Min shettis är för tjock !

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare kizzygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 335
K

kizzygirl

Har ett shettis-sto på 12 år och 94 cm hög som är alldeles för rund om magen. Hon är inte jämntjock utan mer bukig. Var sån redan när vi köpte henne 2007.. Till saken hör att vi tyvärr inte har tiden att motionera henne mer än 1-2 dagar i veckan.. och då inga riktiga konditionspass då min 5-åriga dotter rider..
Går det att förändra något med maten ? Har i vinter fått 1 dl krafft morgon+ kväll + 3kg hö/dag. Slutade med krafftfodret i våras då jag hört att det är det första man ska dra ner på om de är för tjocka.. Nu får hon morötter och äpple i stället.. Tips någon ? :confused:

Sv: Min shettis är för tjock !

Är hon tjock och bukig?
Eller är hon bukig för att hon har haft föl tidigare och inte dragit upp magen?

En del shettisar jag sett blir sådana efter ett eller ett par föl när de inte motioneras...

Är hela hon rund eller bara "hängbuk"?
Har du annan häst? Om ja kan du inte ta med henne som handhäst nån gång i veckan då?
Medryttare/Kusk?

Sen otränade hästar kan ju ha hängbuk pga brist på magmuskler... Hästars inre organ är tunga.

Har du någon bild på henne?

Det är tyvärr inte så ovanligt med shettisar som har proteinbrist, vilket ger dem en stor buk och en tunn överlinje. Och när magen blir stor bantas de = ges minimalt med foder och därmed ännu mindre med proteiner, vilket gör att magen fortsätter att vara stor och rygg och rumpa blir allt tunnare/spetsigare. Då sätter man igång och motionerar ponnyn hårt också -> muskelbyggande arbete utan att ge tillräckligt med byggstenar (proteiner) för att skapa muskler. (för det är ju mer ryggmuskler man vill ha, och då måste man träna har man ju lärt sig - men man glömde visst bort att det inte går att bygga muskler utan byggstenar...) Till saken hör också att man fått lära sig att shettisar ska ha sent sködrat grovfoder, som ofta innehåller alldeles för lite proteiner! Och det är egentligen tvärt om, man bör ge shettisar hö med mycket proteiner i för att kunna täcka proteinbehovet utan att behöva ge så stora mängder och kanske till och med ligga i underkant på energitillförseln om ponnyn är överviktig....

Det hela blir till en ond cirkel och en ponny som inte mår särskilt väl.

Men jag skulle vilja se hur ponnyn ser ut innan jag ger några konkreta råd i just det är fallet! :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 673
Senast: Stergo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
932
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal dam här hemma som snart är 27 år, hon är fin i kroppen för sin ålder, lite bukig (fölmärr och stått i några år efter... 2
Svar
20
· Visningar
2 992
Senast: Lydia
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 384
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka