min sadel är trasig...

Sv: min sadel är trasig...

På vilket sätt anser du då att ortspetsen blir förstörd av att ha en flexibel förlängning?

Om ortpetsen är trasig (avbruten) och man lagar den genom en flexibel förlängning måste ju den andra ortspetsen se likadan ut, ellerhur?

Det låter som om du och fjordtokan pratar om varandra. Om ena ortspetsen är trasig så kan man laga den genom att ge den en flexibel ände, om jag inte är helt ute och cyklar. Men då måste du även bygga om den andra sidan till flexibel för att sadeln ska bli liksidig, eller hur?

tjena!

Bra att du svarade, satt och knåpade på ett svar men såg att du hunnit före. haha!
Så bra då slapp jag! hehe!

Värsta bra med bilderna!

Gnistra jag vet att du är riktig!
Ha ett skönt liv efter detta som varit!

Vi kanske syns nångång i branchen.

Miagi

Tjenare bruttan.
Sista veckan på skolan, värsta skönt,
Jag har lagt upp 130 bilder på min pixbox
från när jag byggde ljusbruna hoppsadeln, tänkte att det kan vara kul att titta på.

Visste du att jag, och ett flertal andra inte finns på riktigt, utan alla vi som skrivit i vissa trådar är en och samma person som är påhittade bara för att hålla med en enda person? Det är ju helt galet genialt, måset regga några fler namn som bara ska avguda alla mina inlägg. :rofl:

Buke är allt bra spännande, nu minns jag plötsligt varför jag inte skriver här så ofta.

Hoppas du får en bra sommar.

ja men precis. jag trodde att hon menade att man förstör ortspetsen genom att ha en flexibel del, men de flesta sadlar idag har en läderdel, det är i princip mest gamla / och/ eller billiga sadlar som saknar detta.

Så lite missförstånd blev det allt.

Det enda som man kanske ska ha i åtanke om ortspetsen spricker är att det kan vara andra brister i bommen, speciellt om det är en billigare sadel.

Nu ska ju denna sadel det gäller kollas upp, av sadelmakare så då ser de säkert om något mer är fel.

mvh

Dumt ordval från mig ;) Men om man nu skulle ha en sadel där det inte finns flexibla ortspetsar så skulle man inte kunna laga sadeln på det sättet, ellerhur?

Vill gärna se sadeln som du byggt? Va har du för pixbox. Är nämligen inne på lite sadelmakarbanor ;)

Om det finns plats för en fleixel del så javisst, varför inte?
Den flexibla delen skadar ju inte, nackdelen kan vara att ortspetsarna blir längre, och har man då en häst med grund lockpocket så kan sadelns tryckutjämning hamna något för långt ner, men det har jag aldrig sett.
Det ska nog mycket till.
Tvärtom så kan en förlängd ortspets bidra till mycket positivt.

Jga har byggt ett flertal sadlar. Både engelska och bladsadlar samt galopp.

Jag står i valet och kvalet om jag ska lägga ut en länk. Får fundera ett tag till.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 994
Senast: DarkInNight
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 191
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 495
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur