min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare baloosan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 138
  • Visningar Visningar 14 987
Sv: min lilla amstaff var i bråk för 40 minuter sedan

Breaking-sticks fungerar, men det gäller ju att veta hur man använder dem o att man alltid har med dem.
Strypning tycker jag nog är säkrare, men det är kanske för att jag testat B-Ss.

mvh

*kl och spinn off*

Jag har precis skaffat mig en amstaff och läst en hel del om rasen och rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått all info till att dessa sk. kamphundar inte är avlade på aggressiviteten, utan på fysiken som passar för slagsmål?

Jag såg ganska nyligen ett program på någon "djurkanal" om just fd. kamphundar och trots att dessa använts till kamp (omhändertagna av djurskyddsorganisation i USA) så var de inte aggressiva mot andra hundar generellt, utan användes bland annat som sällskap till osäkra hundar i olika situationer just för att de var så självsäkra och utstrålade lugn.

Breaking-sticks fungerar, men det gäller ju att veta hur man använder dem o att man alltid har med dem.
Strypning tycker jag nog är säkrare, men det är kanske för att jag testat B-Ss.

mvh

Hur stryper man mest effektiv för snabbast effekt? *nyfiken*

*kl och spinn off*

Jag har precis skaffat mig en amstaff och läst en hel del om rasen och rätta mig gärna om jag har fel, men jag har fått all info till att dessa sk. kamphundar inte är avlade på aggressiviteten, utan på fysiken som passar för slagsmål?

Jag såg ganska nyligen ett program på någon "djurkanal" om just fd. kamphundar och trots att dessa använts till kamp (omhändertagna av djurskyddsorganisation i USA) så var de inte aggressiva mot andra hundar generellt, utan användes bland annat som sällskap till osäkra hundar i olika situationer just för att de var så självsäkra och utstrålade lugn.

En god van till mig ar chef pa "Animal Control" i Augugsta GA. De far in Pit bulls fran uppbrutna 'fight rings' ganska ofta och manga hundar. Tyvarr ar det inte ovanligt har i sodern. suck. Vad jag forstar ar de generellt valdigt hund aggressiva. De ar avlade for att slass det ar det mest naturliga for dem sa varesig de har slagits i "pits" eller ej ar de hund aggressiva..
Daremot ar Pit Bulls kanda som "the babysitting dog" har i USA. Samtidigt som de avlas for att slass med hundar avlas de for att vara undergivna och vanliga mot manniskor. Manniskor ska ju ga ner i "pitten" och bryta upp slagsmalet...
Man ser inte manga Amstaffs har... nagra fa pa Americanska Kennelklubben's tavlingar, men de ar ovanliga. Det ar daremot valdigt vanligt med pit bulls. Jag kanner flera som fungerar bra i sin lilla flock, men kan latt 'flippa' vid storningar och behover lite mer "guidance" an de flesta andra raser.
Om jag moter en pit bull eller amstaff, oavsett ras pa hund som jag haller i kopplet, skulle jag valja att inte halsa... och om hunden ar los skulle jag gora allt jag kan for att fysiskt stiga in emellan min hund och den. Risken att jag blir biten ar oandligt mycket mindre an att min hund blir attakerad.
Having said that... de pit bulls och amstaffs som hamnar pa kvallsnyheterna och lopsedlarna ar vanligast en pit bull eller amstaff som blivit illa behandlad och som gett upp pa manniskor...

Ibland får man helt enkelt ta sin hund som den är. Vår amstafftik som kom till oss som 6 åring för lite mer än 2 år sedan, släpps aldrig ihop med andra hundar. Hon har oss och vår kelpiehanne som sin flock. Hon gillar inte andra människor heller, har ett fåtal som hon älskar. Jag har henne med överallt, till affären, stallet osv. Hon är alltid kopplad, o är ointresserad av människor, hemma "vaktar" hon hårt, är snarare rädd än arg och stängs in på toaletten tills besökare har kommit in o satt sej, då släpps hon ut, luktar på dom, sen är det över. Detta har vi tränat/provat oss fram till. Att släppas ihop med andra hundar är inget jag räknar med att hon ska bli mogen att göra, ser inte det som ett måste heller, vi valde att viga vår tid o energi till henne när vi tog hem henne, ett alternativ till avlivning. Uppfödaren är en nära vän, o det var hon som bad oss, så där finns ju naturligtvis ett kontinuerligt stöd, men det blir mest att vi pratar om hur glada vi är att vi beslutade att göra så här :) Har haft ett kullsyskon till denna tik förut, en hanne från valp. Han verkligen älskade alla människor, släppte in sotare, hantverkare, ja, precis vem som helst... alla satt som frimärken i dörren o blev pussade. Men ganska klumpig i hundmöten, inte aggresiv, men kunde få lite däng för att han var så envis. Men han togs bort för 2,5 år sedan pga "lösa benbitar". Var opererad, men beslutade att inte göra om det då hans beteende blev aggresivt mot kelpiehannen, smärtan (trots smärtstillande) började ta ut sin rätt. Han attackerade 3 ggr. Min sambo fick loss hnm gnm att lyfta upp, det blev då alltså strypning som ni beskrivit. 3e gången var jag ensam hemma, jag orkade inte lyfta, utan lyfte i bakbenen o gick baklänges,och redan efter halva köket släppte han tack o lov. Det känns fruktansvärt när en glad o trevlig hund plötsligt gör så här, men med en sjukdomshistoria bakom sej var det inte ett dugg svårt att besluta avlivning.

Hur stryper man mest effektiv för snabbast effekt? *nyfiken*
Det svarade jag på i inlägg #9:
Ett tips, vilket inte alltid är så populärt hos alla, men som verkligen fungerar är att ta i halsbandet och vrida om så att hunden inte får tillräckligt med luft. Till slut släpper hunden, eller så svimmar den av syrebristen. Så fort man ser att hunden blir dåsig släpper man.

Det beror på hur stor hunden är, orkar man vrida om och lyfta hunden i halsbandet går det fortast. Har man koppel på och orkar, kan man även lyfta den i kopplet. Har man ett stryphalsband på drar man åt så hårt man kan. Sen är det ju an avvägning, för man vill ju inte göra sönder struphuvud etc.

Men mest handlar det bara om att vrida om så att syretillförseln tilltäpps.

Lite OT, det här med hundmöten börjar att gå mig på nerverna i många fall.
Folk är ju hopplösa på att släppa fram sina hundar till en främmande hund med motiveringen "dom måste ju få hälsa!" Vadå måste?
Eller scenariot: Hund kommer släpande på husse/matte som hojtar på långt håll "är det en tik?" och sen kommer hund med förare på släp i en rasande fart...
Hm, jag sa att det var en tik, inte att hon ville hälsa.
Jag skulle kunna skriva en hel bok idag ang ogenomtänka hundmöten (har träffat många hundar med förare på släp på sista tiden och är mer än lovligt less!), men jag ska försöka låta bli! :devil::D

:bow::bow:

Det svarade jag på i inlägg #9:

Det beror på hur stor hunden är, orkar man vrida om och lyfta hunden i halsbandet går det fortast. Har man koppel på och orkar, kan man även lyfta den i kopplet. Har man ett stryphalsband på drar man åt så hårt man kan. Sen är det ju an avvägning, för man vill ju inte göra sönder struphuvud etc.

Men mest handlar det bara om att vrida om så att syretillförseln tilltäpps.

Tack, jag hade missat ditt inlägg :o

det man kan göra är att ta ett tunt rep/koppel och hissa upp det precis under strupen och sedan dra åt så att hunden antingen får en kräkreflex eller tappar andan, och då släpper den.

man måste hissa upp halsbandet också, annars fungerar det inte. det är säkert ännu svårare med hundar som har tunga huvuden, för de borde ha ännu starkare halsmuskler än andra hundar.

om kamphundarna orsakar så stora skador beroende på sin fysik eller annat tvistar de lärde om, men bebben har i en tidigare diskussion bekräftat mina misstankar om att de här hundarna har sämre bithämningar än andra hundar. de flesta hundar kan bita ihjäl varandra, men bara om de är tillräckligt arga och/eller rädda. kamhundraserna ska istället bita ihjäl på rena kamplust. det är trots allt en viss skillnad.

man måste hissa upp halsbandet också, annars fungerar det inte. det är säkert ännu svårare med hundar som har tunga huvuden, för de borde ha ännu starkare halsmuskler än andra hundar.

om kamphundarna orsakar så stora skador beroende på sin fysik eller annat tvistar de lärde om, men bebben har i en tidigare diskussion bekräftat mina misstankar om att de här hundarna har sämre bithämningar än andra hundar. de flesta hundar kan bita ihjäl varandra, men bara om de är tillräckligt arga och/eller rädda. kamhundraserna ska istället bita ihjäl på rena kamplust. det är trots allt en viss skillnad.

Fast det är ju fysiken som ger de större skadorna och möjligheterna att döda en motståndare?
Men jag är som sagt nybörjare och Bebben har blivit lite av en "husgud" för mig nu, så jag läser allt hon skriver *stalker varning* ;)

Sen måste jag fundera över nyttan med att de ska ha ihjäl varandra? Är det vad hundkamper går ut på? Att den ena ska dö? Inte att den ena ska vinna och den andra ge sig?
Verkar otroligt onödigt att ha ihjäl en bra kamhund i en faijt med en bättre?
Oekonomisk lixom??

tja man går väl in och bryter innan de har slagit ihjäl varandra får man hoppas, men en hund som förlorar tappar ju snabbt i värde.

det finns ju många andra raser som är både större och starkare, men som inte orsakar de skadorna som kamphundarna gör. så nej, jag är övertygad om att det inte bara har med fysiken att göra. men det är kanske är en onödig diskussion att ta nu. det har stötts och blötts så många gånger på forumet att jag tycker det räcker.

Okej, jag har lite halvbråttom här, men ska försöka fatta mig kort (Jag brukar ju lyckas så väl också, haha!).

Amstaffen har ju aldrig varit avlad för ren kamp, men eftersom dom härstammar direkt från APBT'n, som på den tiden dom var samma ras, avlades och användes till kamp. Ja, det gör dom ju förvisso fortfarande lite här och där i världen, tyvärr.
I alla fall, för att kunna bli en riktigt bra kamphund så kan hunden inte vara aggressiv i ordets rätta bemärkelse. En hund som slåss för att den är förbannad blir blockerad och gör misstag, samt tar ut all sin energi alldeles för snabbt. Dom ska slåss, till döden om föraren ber om det, på ren kamplist och vilja. Deras fysik är förvisso optimal för att slåss (Dock är APBT'n mindre, tunnare och mer atletisk vilket är det allra bästa, Amstaffen har ju showavlats och blivit mer kompakt och större.) men det mesta sitter i deras enorma mentala kapacitet. Dom ger sig aldrig, om dom själva får välja.

Och vissa hundkamper går helt och hållet ut på att motståndaren ska dö, andra går in och bryter när den förlorande hunden ger upp, men ändå lever. Förmodligen för att spara på den bästa hunden då, som ju ska lappas ihop och slåss igen i framtiden.
Så dels är det fysiken, och deras väl utformad huvuden och käkar och resten hänger på teknik för att slåss samt kamplust och hur stark vilja hunden har. Därför är ju ingen av kamphundras den andre lik, eftersom så mycket är individuellt.

Och som Cilla skrev högre upp, har jag tidigare beskrivit deras bithämningar också. Jag känner självklart inte alla hundar av denna typ, utan baserar detta enbart på just min erfarenhet av mina egna, samt andra som jag känner. Mot människor har dessa hundar mycket längre tålamod, och dom tar till tänderna långt senare än många andra hundar - men mot andra hundar, är bithämningarna lägre. Dom går upp i "fightingmode" mycket snabbare än alla hundar och raser jag haft/sett tidigare, och dom blir provocerade mycket lättare rent generellt. När dom slåss, är det oftast mycket mer allvar inblandat också, det stannar sällan på "bara" gruff, så som många andra raser fungerar.

Och jag vill poängtera, eftersom jag brukar få det i nacken, att ALLA hundar ur rasen Amstaff självklart inte är precis som jag beskrivit. Alla är individer, och har olika mycket bagage i livet.

Hoppas det hjälpte dig litegrann Humlan! :)

Så lite så :D

Hoppas allt går bra med din lillskit! Dom är ju sådär underbart söta i den åldern :love:
Min yngsta är 7 mån nu, och har blivit fullt könsmogen och det enda han kan tänka på just nu är lukter, lukter, lukter - så han är bara söt när han sover för tillfället ;)

Precis... De som inte vinner blir ofta "bete"... man drar ut tanderna sa de inte kan skada de som ska "fightas" men kan hetsa upp dem fore en fight.:cry: Ibland sjals andra "kamp hundar" mest pit bulls, men ibland ocksa Rottisar, RR, eller vad de hittar, for att anvandas som bete.

Det finns en inofficiell undersokning som matt kak tryck mellan olika djur. Om jag inte missminner mig hade rottisen det starkaste bettet och Pit bullen kom som god tva utav hundar. Generellt slapper dock rottisen lattare... vilket ar orsaken att de bara blir bete och inte slass.

Nar min tjej jagade moss i stallet tog hon dem och man kunde se hur hon tryckte till en extra gang nar jag sa till att slappa (tva tre levde forst nar hon slappte, sa hon larde sig) medan sonens Dobie slappte nar de rorde sig i hennes mun och hon fick jaga ikapp dem flera ganger:crazy:

Så lite så :D

Hoppas allt går bra med din lillskit! Dom är ju sådär underbart söta i den åldern :love:
Min yngsta är 7 mån nu, och har blivit fullt könsmogen och det enda han kan tänka på just nu är lukter, lukter, lukter - så han är bara söt när han sover för tillfället ;)

Tack! :)
Just nu äter han bara, äter allt han kan få i munnen helt enkelt... maskar, sniglar, löv, gräs och så favoriten blöt jord med gräsrötter... men visst är han söt ändå :love:

Fick se han från sidan idag på kursen när instruktören skulle visa "en sak" och använde Mulle... fasen va snygg han är... *helt opartisk* ;)

Självklart är man helt opartisk ;)

Min valpis har världens vackraste teckning, ett grym bra huvud och en helt otroligt mentalitet! Dock har han kassa knävinklar bak, så än så finns det inga utställningsplaner där i alla fall. Vi får se om han växer i sina vinklar bättre sen, för han hade väldigt fina som liten. Men han är ju såklart underbarast ändå :love:

Självklart är man helt opartisk ;)

Min valpis har världens vackraste teckning, ett grym bra huvud och en helt otroligt mentalitet! Dock har han kassa knävinklar bak, så än så finns det inga utställningsplaner där i alla fall. Vi får se om han växer i sina vinklar bättre sen, för han hade väldigt fina som liten. Men han är ju såklart underbarast ändå :love:

Min är söt i mina ögon och jag har ingen aning om hur han ser ut som amstaff, tänkte testa ställa ut honom bara för kul och se vad de säger.:)

Hör gärna av dig om du åker på utsällning här i krokarna, så kan jag komma med en fika korg i utbyte mot att få vara med och kolla hur det går till... *stalker på allvar* :p

Och vad är krokarna då? :D Jag har ingen inplanerat för tillfället, eftersom vi behövt reda ut lite problem i "riktiga livet" då mitt radhus brann och lite sådär. Fullt upp med sanering, sortering av saker, renovering och alla pengar som gått åt (och är kvar att gå åt...). Men vi får se om jag kommer att hinna med någon senare i sommar i alla fall kanske :)

Och vad är krokarna då? :D Jag har ingen inplanerat för tillfället, eftersom vi behövt reda ut lite problem i "riktiga livet" då mitt radhus brann och lite sådär. Fullt upp med sanering, sortering av saker, renovering och alla pengar som gått åt (och är kvar att gå åt...). Men vi får se om jag kommer att hinna med någon senare i sommar i alla fall kanske :)

Alltså? Alla vet väl att krokarna är här vid Torshälla?? :p
Och eftersom alla vet vart Torshälla ligger behöver jag väl inte nämna Eskilstuna heller? :angel:

Riktiga livet låter krångligt... hoppas det ordnar sig!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har för första gången i mitt liv börjat fundera på försvarsspray och vill veta om någon provat - efter igår är jag rätt skakis...
Svar
12
· Visningar
1 269
Övr. Hund Dom flesta av er känner till min Ailu. Min 50kgs heffa av rasen Amerikansk Akita. Min stora frågeställning är; Att kastrera eller inte... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 431
Senast: Akitajenny
·
Hundhälsa Jag har en russel hane som är 5 år. Fick hem honom på foder när han var 9 månader, tanken var att han skulle bli utställnings/avels-hund...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: Fille
·
Övr. Hund Var på träning med båda hundarna idag. Det var drop in och hundmötesträning så kunde ta med mig bägge då problemet kommer när jag har...
Svar
11
· Visningar
2 196
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka