Bukefalos 28 år!

Min Shettis är väldigt lös i magen.

Vad får han för foder ?
Tex betfor kan ge lös mage, tidigt skördat ensilage kan också ge lös mage.
 
Han får bara hö. Det är ganska så kraftigt hö. Men han behöver det för han är lite tunn, han är bara 1 år.
 
Har du bytt till höet nyligen? Ändrat något i foderstaten? Hur länge har han varit lös? Hur lös är han, diarré?

Om fodret gick att utesluta skulle jag nog ta ett träckprov för att utesluta mask som ju kan vara en orsak. Även om man avmaskat enligt reglerna så är tyvärr inte det alltid en garanti för att hästen skall vara maskfri.

Sedan kan man ge magtarmbalans också för att hjälpa magen.
 
Hur ser hagarna ut?

Ser på hästarna i "min" flock att de ju äter allt möjligt (idag stod pålle och knaprade på alkottar i en Al...) och det kan ju påverka magen en del. Vi har fortfarande grönt gräs och hästarna äter gärna av det fastän de har fri tillgång på bra hösilage.

Några av hästarna i flocken är lite lösa i magen och har varit det i ett par dagar. Går från och till lite, tror det beror på om de käkat mestadels hösilage under dagen eller varit ute på gärdena och käkat gräs (som kanske inte gör underverk med magen just nu direkt).
 
jag har provat blåbärssoppa och A-fil. (inte tillsammans måste jag tillägga) och det fungerar. En näve mat och lite soppa eller fil. Är han jätte lös kan man ge koltabletter oxå. :)
 
Kan du inte ge han "sämre" hö och kraftfoder. Det tycker jag att han ska ha om han bara är 1 år. Koltabletter eller probimin är bra annars. :)
 
Kan du förtydliga det där lite är du snäll?

Vad är sämre hö? Varför är det bra när han är 1 år?
 
Alltså ett som inte är så kraftigt om du är rädd att han ska få i sig för mkt. Vad menar du med kraftigt? Proteinrikt? Jag skulle satsa på att ge han kraftfoder också så han får chansen att växa och utvecklas.
 
Det där förklarade inte så mkt tyvärr? :crazy:

En växande unghäst ska ju ha ett kraftigt hö, med hög smrp/mj balans. Den växer utmärkt bra med bara hö också- om det är tillräckligt bra.

Hur menar du? :confused:

Överskott på proteiner från grovfoder är förresten inget farligt. Fång beror ju inte på proteiner, fast det vet du säkert. :)
 
Ja det vet jag :) Men jag tänkte att du kanske inte gav han kraftfoder för att det skulle bli för mycket totalt.

Jag har två unghästar just nu, båda för Hippo müsli också för det är "lagom" för dem. Hade tänkt gå över så småningom till havre på hingsten som ska tränas inför bruksprov och visas nån gång, kanske. Vad ska du göra med din shettis i framtiden?
 
Varför välja ett sämre hö och sen tillsätta näring i form av kraftfoder?

För det första mår hästen bättre av att bara få grovfoder och för det andra blir det ju ganska dyrt att slänga bort det bra höet man har och köpa in nytt sämre hö och massa kraftfoder.

Nej, jag förstår inte alls hur du tänker. Varför MÅSTE en unghäst få kraftfoder? Bättre att då ha ett grovfoder med hög kvot mellan protein och energi så att hästen kan växa och bygga muskler på det och slippa ge massa kraftfoder.
 
Ok, skrev ganska klantigt där. Självklart inte ge ett dåligt hö men ett med lägre värde. Har själv shetlandsponnyer och vet att det kan vara svårt att mata rätt. Många shetlandsponnyer har dött/blivit sjuka av för kraftigt foder och med kraftfoder behöver man ju inte ge lika mycket.

Jag är verkligen jättedålig på att förklara det här känner jag... :(
 
Njaa, han har fått lite kraftigare hö nu för någon vecka sedan. Men jag tror han behöver det för han är lite tunn. Men hagarna är det inget han kan äte förutom små gräs strån. Så jag vet inte avd han kunnat reagera på.
Men jag får försöka ge han fil då kanske.
Tack för alla svar!!!
 
Men där har du nog det! Att det just är så lite i hagarna gör att hästarna äter sådant de normalt inte skulle äta annars. De får även i sig en del jord som kan göra magen lite rinnig. Pröva fil du, du kan även köpa loppfrön(psylliumfrön) och ge ca 1/4 dl. Fukta dem precis innan du ger. Du kan köpa dem på en stor matvaruaffär eller liknande.

Hannashetland: Förstår fortfarande inte vad du menar! :D Eller kanske.. om man har ett kraftigt hö ska man inte ge krafftfoder, det kan jag gå med på, men man får ju räkna lite också.. Men att istället för att bara ge kraftigt hö, och istället ge dåligt hö man behöver fodra upp med krafftfoder är ju inte lika bra. Hästen klarar ju proteiner från grovfodret mkt bättre och dessutom mår magen bäst av att ha mkt hö i foderstaten.
Jaja.. Men jag har iaf ingen shettis, det var inte jag som skrev tråden.. jag har ett engelskt fullblod jag.. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 950
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
365
Senast: jemeni
·
Hästvård Någon som varit med om att hästen blir lös i magen på gräs? Brukar ju vara tvärtom... Att de hästar som är lösa i magen på vintern blir...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
379
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp