min sadel är trasig...

Cilla

Trådstartare
hade med den till sadelmakare i måndags, tydligen har bomspetsen (eller sa hon bomortsspetsen) gått av...

hur vanligt är detta?
att bommen går av har jag hört, men har alltid tolkat det som att hela bommen har blivit knäckt.

enl sadelmakaren var det ingen större fara att rida i den 10 dagar till, har ju ridit med den så i säkert 6 mån. :eek: men den finns visst för en anledning, givetvis. upplever att sadeln inte hålls kvar på vänstersidan, utan kanar ner mot höger. det är på vänster den har gått av. är det pga av detta eller buffar hästen över mig?

just det.. åker dit igen nästa onsdag, med häst och sadel och allt och kommer förhoppningvis hem med en ny sadel då! :D

jag kah försöka ta ett kort och lägga ut och visa lite bättre vad jag menar....

Sv: min sadel är trasig...

Sadeln lägg ju snett så jag hade aldrig ridit i den om jag visste om det. Annars så har jag hört om ett par sånna fall.

Jag har nog aldrig sett en sadel vars bom varit totalt demolerad, utan oftast blir det bara sprickor som inte syns utifrån men som påverkar sadelns funktion väsentligt. Det finns säkerligen en hel del som rider runt i sadlar med en kass/sönder bom men man kan bara se det om en sadelmakare öppnar upp sadeln. Jag hade iaf inte ridit i den när du vet att bommen är av.

ja....
nu är det ju inte bommen som har gått av, utan bomspetsen.
jag skulle väl aldrig rida i en sadel som bommen i sig var av på!!!!!!!!

och dom 6 månaderna skäms jag lite för.. jag trodde det var lädret på fickan som håller i spetsen som hade töjt sig. skulle bara ta med den för att få en prisbedömning på den och tjejen lyfter upp järnet från fickan. kvar i fickan ligger det en bit på 3 cm kvar. så jag tror inte att det har så jättestor inverkar på henne fram tills på onsdag och det känns inte genom stoppningen heller...

Det gör väldigt stor inverkan! Och det är sällan bommer går av utan det blir bara sprickor i bommen oftast.

tro det eller ej, men jag har faktiskt ridit i en sadel, där bommen var av. tyvärr upptäckte hästen det innan mig och jag var styggt nära att åka av!!!:eek:

men jag vill ändå inte bli övertygad om att det är bommen som är av! en del av bommen, men inte huvudbommen.
åååh, det är så svårt att visa vad jag menar!! *pekar hejjvilt med fingret, men ingen ser mig ändå och slutar peka*

Det gör väldigt stor inverkan!
berätta gärna hur.
det enda jag kan komma på är att sadeln inte riktigt hålls rakt över hästen, vilket till slut gör att hon (och jag) blir sneda i kroppen. och det är klart att det inverkar på det stora hela, men på 10 dar känns det som det kvittar. :crazy:

Jag vet precis vad du menar.

Kan du gå med en 10-20 kg (lite beroende på viktförhållandet mellan dig och din häst) tung ryggsäck som är något sned 1 h om dagen i 10 dagar och sedan berätta för mig hur din rygg mår? Jag vet precis hur min skulle må, jag skulle ha jälvligt ont.

Sedan så fördelar inte en trasig bom trycket som det ska, det kvittar att det är ortspetsen för det är fortfarande en del av bommen!

I mitt stall hade vi en häst som hade fått muskelinflamationer vid manken på grund av en trasig ortspets, den hade legat och gnavt mot sidan av manken och ägaren märkte inget innan det var försent.

ja....
nu är det ju inte bommen som har gått av, utan bomspetsen.
jag skulle väl aldrig rida i en sadel som bommen i sig var av på!!!!!!!!

Om ortspetsen är av så är ju bommen trasig. Även om det bara är en liten spricka nånstans i bommen så är ju bommen trasig och förlorar iaf en del av sin viktfördelande funktion och gör mer skada än nytta.
En trasig bom kan inte och ska inte lagas. Är den stålförstärkt och man bara svetsar ihop det är bommen ändå försvagad och det är bara en tidsfråga innan bommen spricker nån annanstans, dessutom kan den inte återfå tryckfördelningsförmågan.

Senast ändrad:

men jag har nog inte räknat bomspetsen till bommen..
vad jag kan se, så skulle det nog gå att fixa till den, men då måste hela sadeln plockas isär och främre delen på bommen, där bomspetsen sitter måste bytas.
vad jag kan se är nämligen dessa två olika delar som sitter ihop (med vad kommer jag inte ihåg, svets eller skruv?:confused: ). men jag tror knappast att det kommer att löna sig att laga upp den alls. hade tänkt sälja den ändå och köpa ny sadel, men jag vill inte sälja en trasig sadel eller lägga pengar på att fixa till den och sen gå +-0.

så vad gör man med en obrukbar sadel? :crazy:

Man kastar en obrukbar sadel.

:eek::eek::eek:

oooooooooh, svider i hjärtat....:crazy:

men du har ju så rätt, men ooooooooooh, vad det kommer svida i hjärtat. :(

jag kanske kan sälja den för en mycket symbolisk summa till någon som har snickrat ihop en trähäst? :idea:

Men vad är det? Din sadel ÄR trasig och den kan du inte laga! Släng sadeln, försök inte lura på någon annan den och skona din häst och köp en ny, hel sadel.

Tänk om den som köper den till sin trähäst sen försöker sälja den vidare, till en riktig häst? Och inte informerar den nya köparen om det? Det är ditt ansvar att sadeln inte används mer!
Alla är inte så att man kan lita på.

men snälla människa, lugna ner dig!!! :mad:

jag ska ju köpa ny sadel, ska inte sälja den. (möjligen till svärfar, så barnbarn har nått att leka hoppla med om några år...)

svider i hjärtat för att den är så otroligt skön att sitta i!!!! :crazy:

så hitta nån annan att ta ut dina agritioner på är du snäll, jag är väl inte tappad bakom en vagn heller. jag änvänder buke för att lära mig och se saker från ett annat perspektiv, men människor som dig gör att ja bara tröttnar så fruktansvärt på det.

och jag har aldrig haft en sadel, vars bom varit sönder, men tack vare vettiga människor, som fjordtokan, har jag lärt mig nått nytt och nått bra, som jag kan lära ut i min tur sen.

och trähästen var menat mest som ett skämt, men det kanske inte framgick så tydligt....

Hahahahahahahaha. :rofl: Förlåt, men ska JAG lugna ner mig? Jag sitter helt lugnt och skrev ett enkelt inlägg till dig, jag varken skriker eller är irriterad i texten! Lugna ner du själv, varför ta det så hårt?!

Att du tröttnar på folk här på Buke är förmodligen för att du har en negativ syn på texten? Det är grymt svårt att framställa hur en person är i texten och eftersom jag inte direkt slösar med smileysar så är det svårt att tyda. Jag är INTE på något sätt arg på dig i texten, som sagt, bara du som läser detså. Jag förklarade klart och tydligt. PUNKT.

Men vad är det?
var det som fick mig att reagera. låter en aning... nedvärderande... :D
och mitt eget dåliga samvete över att det varit såhär ett tag och jag inte har kunskapen nog till att veta vad det är spär på mitt agg. men som vanligt får djuren lida för vår okunskap! :crazy:

men va bra, då har vi rett ut detta lilla problemet, skakat hand, delat på en öl och ordning i universum är återställd. :rofl:

fjordtokan:
menar du att sälja vidare eller att det blir missförstånd? är fullt medveten om båda. varit medlem på buke sen innan buke blev buke, när buke hette stallet.se, så ett och annat misstolkat inlägg har lästs genom åren.
även fått min beskärda del av utskällning.... :angel:
den här t.ex.....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 994
Senast: DarkInNight
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 191
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 495
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur