Min kattunge kan inte gå

Z

zelma123

Har en 9 veckors kattunge som helt plötsligt lade sig ned och skrek för att hade ont. Kollade ben och mage och det verkade som att han hade ont i vänster bakben. Han äter och går på låda (får lyfta dit honom) och dag 2 hade han även ont i höger farmben. Var hos veterinären som trodde att han hade förstoppning? Och fick behandling mot det och även smärtstillande och antiinflammatoriskt. Hemma började han gå så smått och inga problem med att äte elle gå på låd så någon förstoppning var det inte. Dag 3 var han sämre och ville inte gå igen. Ringde veterinären och han skrev ut smärtstillande så nu går han på Metacam och de vill att jag avvaktar några dagar för att se om han blir bättre. Enligt veterinären kunde han inte se några skador på benen.

Har någon varit med om liknande? Är så jobbigt att se honom lida. Kan katter få reumatism? Tacksam för svar!
 
Sv: Min kattunge kan inte gå

Har en 9 veckors kattunge som helt plötsligt lade sig ned och skrek för att hade ont. Kollade ben och mage och det verkade som att han hade ont i vänster bakben. Han äter och går på låda (får lyfta dit honom) och dag 2 hade han även ont i höger farmben. Var hos veterinären som trodde att han hade förstoppning? Och fick behandling mot det och även smärtstillande och antiinflammatoriskt. Hemma började han gå så smått och inga problem med att äte elle gå på låd så någon förstoppning var det inte. Dag 3 var han sämre och ville inte gå igen. Ringde veterinären och han skrev ut smärtstillande så nu går han på Metacam och de vill att jag avvaktar några dagar för att se om han blir bättre. Enligt veterinären kunde han inte se några skador på benen.

Har någon varit med om liknande? Är så jobbigt att se honom lida. Kan katter få reumatism? Tacksam för svar!

Men seriöst! Varför reder inte veterinären ut det? :eek:

Hatar när man behandlar symtomen men inte tar reda på orsaken!
 
Sv: Min kattunge kan inte gå

Ja, säg det... Enligt veterinären så är det ovanligt med benproblem på kattungar....
 
Sv: Min kattunge kan inte gå

Nej, han är inte nyvaccinerad så det kan inte vara pga av det.
 
Sv: Min kattunge kan inte gå

Nej, veterinären tyckte inte det var nödvändigt eftersom han trodde att han var förstoppad och att benproblem på kattungar är ovanligt.
 
Sv: Min kattunge kan inte gå

Det verkar somom värken flyttarpå sigför nu har han ont i vänster fram också... fattar ingenting... Har haft ett antal kattungekullar och aldrig varit med om något liknande. Han har heller ingen infektion enligt de prover som togs hos veterinären.
 
Sv: Min kattunge kan inte gå

antar då föräldrarena då heller inte är vaccinerade?:(

De kan ju ändå vara så att kattunge har blivit smittad av caliciviruset eftersom kattungen fått mystiskt hälta som verka vandra. Hur är katten i övrigt, äter den som den ska osv. Hur är de med alla de andra katterna.. är de utekatter..
 
Sv: Min kattunge kan inte gå

Han äter och går på lådan (om jag bär dit honom) och han är pigg och vill gärna leka med sina syskon så han ligger ned och slår efter de andra. Mamman är inte vaccinerad nu och hon är en utekatt på 8 år.
 
Sv: Min kattunge kan inte gå

Jag tänker spontant calicihälta vilket kan komma både från infektion av caliciviruset och av vaccination mot calici. Många veterinärer har ingen aning om att vaccinet kan orsaka hälta eller att viruset kan göra det.

Hur som helst måste ju kattungen utredas ordentligt. Har det tagits prover för att påvisa infektion? Röntgen?
 
Sv: Min kattunge kan inte gå

Blodprov är taget och ingen bakteriell infektion visades men är det ett virus så syns ju inte det på ett sånt prov. Antar att man måste ta prov specifikt för detta och det är inte gjort, jag visste inte heller om att det kunde ge hälta och veterinären nämnde inget om det. Röntgen ej gjord eftersom veterinären trodde att han var förstoppad...? Vilket han inte var/är. Ska boka tid för röntgen så får vi se.
 
Sv: Min kattunge kan inte gå

Be veterinären kolla lederna på kissen. En del kattungar drabbas av överrörlighet och därmed "glapp" i lederna som kan smärta ordentligt. Det blir inflammationer i lederna, och det vet man ju som människa hur ont det kan göra.
 
Har en 9 veckors kattunge som helt plötsligt lade sig ned och skrek för att hade ont. Kollade ben och mage och det verkade som att han hade ont i vänster bakben. Han äter och går på låda (får lyfta dit honom) och dag 2 hade han även ont i höger farmben. Var hos veterinären som trodde att han hade förstoppning? Och fick behandling mot det och även smärtstillande och antiinflammatoriskt. Hemma började han gå så smått och inga problem med att äte elle gå på låd så någon förstoppning var det inte. Dag 3 var han sämre och ville inte gå igen. Ringde veterinären och han skrev ut smärtstillande så nu går han på Metacam och de vill att jag avvaktar några dagar för att se om han blir bättre. Enligt veterinären kunde han inte se några skador på benen.

Har någon varit med om liknande? Är så jobbigt att se honom lida. Kan katter få reumatism? Tacksam för svar!
Hej...
Gammalt inlägg men hur gick det med katten? Har 3 kattungar som har ont i benen idag, vaccinerades i måndags...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
759
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 615
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 103
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp