Bukefalos 28 år!

Min lilla valp fryser :( Eller??

Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Urinvägsinfektion är bakteriellt. Det påverkas föga av hundtröjor.

Och jag som alltid fått lära mig att man ska hålla sig varm och stjärten, annars kan man få urinvägsinfektion. Vet även två hanhundar som var ute väldigt mycket och hade ofta urinvägsinfektion. När dom sedan fick bo inne så slutade besvären, något samband måste det väl ändå finnas? Även om det är bakteriellt så kan det väl vara kylan som utlöser UVI, eller?
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Ni som har täcken etc på hundarna när det är kallt. Har ni det när ni ska vara ute länge eller också på snabba kissrundor?

Jag har ju nakenhundar och ska vi bara ut och snabbkissa så har jag inga kläder på dem även om det är mitt i smällkalla vintern. Kyla brukar inte vara nåt större problem så länge de rör på sig, värre är det med blåst... är det snöstorm och/eller blåst så kan de få på sig en tröja även om vi bara ska ut en snabbis. Längre promenader vintertid är det fleeceoverall (enkel el. dubbelsydd beroende på hur kallt det är) som gäller.
Sommartid har jag aldrig kläder på dem, regnar det så är vi aldrig ute längre än nödvändigt så de klarar sig utan regntäcke och direkt kallt är det ju inte på sommaren...
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Jag har ockå en dsg, han hatar när det regnar och vill inte vara ute alls, dessutom gillar han inte täcken heller men om det regnar så får han ha det iallafall..dessa hundar ÄLSKAR värme, undrar om det finns nån dsg som inte väljer att ligga o sova under täcket i sängen :D
Min hund är väldigt tunnpälsad med har för det mesta inte täcke om det som sagt inte blåser regn eller snö..är han med till stallet( på vintern) får han täcke på för det kan bli mycket stilla ute där.
Visst kan dom frysa men nu i Juli om det inte regnar o blåser så tror jag inte att det är därför han skakar utan för att han kanske är stressad eller orolig
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Jag har ockå en dsg, han hatar när det regnar och vill inte vara ute alls, dessutom gillar han inte täcken heller men om det regnar så får han ha det iallafall..dessa hundar ÄLSKAR värme, undrar om det finns nån dsg som inte väljer att ligga o sova under täcket i sängen :D

Japp, det finns... MIN tjej! :banana:
Sover gärna i sängen men inte under täcket. Händer t.o.m att hon väljer att sova i korgen om hon är riktigt trött o någon av oss 2-benta inte ligger still. Det sistnämnda pga att sambon råkat sparka ner henne ett par ggr i sömnen :o :mad:

Vet att det finns minst 2 dsg till som gärna ligger täcket o inte under pga värmen.. :D
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Och jag som alltid fått lära mig att man ska hålla sig varm och stjärten, annars kan man få urinvägsinfektion. Vet även två hanhundar som var ute väldigt mycket och hade ofta urinvägsinfektion. När dom sedan fick bo inne så slutade besvären, något samband måste det väl ändå finnas? Även om det är bakteriellt så kan det väl vara kylan som utlöser UVI, eller?

Nej, det är en myt. Här avlivas den tex:

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=11130

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8278

http://www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php?id=77
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Försök att motivera din hund att det är roligt ute även om det är dåligt väder. Jag har en dvärgpinscher med väldigt tunn päls som fryser lätt men ser till att vi inte står stilla och försöker vara ute även om det är dåligt väder och då göra något kul. Tar du upp valpen och tycker synd om visar du att det är ok och förstärker att det är ok att inte vilja vara ute när det är dåligt väder.

Som Ainon skriver skakar de gärna när de är osäkra och ovana så gör det istället roligt, busa med valpen och beröm den när den är aktiv och har kul även om det är dåligt väder.

Bra ide :) Det där med att han kan vara osäker har jag inte ens tänkt på! Så kan det ju vara... Jag provar några gånger till (vid regn) utan täcke, och försöker göra det kul, om han fortsätter skadar det ju inte att iallafall prova med ett vattentätt täcke :)
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Kul att ni tar upp detta med avel på DSG.
Precis som du säger i inlägget ovan är att DSG fått springa fritt på gårdarna och in i husen och till familjerna för att söka skydd i alla tider. De hade även stallen att krypa in i. Tror nog inte det är kylan (jo kanske den extremt bitande kylan på -10 grader eller mer)som är den största mardrömmen för DSG utan snarare det blöta. De har inget skyddande underhår som många andra raser har.
Hade DSG härstammat från norrland hade deras pälsslag nog sett annorlunda ut. Visst har vi kalla vintrar i skåne men det är mer undantag än regel. Även förr i tiden före våra stora klimatförändringar.
Mina hundar hade inga problem att semestra i Sälen i vintras och då var det ca -9 grader varje dag.
Men att sen komma hem till +10grader och regn, nä se de går inte! Då är det utegångsvägran och tandskallrande...
Sen kan man säkert givetvis träna upp detta.
Och nu har jag en valp som mår precis lika illa som tjejen som startade tråden. Och vad gör jag när det börjar regna??
Jo ut på gräsmattan med en leksak och försöker få valpen att fatta att regn är KUL!!!
Förresten om man hade börjat sålla med att enbart avla med hundar som är regntåliga.. hmm ja då hade vi nog stått där med en jäkla massa sjukdomar och hundar som inte såg ut som DSG.
Varför ändra på nåt som beteer sig som sitt ursprung?:bump:
Ett litet tillägg är att jag är så oerhört tacksam för att DSG älskar värme så mycket som de gör. Tror nog att värmekänsliga hundar lider betydligt mer än frusna hundar.
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Som så många skrivit, en liten valp darrar lätt när det är blött och obehagligt. Det innebär inte att det finns behov av täcke mitt i sommaren, på en snabb kissrunda.

Jag har själv nästan bara haft korthåriga och mer eller mindre frusna hundar. Vår greyhound hade ett täcke och det användes när det var riktigt, riktigt kallt på vintern. Aldrig annars. Vi ansåg att så länge man promenerar i rask takt så skall det gå utan täcke. Numera har vi en italiensk vinthund, prata om darrig hundras ;) En italienare skakar lite när som, vilket hör till rasens beteende och inte bara handlar om hur frusen den är. Vi hade liten valp under hela vintern och inte använde vi något täcke. Visst tyckte hon det var kallt, men med korta kissningar så behövdes inget täcke och vi ville inte vänja henne vid onödig täckanvändning. Uppfödaren bodde tidigare långt, långt uppe i norr där det lätt blir -30 grader på vintern och hon använder aldrig någonsin täcke till sina italienare.

Nu denna vintern så kommer jag använda täcke om det behövs, eftersom vi kommer gå längre promenader. För kissning ute i trädgården så blir det dock inget täcke. Mitt i sommaren behövs oavsett inget täcke, hur skall då vintern funka om hunden inte ens klarar +15 grader i bara sin egen päls?
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Jag har ju nakenhundar och ska vi bara ut och snabbkissa så har jag inga kläder på dem även om det är mitt i smällkalla vintern. Kyla brukar inte vara nåt större problem så länge de rör på sig, värre är det med blåst... är det snöstorm och/eller blåst så kan de få på sig en tröja även om vi bara ska ut en snabbis. Längre promenader vintertid är det fleeceoverall (enkel el. dubbelsydd beroende på hur kallt det är) som gäller.
Sommartid har jag aldrig kläder på dem, regnar det så är vi aldrig ute längre än nödvändigt så de klarar sig utan regntäcke och direkt kallt är det ju inte på sommaren...

Går du själv naken på sommaren?

Ursäkta min retoriska fråga, men jag kan inte hjälpa att jag tycker synd om dessa nakenhundar som går utan kläder under svenskt sommarhalvår. För mig hade det känts lika angeläget att klä min nakenhund (om jag hade någon) precis som jag klär ett litet barn på sommaren. Om inte annat som solskydd.
 
Sv: Min lilla valp fryser :( Eller??

Nej jag går inte naken på sommaren men nästintill vissa dagar ;) Att sätta på hundarna kläder på sommaren när deras tungor hänger ner till tassarna och de visar att de tycker det är varmt skulle kännas som djurplågeri, varför ha kläder på dem när de inte behöver liksom. Sen känns det även lite som att skulle jag börjar klä dem redan i sommarvärmen, vad ska jag då ha på dem när de är -30 om vintrarna? självklart får de kläder på sig om de ser ut att frysa, oavsett årstid, men ännu så länge har de under sommarhalvåret inte visat att de tycker det är det minsta kallt.
 

Liknande trådar

H
Hundhälsa Hej alla. Jag vore jätteglad om ni kunde hjälpa mig, på ett snällt sätt utan att såga mig ner till fotknölarna. Vi har en för oss...
2
Svar
21
· Visningar
3 968
Senast: Geronimo
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 442
Senast: Disen
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 852
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 723
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp