Min sadel glider!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare StallKissen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 4 016
S

StallKissen

Hej!
Jag hade ut en sadelprovare idag, för att prova ut och köpa en ny syntetssadel,hittade en som passade, så jag slog till och köpte den! Problemet nu är att den glider!!! och jag fattar bara inte varför!!! sadelprovaren sa att den gör de i början, men jag är skeptisk... vad vet ni om detta?:confused:

Sv: Min sadel glider!!!

Hej det jag fått lära mig är att en sadel som passar ska inte glida. Men utprovaren kanske menar att den slutar glida när du ridit hästen och den fått mer muskler och sadlen passat till sig. Vet ju inte hur musklad han är och hur mycket han är igång. Men jag hade nog ifråga satt det ändå för det är inte roligt med en glidande sadel.

Sadel som glider!!!

Jag hade ut en sadel provare idag,vi provade ut en sadel till min häst och jag köpte den. Problemet nu är att den glider som f*n. Jag drar åt sadelgjorden så hårt att den inte borde glida, det är en syntetsadel... sadelprovaren säger att den gör de i några dagar men jag är septisk mot detta... vet ni nått om detta???:confused:

Man bör nog kolla upp igen så att sadeln inte är för trång fram till ,innan man sätter på en brösta. Ofta är det ju så att en sadel som är för trång fram glider bakåt och lägger sig på det ställe där den "ryms". Har nyligen haft det problemet själv. Köpte ny häst ovh ny sadel var medveten att hästen skulle muskla på sig och troligen växa ur sadeln, hann inte vara med riktigt utan sadeln började glida bakåt. Kollade hur den låg och upptäckte att den var massor för snäv framtill.:rofl:

Sv: Sadel som glider!!!

En sadel som glider är ofta för smal för hästen.

Jag kan inte låta bli att fundera på om det är en Wintec-sadel. I så fall undrar jag om den är "utprovad" av samma handlare som sålde Wintec till ett par stallkompisar. Det blev inte bra där heller. Det är sånt man kan grunna på så här en måndagskväll.:angel:

ok, fast min sadel glider runt min häst. inte fram eller bak...?:confused: :confused: :(

nää,detta är en sadel från hööks, jag ba en av säljarna komma hem till mig en dag med några sadlar, känner en av dom som jobbar där..:angel:

ok, fast min sadel glider runt min häst. inte fram eller bak...?:confused: :confused: :(

Exakt det har jag varit med om, och då har jag haft en sadel som var för bred för hästen. Spände som en galning runt häststackarns mage och ändå så gled sadeln precis som du beskriver.

Nu i helgen har jag provat en beg. sadel som har lite smalare bom och vicken lycka :) :) den gled inte! Fattade nästan inte att det var sant, jag kom upp i sadeln vid första försök och slapp det där :devil: glidandet

Så jag misstänker att din är för vid i bommen, kan det stämma? :idea:

Sadlar kan glida i sidled om de är för smala också. Det beror även på hur hästen är byggd. Om det är en häst av rundare modell med bred rygg och låg manke (t ex nordsvensk, islänning eller fjordning) kan det vara svårt att hitta en sadel som ligger stilla i sidled. Om du hellre vill gå på Tussinussens teori om att sadeln är för vid kan du låna en fårskinnspadd eller någon annan lite tjockare pad. Om sadeln ligger stilla då så är den kanske för vid.

Om sadeln är för vid eller för smal är annars ganska lätt att kolla. Går det hyfsat lätt att dra handen mellan hästen och bossan i framänden och mellanrummet mellan manke och framvalv är 2-3 fingrar när du sitter i sadeln är vidden troligen OK. Om det går trögt att dra handen mellan häst och sadel och du får plats med fler än 3 fingrar i framvalvet är sadeln troligen för smal. Om det är lätt att dra handen emellan, men mindre än 2 fingrar i framvalvet så är sadeln troligen för vid. Vilket gäller för din sadel?

hm, har en sadel som är på gränsen till för trång men som glider runt hur mycker jag än spänner, vissa hästar ska inte ha sadlar helt enkelt ;) hehe

min sadel glider bak lite under ridningen, tror att det är för att den blev för smal med padden, så blira att testa utan en gång :p såg att din glider i sidled, då brukar sadlarna vara för smala

hm, har en sadel som är på gränsen till för trång men som glider runt hur mycker jag än spänner, vissa hästar ska inte ha sadlar helt enkelt ;) hehe

det är just de som är mitt problem!!!!:cry: men jag kan ju inte rida utan sadel hela tiden heller!!:crazy:

nee, hm,, min hoppsadel sitter kvar lite bättre, men still; samma problem. Så jag vet absolut inte hur du ska lösa det :(

Hur länge sedan är detta?du har inte möjlighet att få byta mot en smalare bomvidd?jag tycker det låter som om den anställda som provade ut din sadel bara ville ha den såld, glider den så passar den ju inte, fattar mej inte på folk som gör vad som helst för att få pengar:crazy:

Nu är de nästen en vecka, nä jag får ju inte de, en smalare bom provade vi men den va JÄTTESMAL, den hade verkligen inte passat....:( men ni som ha samma problem hur löer ni de när ni rider??? förbygel eller nåt??? jag kan inte ens använda mina vikthjälper på den stackars hästen!!:cry:

Jag löser dåligt passande sadlar genom att sälja den och köpa en annan. Brösta, svanskappa osv kan kanske få sadeln att stanna kvar på plats, men risken är att hästen förr eller senare tar skada av sadeln.

Om du har en häst som är totalt omöjlig att hitta en vettig bomsadel till föreslår jag att du funderar på bomlös istället.

nää,detta är en sadel från hööks, jag ba en av säljarna komma hem till mig en dag med några sadlar, känner en av dom som jobbar där..:angel:

Frågan är hur kunnig en försäljare från Hööks egentligen är? Att de har en allmän kunskap kan jag kanske gå med på men att kalla dem "sadelutprovare" är nog tyvärr att ta i lite. ;)

Jag frågade dem om en sadel de hade för ett tag sen som var av intresse, frågade vilken ryggtyp de passade "typ alla" var svaret... Det kanske säger en del om deras sadelkunskaper.

//E

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 212
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur