Bukefalos 28 år!

min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Som jag sa innan, vissa barn triggas mer av att den dom bråkar med slår tillbaka mao effekten som du fick när du var barn kan bli den motsatta. Det är svårt som förälder att bedöma detta hemifrån.
Det är så :devil: frustrerade att vara förälder till ett barn som blir utsatt eller utsätter andra barn för destruktiva beteenden för allt hänger på personalens kompetens då om det ökar eller om det minskar.
En 3 åring kan dock inte bedöma när det är ok att slå tillbaka och när det inte är det. Den skall inte behöva bekymra sig åt sådana saker alls då jag tycker det är för stort ansvar men åter igen...det hänger på personalens kompetens :crazy:
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Tror som Stollan attd et blir svårt för en treåring att se när det är ok att slå tillbaka och när det inte är det. Till slut kan det bli så att de slår när de inte får som de vill, om någon tar en sak från dem eller liknande.

Fast jag tycker ofta man ser att även små barn faktiskt slår tillbaka rent instinktivt om någon slår på dem. Så har nog alla mina tre barn gjort. De har aldrig oprovocerat slagit till något annat barn men däremot försvarat sig om de blir angripna. Dock inget jag någonson lärt dem eller uppmuntrat.

Kanske är Tokmajas barn väldigt känslig och snällt och inte har denna "tillbakaslagningsrexflex" och det är därför tacksamt att slå just honom. Alla andra barn kanske slår tillbaka och då är det inte lika roligt att drämma till. Just i det fallet jag har i min närhet så är den pojken väldigt snäll och en liten tänkare, han slår aldrig tillbaka. Medans min dotter tex drämmer tillbaka om den tjejen som slåss lite för mycket drämmer till henne. Jag menar fortfarande inte att man ska uppmuntra tillbakaslagning, jag tycker att personalen ska ha bättre koll på de som slåss.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

han slår aldrig tillbaka, blir bara ledsen och springar till oss eller fröken eller vad som nu finns i närheten som han litar på.
Inte ens när han blir attackerad alltså...
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Och jag tycker att det är så himla tråkigt att ett sånt litet snällt barn ska drabbas. Men det är SÅ jättevanligt. Han gör ju egentligen inget fel.

Men kanske måste han inte leka med just de pojkarna? Kanske finns det flickor i samma ålder som är mer på hans linje? Och som sagt, att personalen har koll och får dem att leka roliga saker tillsammans om de nu ska leka ihop.

Det är ju inte hos ditt barn problemet ligger, det är hos de barnen som slåss.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Spånar lite bara; men det kanske går att få sonen att säga ifrån utan att ta till våld? Att uppmuntra honom att typ skrika åt dem eller liknande. Vet inte alls om det fungerar, men det är klart att får man en jättestor reaktion av typ blir ledsen m.m, så är det jätteroligt (tyvärr!!) att slå din pojke. Men om de får en mindre trevlig reaktion så kanske det inte är lika roligt.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Jag har också uppfstrat min son till att inte slåss - det hjälpte inte alltid. Vad vi fick göra var att hans dagmamma mer eller mindre punktmarkerade honom. Det syntes rätt tydligt på honom när han tänkte klappa på någon och då kunde man fysiskt stoppa honom innan det hände.

Jag tror att det är barnen som slåss som måste "fostras" inte de barn som tar emot i första hand.

Det är lika svårt att ha ett barn som slåss som att ha ett barn som blir slaget....kanske tom ännu värre
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Visst är det så, men jag tolkade det som om trådskaparen undrade om hon kanske skulle lära sin son att "ge igen" vilket inte är något jag tycker att man ska göra.

Jag har som personal "punktmarkerat" barn som haft utåtagerande beteende, det är ju vanligare att man bevakar dem än de barn som ofta hamnar i "underläge".

Nu är ju, vad jag förstår, en förälder som bryr sig om sina barn. Men det är oerhört frustrerande att försöka få respons från de föräldrar som tycker att det är okej att deras barn ger igen, eller ännu värre är den som slår först jämt. Det finns ju faktiskt de som tycker att det är okej att slåss...
 
idag...

idag hade allt gått bra på dagis.
Den stora killen som leder bråket hade inte fått gått ut på fm utan de hade skilt dem åt.
Då hade tvillingarna och vår son lekt ihop jättelänge och jättebra tydligen!

Kanske lite tasktigt mot killen som fick vara inne, men å andra sidan måste han väl få ett kännbart straff för sin våldsamhet...

Så det är vad jag vet så långt, det gubben hade fått reda på när han hämtade honom idag, för det var väldigt jobbigt att lämna honom när han klängde sig fast vid mig, inte för att han egentligen vill ha mig kvar, utan för att han plötsligt blivit otrygg på dagis pga det här... jättetrist... det var jobbigt för ett mammahjärta att bända upp handen på din lilla och skicka in en moloken son på dagis....
Men det hade ju gått bra idag i alla fall, så det kändes ju skönt!
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Jag vill ju egentligen inte att han ska slåss, men eftersom han verkar rädd kändes det som att om han vågar stå upp för sig själv så tror jag att den här bråkstaken skulle sluta, för jag tror att det är en liten fegis egentligen. :smirk: Därför funderade jag på om han skulle kunna ge lite "hämd"!
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

De flesta barn som "stökar runt" i förskola/skola har ju ofta något problem med sig själva - vilket gör att de tar ut sina aggressioner på andra barn både verbalt och kanske med slag. Jag tycker att du har gjort rätt som förälder eftersom du har vänt dig till personalen. Det är de som har ansvaret för barnen när de är på förskolan. Och känner du dig osäker i fortsättningen, be personalen att ta ett snack med den andre pojkens föräldrar...Men de ska såklart stötta din son också och bygga upp hans självförtroende!
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Det är INTE okej att slåss. Inte nånsin.

MEN man måste också ta i på de barn som lärt sig att "utnyttja" de barn som slåss - nu pratar jag om betydigt äldre barn än treåringar.

Jag som har en pojke som slåss (eller slogs förut) har haft problemet att endel andra barn tycker det är så kul när han får skit för sitt beteende att de provocerar honom med flit tills det rinner över. Även de barnen måste lära sig hur man beter sig.
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Barn lär sig ju ganska tidigt att se andra barns personlighet (jag vill inte kalla det svagheter som en del gör). Att jobba med barn hela dagarna är en evig balansgång just eftersom man vet att det inte alltid är ens fel att två träter ;)
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Tvillingarna verkar att vara flexibla barn som kan leka med flera olika personligheter och inte vill utesluta någon.
Kan det vara så att den andra pojken lägger märke till hur tvillingarna gärna vill leka med din son. Jag tolkar att tvillingarna gärna vill leka med din son men också den andre pojken och har svårt att välja bort en av dom. Din son tycker att dom leker för våldsamma lekar när den pojk som triggar upp dom är med och lekarna passar inte honom som person och då går han sin iväg. Tvillingarna vill fortsätta att leka med din son också, den andre pojken märker det och blir rädd för att bli den ensamma och börjar då att putta din son för att skapa avstånd och behålla sina kompisar.
Det är ju trots allt rätt små barn det handlar om.
Visserligen så funkar det ju att sära på barnen men det är ingen lösning på sikt. Frågan är varför inte personalen som hade pojken inne inte kunde vara ute och punktmarkera samt styra upp lekarna lite mer så det passar samtliga pojkar.
Det är inte alls säkert att pojken kopplar rätt då straff/konsekvens skall komma rätt så omedelbart i den ålder.
Vet du hur dom tänkt att lösa det i framtiden?
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Jag vet inte om han var ensam inne, eller om det var enbart därför han var inne.
Jag tror defenitivt inte att det var deras lösning att sära på dem, utan jag tror att de ville bygga fler broar mellan min son och tvillingarna. Kanske att de ska få dem att bli vänner då tvillingarna inte slåss utan att den större killen är med, och då kanske få dem att inte slåss med honom och på det sättet lyckas få stopp på att det är tre som slåss, utan bara en och på det sättet få stopp på det.
Är inte helt hundra på vad personalen sagt till gubben idag, men han tyckte att det lät ok, men jag träffar dem först på fredag (jag lämnar med det är två avdelningar och jag lämnar alltid på "fel" avdelning) och då tänkte jag fråga lite mer över upplägget osv.
Och som sagt, vad de tänkt av det hela.
För jag tänker inte lämna min son till dagis där han är rädd, dagiset är underbart annars och vill ju inte byta, risken är bara att han råkar ut för samma sak igen, barn med hans personlighet gör tyvärr gärna det... :crazy:
Men jag TROR att de pratat med de andras föräldrar, när vår son slog två tjejer i våras, bara en gång, så kom en fröken ut och satte sig och pratade med gubben vid hämning om det, så jag tror att de gjort samma sak med de här barnens föräldrar!
 
Sv: min lilla kille blir slagen på dagis :-(

Måste bara säga att dina bekymmer om din son påminner väldigt mycket om när min son,idag 12 år, gick på dagis...Han var och är sveriges snällaste kille och han fick agera slagpåse för en liten kille med lite trassliga hemförhållanden. Personalen försökte lösa problemet, men det var ofta de missade incidenter. Jag tog upp problemet med det andra barnets föräldrar och de förstod mig helt och fullt. De gjorde vad de kunde men problemet fortsatte till den dag sonens storasyster 5 år tröttnade och slog ner plågoanden. Vi fick klagomål från dagis om detta naturligtvis...Det hette att plågoanden hade tappat självförtroendet helt och att han blivit dämpad... Skall ärligt säga att jag mös inom mig efter allt min son råkat ut för. Idag är dessa två bästisar och skolan pratar alltid varmt om deras vänskap, att min son med sin pondus(deras uttryck) har ett så gott inflytande på den andra killen. Så hav förtröstan! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 077
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 697
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp