Bukefalos 28 år!

Min kompis hund är fixerad vid mig! (långt inlägg!)

L

LillaVirus

Min bästa kompis skaffade för snart ett halvår sedan en omplacerad rottweilertik som nu är ca 9 månader. De förra ägarna skämde bort henne och lät henne göra lite som hon ville så min kompis och hennes sambo har fått jobba rätt mycket med hennes uppfostran och det mesta har gått väldigt bra.

Men...

Det här händer när jag är hemma hon min kompis:

När jag kommer in genom ytterdörren och tar av mig skor etc. blir Stina (tiken) tillsagd att sitta och vänta i ett rum (som hon är "hennes" rum) brevid hallen tills hon har lugnat ner sig och får komma och fram och hälsa, om man inte gör så blir hon väldigt lätt överexhalterad och hoppar upp på folk. Ofta är hon så upphetsad att hon får stanna utanför barngrindarna (alltså i hallen och hennes rum) ytterligare ett tag eftersom min kompis har två små barn som lätt blir omkullknuffade annars. Så här går det alltid till när främmande kommer och hälsar på.
Oftast lugnar hon ner sig snabbt och får då komma in till oss andra och hälsa - förutom när jag är där! Då lägger hon sig alltid så att hon har full uppsikt över mig och flyttar jag mig går hon till den andra grinden så att hon ser mig igen. När hon väl får komma in till oss följer hon efter mig som en svans och sätter jag mig ner lägger hon sig nästan i mitt knä eller i på mina fötter. Hon bufflar och knuffas och när jag säger till henne att gå iväg så gör hon det bara tills jag rör mig igen (tex. går och hämtar ett glas vatten eller lyfter upp ett barn) då är vi tillbaka på ruta ett igen. Det blir ett väldigt tjatande... Att ignorera henne fungerar bara ibland.
Enligt min kompis beter hon sig bara så här när jag är där. Andra människor struntar hon så småningom i och går och lägger sig med en leksak eller ett tuggben. När jag är där och hälsar på stannar jag oftast i några nätter och efter ett par dagar och när jag har varit ute och promenerat henne själv så börjar det bli bättre men det går väldigt långsamt och trots att jag älskar hundar och tycker om denna hund med så blir jag väldigt irriterad när hon är som ett frimärke på mig!

Någon här på buke som har några tips på hur jag ska bete mig? :confused: Jag är ingen van hundmänniska men väldigt intresserad och vill lära mig mer.
 
Sv: Min kompis hund är fixerad vid mig! (långt inlägg!)

Du ska inte behöva bete dig alls, det är ägaren som ska säga till hunden att lägga av och gå och lägga sig.
 
Sv: Min kompis hund är fixerad vid mig! (långt inlägg!)

När ägaren säger till henne får det samma effekt som när jag säger till henne: hon lämnar mig ifred tills jag reser på mig för att hämta något eller likn.
Att ignorera henne fungerar ytterst sällan.

Det jag vill är att få henne att respektera mitt personliga "space" (kommer inte på ett bra svenskt ord just nu) och att hon får komma nära mig när JAG bjuder in henne. På samma sätt som man gör med hästarna, där jag inte har några problem. Har inte haft detta problem med någon annan hund tidigare, men denna lilla donna är verkligen som ett frimärke.
 
Sv: Min kompis hund är fixerad vid mig! (långt inlägg!)

Be ägaren "parkera" hunden på en lämplig plats - tex sin bädd - och se till att hunden håller sej där!

Sannorlikt så kommer hunden kliva upp när/om du kliver upp, men då får ägaren bara lugn och bestämt lägga om hunden på dess plats.
Och lägga om och lägga om och lägga om och lägga om... Tills hunden förstår att den skall ligga på sin plats ÄVEN när du rör på dej.

Ju duktigare ägaren är på att hålla sej till denna regel, desto snabbare kommer hunden att förstå!

/Swat
 
Sv: Min kompis hund är fixerad vid mig! (långt inlägg!)

Be ägaren "parkera" hunden på en lämplig plats - tex sin bädd - och se till att hunden håller sej där!

Sannorlikt så kommer hunden kliva upp när/om du kliver upp, men då får ägaren bara lugn och bestämt lägga om hunden på dess plats.
Och lägga om och lägga om och lägga om och lägga om... Tills hunden förstår att den skall ligga på sin plats ÄVEN när du rör på dej.

Ju duktigare ägaren är på att hålla sej till denna regel, desto snabbare kommer hunden att förstå!

/Swat

jag håller med dig, det är det som behövs, men det är ju ganska svårt för trådskaparen att styra!

det är ju väldigt känsligt, det är ju som att säga till en mamma att uppfostra sitt barn bättre!

beror ju på hur bra trådskapren känner ägaren och sånt.

men jag hade bara pushat bort hunden och ignoerat den och inte gör det trevligt för den att komma nära mig.
 
Sv: Min kompis hund är fixerad vid mig! (långt inlägg!)

Kan inte ägaren styra sin hund så kommer du långt med kropsspråk och attityd.

Så fort du ser hunden, se till att göra dig stor och tydlig, ingen ögonkontakt och förklara med hela kroppen; "Pys, hundskälle!" Backa inte av mot hunden, räta på dig och var väldigt tydlig. "Bort från mitt utrymme!"

Det fattar de flesta hundar, många gånger bättre än ord.
 
Sv: Min kompis hund är fixerad vid mig! (långt inlägg!)

Oj vad mycket matnyttigt :) Ägaren och jag känner varandra väldigt bra och hon är insatt i att jag frågade om hjälp här så hon är väldigt mottagligt för konstruktiv kritik. Vi ska sätta igång att träna genast nästa gång jag kommer dit.

Bra tips om kroppspråket! Det här med ögonkontakt har jag funderat på många gånger. Vissa säger att man ska undvika ögonkontakt, andra tvärtom - vad är egentligen bäst?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 588
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 025
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp