min sadel är trasig...

Sv: min sadel är trasig...

Du kanske inte räknar ortspetsen till bommen, men ortspetsen är ändå en del av bommen ;)
Även om det går att svetsa/laga det så kommer ju inte bommen vara bra längre. (se tidigare inlägg) En sadel som har en trasig bom ska helt enkelt inte användas till ridning. Du får väl ha den som prydnad i stallet eller nåt ;)

Hej Cilla.

Vet du var bomspetsen är av? Om det är långt ner så går det att fixa.

mvh

Hej Cilla.

mvh

OT
Uppe med tuppen ser jag, du med.:D

Trevligt att höra av dig, det var ett tag sedan, väntar med spänning på ditt svar om hur lagning kan gå till.

Det var förresten bra att du dök upp, fick lite indikationer på att du bl.a inte fanns och var riktig, men jag vet ju att så inte är fallet.;)

Ha det bra.

Hej Cilla.

mvh

javisst! den har gått av ca 3-4 cm upp.
men vi åker på onsdag, så får vi höra vad Maud tycker om den och hur mycket det skulle kosta att ev laga upp den, om det ens är värt det! jag hade i vilket fall tänkt mig en ny sadel, så det känns inte som att det är en jättaförlust, mer än att den är så otroluigt skön att rida i!!! :love:

HEJ

HAHA Finns jag inte?

det var det roligaste. Klart jag finns, iallafall känns det som så.
Har ett registrerat företag iallafall om det är någon verikfikation på något?
Riktig är jag väl, kanske inte om man ser i huvudet *s*
:cool:

Har bara mycket att göra, heltidsstudier, halvtidsjobb, gesällarbete, hästar att rida/köra, hundar att ta hand om. Är inte inne så ofta här för jag tycker att det är så mkt svammel. Håller även på med flytten nu i sommar.

Det man kan göra på en ortspets är att om den är trasig långt ner så kan man förstärka den. Det bör inte påverka användbarheten, men så som jag förstår så ska cilla upp hit på ons?

Cilla: Isåfall ses vi. Så får du avgöra om jag är riktig :D

Men vaddå, gör du en flexibel del och låter den andra vara oflexibel? Det måste ju bli fel i balansen då också?. För att det ska vara balanserat så måste ju båda ortspetsarna vara flexibla/oflexibla.

Sen är jag bara lite nyfiken, är du utbildad sadelmakre?

vilken kanonbra grej du har lagt ut!!!
exakt så har min sadel pajjat!
:bow::bow:

Men vaddå, gör du en flexibel del och låter den andra vara oflexibel? Det måste ju bli fel i balansen då också?. För att det ska vara balanserat så måste ju båda ortspetsarna vara flexibla/oflexibla.

jo, men det är väl självklart??!!
om man kortar ena sidan på en ruggsäck, kortar man ju andra åxå.... :angel:

Var har jag skrivit att jag bara gör ena sidan?

På vilket sätt anser du att ortspetsen förstörs

Det är som ganska vanligt att sadlar har en flexibel ände på ortspetsen....

Många ortspetsar ser annars ut på något liknande sätt:

[url=http://www.pixbox.se/pic21533995][/URL]

Detta är en fälttävlans bom

Om man inte skulle klä ortspetsen så skulle inte sadeln gå att använda.

Olika bommar har olika längd och vinkel på ortspetsen.

En hoppsadel har oftast en framåtvinklad ganska kort ortspets, en dressysadel en rakare, längre ortspets.

Jo men alla har ju inte det ;) Båda sidorna måste ju vara lika flexibla. Jag vet detdär om olika ortspetsar på olika sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 994
Senast: DarkInNight
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 191
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 495
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka