Min katt är skummare än vanligt

kolblakkur

Trådstartare
Jag har en ljuvlig katthane (alla mina katter är visserligen ljuvliga...) sedan åtta eller så, år tillbaka. Det har hänt att han har fått en dipp när det gäller var som serveras här hemma - att det helt enkelt inte duger och han vill byta mat. Han slutar då käka under ett dygn och jag fattar galoppen och byter märke på torrfodret eller blötmaten och han blir normal igen.

I tisdags såg jag honom trycka nyllet fullt med samma gamla mat: onsdag vill han inte äta på kvällen, torsdag åt han en hel del på kvällen, slängde sig över den nya maten jag köpt hem men kräktes upp allt efter 5-6 timmar utom två räkor som han fick behålla under natten.
Idag drack han 2 dl fiskspad och åt kokt vit fisk en gång i timmen (1 msk per gång) mellan 05-10. Han var uttorkad imorse men fiskspadet hjälpte otroligt mycket.

Kl 13 kom all mat upp igen. Sedan dess har han inte ätit eller druckit (jo, en halv räka...). Nackskinnet sjunker ner litelite saktare än normalt.

Han har bajsat två gånger och kissat två gånger idag. Jag har tagit urinprov på honom hemma, givetvis inte helt tillförlitliga, men det är samma som veterinären använder men jag hade ingen steril behållare hemma. Inget blod i urinen, ingen diabetes, högt pH men det var lägre efter 2,5 timmar (då han fått i sig mer vätska).

Vi har tid på djursjukhuset kl 20.30 ikväll, och jag vet inte ens vad jag ska hoppas på...:(
 
Hur gammal är katten?
Jag har haft de som betett sig så vid njurfel. Har han gått ner i vikt?

Håller tummarna de hittar anledningen och att det är något enkelt och lättfixat.
 
Usch vad jobbigt! Stackars katten! Det första jag tänker på är hårboll men kan så klart vara nåt helt annat. Hoppas ni får hjälp och att det går över snart!
 
Katten tål kanske inte fisk?
Vår äldsta katt har aldrig klarat av fisk i vare sig torrfoder eller blötmat, godis med fisk kommer även upp igen.
ngt hon tycker är väldigt hemskt då favoriten är makrill i tomatsås..
 
Katten är född 2007. Han har hållt samma vikt hela tiden, är i normalhull, ej överviktig.

Han tåler fisk, även mat utan fisk kommer upp.

Väntar på veterinären nu...

Ingen feber.
 
@Shetlandskusk, hur går det med kissekatten?

Jag hade en katt som också gjorde så, ibland hetsåt för att senare kräkas upp halvsmält mat. Den katten hade njurproblem.

Håller tummarna att det inte är något allvarligt med din katt!
 
@Shetlandskusk, hur går det med kissekatten?

Jag hade en katt som också gjorde så, ibland hetsåt för att senare kräkas upp halvsmält mat. Den katten hade njurproblem.

Håller tummarna att det inte är något allvarligt med din katt!
Han hetsäter aldrig, men han åt väldigt väl av maten i tisdags och allt verkade bra. Tycker därför det är skumt att han skulle tröttna på den maten helt tvärt, när han åt ordentligt i tisdags. I torsdags slängde han sig dock i maten, förmodligen för att han var så himla hungrig.

Pratade med veterinären innan, de ska behålla honom i ett dygn till för att se om han äter och om han isåfall får behålla maten.

De har gjort en kontraströntgen under natten, den blev klar imorse. Den visade inget stopp i tarmarna, men tunntarmen verkar vara lite irriterad. Där var även lite "luftbubblor" i tunntarmen. Han har fått "magmedicin", hoppas att den hjälper. Han är inlagd som mag- och tarmpatient, det är den "diagnosen" de kan ge i nuläget. Han är mycket piggare idag och verkar må ganska bra. Det är som sagt maten det hänger på nu... Får han inte behålla maten så kommer han utredas ytterligare.
 
Skönt att kisse är under veterinärvård. Hoppas att allt kommer att gå bra!

Vet hur förtvivlad jag var när jag fick beskedet om dåliga njurar på min älskling.
Fanns inget att göra, utom att se till att han fick en bra sista tid.
 
Uppdatera med vad som händer... Otäckt det där när man inte vet, men bra att Misse är hos veterinären nu. De hittar säkert vad som felar och hjälper honom!
 
Veterinären ringde idag. Hon sa att jag absolut inte skulle vara orolig, han är en stabil patient och hon är inte orolig över att han inte ska bli frisk. Det verkar vara en "maginflammation". Han är lite spänd och gasig i buken idag och han får "magmedicin". Spändheten är med största sannolikhet pga inflammationen. De ska försöka sätta ut smärtlindringen idag. Han har ätit lite torrfoder och fått behålla det, men han har inte ätit en hel portion.
Det negativa är att han fått litelite feber, 0,1 över normal temp. Det kan dock vara stresstemp då de tog den vid en undersökning. Får svar på blodprov imorgon.
Förhoppningsvis får han komma hem imorgon.
 
Är den kronisk? Jag har tänkt på det, hur ser man eg om den är det eller ej? Efter min kisse gjort gastroskopi kunde dom säga direkt att den skulle vara återkommande.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 813
Senast: Lager
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 333
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 353
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp