sara-94

Hejsan! Jag har två kaniner en hane och en hona, dom lever i samma bur. Och jag misstänker nu att hon har blivit dräktig men jag vet inte hur länge sedan hon blev det. Och då vet jag inte när jag ska sära på dom. Eller kan dom gå ihop ändån? Vad finns det för tecken på att hon snart ska föda?
Det jag har lagt märke till är att hon har blivit tjockare eller så har hon blivit lite överviktig om man tänker sig kaninens revben och sen när revbenen tar slut så blir det som en stor ballong (magen asså), sen har hon fått större spenor och hon har faktiskt börjar bitas. Ska jag sära på dom nu? Vill verkligen inte att något ska hända.:D
 
Sv: Min Kanin Är Dräktig.

Har du hört talas om det där man kallar Blommor och bin?
 
Sv: Min Kanin Är Dräktig.

nu blir jag orolig...
Hade du två kaniner av olika kön tillsammans i en bur utan att veta att det förmodligen kommer bli kaninungar?

Hade du planerat att skaffa kaninungar?
 
Sv: Min Kanin Är Dräktig.

Ja, jag är medveten om att det skulle bli kaninungar, annars skulle jag särat på dom för länge sedan!
 
Sv: Min Kanin Är Dräktig.

Men hanen och honan ska bara vara ihop en stund, en halvtimma ungefär, inte bo ihop!
 
Sv: Min Kanin Är Dräktig.

Jag tycker du ska sära på dem nu.
Du märker när hon ska föda då hon börjar fälla pälsen och gör ett litet bo av tussarna hon fällt.
Finns säkert massa fler tips att se på ett ungefär när hon ska föda men det var
så längesedan jag fick kaninungar så jag har faktiskt glömt!
 
Sv: Min Kanin Är Dräktig.

Men dom har bott ihop sen dom flyttade hem till mej. Känner mej så taskig ifall jag särar på den, kan man verkligen inte ha hanen i buren även fast honan ska få ungar?
 
Sv: Min Kanin Är Dräktig.

Det är inte att rekommendera.
Så fort honan fått ungarna är hon redo att bli parad igen, och hanen kommer med all säkerhet para henne då.
Vilket resulterar i kull, efter kull...
Sen kan även honan bli stressad av att ha hanen i närheten och antingen ge sig på (och skada) honom, eller ha ihjäl ungarna.
Jag kan då inte se något direkt positivt med att ha en okastrerad hane ihop med en hona som ska ha/har ungar.

När mina ska paras, får de enbart träffas i hagen någon timme under uppsikt.
Skulle aldrig förlåta mig själv ifall någonting hände.
Är honan inte brunstig, kan hon istället bli irriterad på hanen och i bästa fall morra åt honom.

Jag råder dig att sära på de omedelbart.
 
Sv: Min Kanin Är Dräktig.

Håller med Ninni Hedblom helt, sära på dom nu.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: hundvalpen
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 413
Senast: Dopy
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp