Det bästa måste vara att prata med personen.
Dels för att säga att du vill stötta hen, om hen vill det. Säg att personen kan ringa om den behöver prata (om du tycker det är okej) eller vad du känner att du kan och vill erbjuda för stöd. Och poängtera att din uppfattning av personen inte försämras för att hen har de här problemen, att det inte är något hen behöver skämmas för inför dig (eller någon annan, för all del) och att det inte är något konstigt eller fel.
Det kan också vara bra att fråga (om kompisen vill berätta) om det är i några särskilda situationer hen får ångestattacker, och om du kan göra något då för att hjälpa.
Det beror ju på vad som ligger bakom, men jag skulle exempelvis uppskatta om en kompis följde med mig ut/bort från situationen, och inte försökte prata med mig just då utan bara följde med mig ut till frisk luft och inte så mycket folk i närheten.
För någon annan kanske behoven är helt annorlunda, och en tredje kanske bara vill bli lämnad ifred. Så det enda sättet att få veta om och isåfall på vilket sätt du kan stötta din kompis, är att fråga hen.
Vad fint att du vill hjälpa din vän!