Bukefalos 28 år!

Min ponny vill bara vara med mig..

sadgirl

Trådstartare
Jag har under flera år försökt sälja min ponny då jag inte har möjlighet att ha kvar honom pga smärtproblematik. Men han vill tydligen bara vara med mig..? Han har varit ute på prov flera gånger och har alltid kommit tillbaka med nya ursäkter. "går inte att fånga i hagen", "bits", "är elak i all markhantering", "slänger av ryttaren", "blir rädd för ingenting" osv.

Men bara det att jag ALDRIG har märkt av något av det som någon av dom har sagt. När det hände en gång så var det okej och jag tänkte att dom bara inte passade ihop osv men när det händer upprepade gånger så blir jag riktigt orolig. Han är noga veterinärundersökt och är inte skadad eller har ont.
Är ett monster så fort någon annan än jag hanterar honom. Och jag har verkligen inte någon möjlighet alls att ta hem honom igen och sköta honom. Vad tusan ska jag ta mig till? Är avlivning det enda alternativet? Han är ju så ung, frisk och fin (hemma hos mig..) mår riktigt dåligt över hela den här situationen och skulle behöva tips och råd.

Ska tillägga att han varje gång har varit på prov mellan 1-2 månader och han har fått tid på sig att vänja sig på det nya stället och med en ny ryttare..
 
Sv: Min ponny vill bara vara med mig..

Men varför kan du inte ha honom kvar då? Han visar ju så tydligt att han bara acceptera dej!
Om du nu inte kan rida honom så kanske det kunde vara en medryttare till honom som kom hem till dej?
 
Sv: Min ponny vill bara vara med mig..

Jag kan tyvärr inte under några omständigheter ha kvar honom, har inte råd ekonomiskt och min kropp klarar varken av stallarbete eller ridning/borstning/longering osv.
 
Kan du kolla om det finns någon i närheten som vill ha honom på foder? I så fall kan du åka och hälsa på honom med jämna mellanrum och då kanske det går bättre :)
 
Jag har under flera år försökt sälja min ponny då jag inte har möjlighet att ha kvar honom pga smärtproblematik. Men han vill tydligen bara vara med mig..? Han har varit ute på prov flera gånger och har alltid kommit tillbaka med nya ursäkter. "går inte att fånga i hagen", "bits", "är elak i all markhantering", "slänger av ryttaren", "blir rädd för ingenting" osv.

Men bara det att jag ALDRIG har märkt av något av det som någon av dom har sagt. När det hände en gång så var det okej och jag tänkte att dom bara inte passade ihop osv men när det händer upprepade gånger så blir jag riktigt orolig. Han är noga veterinärundersökt och är inte skadad eller har ont.
Är ett monster så fort någon annan än jag hanterar honom. Och jag har verkligen inte någon möjlighet alls att ta hem honom igen och sköta honom. Vad tusan ska jag ta mig till? Är avlivning det enda alternativet? Han är ju så ung, frisk och fin (hemma hos mig..) mår riktigt dåligt över hela den här situationen och skulle behöva tips och råd.

Ska tillägga att han varje gång har varit på prov mellan 1-2 månader och han har fått tid på sig att vänja sig på det nya stället och med en ny ryttare..

1-2 månader är ju inte särskilt mycket, alla hästar acklimatiserar sig inte på så kort tid och kan under den tiden var totalt förändrade i en ny miljö mot tidigare. Tyvärr har du nog råkat ut för okunniga köpare, så antingen får du behålla honom eller försöka få tag på en köpare som faktiskt förstår problematiken och kan ta sig an den på rätt sätt.
 
Han har varit ute på prov flera gånger och har alltid kommit tillbaka med nya ursäkter. "går inte att fånga i hagen", "bits", "är elak i all markhantering", "slänger av ryttaren", "blir rädd för ingenting" osv.
Det där är ju egentligen inget konstigt alls med nya hästar. Svår att fånga i hagen är mest ett testande ofta, det brukar ge sig. Min var också vissa dagar svår att fånga i hagen en period i början. "Rädd" för allting hänger säkerligen även det ihop med testande, ryttaren blir osäker, dålig balans etc.

Det är nog bara för dig att hitta köpare med lite ridvana och lite mera hästvana som kan hantera en testande ponny.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 724
Senast: Saigon
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 366
Senast: Hermelin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 935
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 765
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp