Min skrivare strular!

Lupin

Trådstartare
Hej! Jag har en Canon Pixma MP 610 och igår ville den inte skriva ut som jag vill längre. Har gjort en massa underhåll och slösat bläck, men får ändå inte den stora svarta patronen att fungera, den används inte alls längre och jag fattar inte varför. Har rengjort, djuprengjort, justerat skrivarhuvudet och ändå vägrar den använda just den bläckpatronen (den stora svarta).

Det enda jag kan komma på så här på rak arm är att jag laddade ner drivrutiner och program till skrivaren igår, från Canons hemsida. Hade inte lagt in programmen på just den här datorn innan och hittar inte skivan, så jag laddade ner istället. Men om det är något fel på de uppdaterade nerladdningarna, varför är det just den patronen som inte vill??? :confused:

Snälla hjälp mig! Jag är i stort behov av att skrivaren fungerar och har inte råd att köpa ny. :crazy:

Sv: Min skrivare strular!

Skumt. Har varit hemifrån ett tag och stängde ner dator och skrivare under tiden. När jag nu satte igång dem igen fick jag ett felmeddelande på skrivarens display: Fel skrivarhuvud, sätt i rätt skrivarhuvud.

What the fuck??? :confused:

Om du har gjort en djuprengöring och det inte hjälper så är det med största sanolikhet skrivarhuvudet det är fel på. Använder du Canons orginalpatroner eller har du annat märke? Canon kan inte garrantera att det fungerar med andra märken eftersom de endast testar med sitt egna bläck. Prova att göra en till djuprengöring och låt skrivaren stå ett dygn. Ta sedan ut alla bläckpatroner och gör försiktigt rent skrivarhuvudet. Hjälper inte det behöver du ett nytt skrivarhuvud, och det kan vara väldigt dyrt, så ofta är det billigare att köpa en ny skrivare.

Drivrutinerna och programvaran har inget med skrivarhuvudet att göra, så det kommer inte att göra någon skillnad.

Jag har gjort flera djuprengöringar. Har använt annat märke på bläcket under ganska lång tid nu och det har funkat bra. Det är som sagt enbart den stora svarta patronen som strular, kan skriva ut i färg tex. Jätteskumt.

Gjorde förresten även en skrivarhuvudjustering via underhållsprogrammet.

Kan bara konstatera att skrivarhuvudet vill inte alls längre. Och ett skrivarhuvud till min gamla, out-of-date-skrivare kostar ungefär som en ny skrivare av ungefär samma kaliber. Suck.

Den glada nyheten är att priserna verkar ha sjunkit rejält sedan min gamla införskaffades för ca tre år sedan. :)

Några tips/frågor:
1. Är bläcket slut i patronen, så kan inte skrivaren "djuprengöra", av förklarliga skäl. Då "funkar" inte längre den färgen.
2. Annan dator? Du skriver att problemet gäller "just den här datorn".
3. Originalpatron? Någon annan frågade, du svarade inte...
4. Kan eventuellt vara att de nya programmen/drivrutinerna uppdaterade skrivarens "firmware" så att den blivit mer känslig mot icke-original-patroner. (egen spekulation)

gtg

Några tips/frågor:
1. Är bläcket slut i patronen, så kan inte skrivaren "djuprengöra", av förklarliga skäl. Då "funkar" inte längre den färgen.
2. Annan dator? Du skriver att problemet gäller "just den här datorn".
3. Originalpatron? Någon annan frågade, du svarade inte...
4. Kan eventuellt vara att de nya programmen/drivrutinerna uppdaterade skrivarens "firmware" så att den blivit mer känslig mot icke-original-patroner. (egen spekulation)

gtg

1. Nix, nybytta allesammans.
2. Har funkat bra att skriva ut senaste veckorna.
3. Visst har jag svarat på den frågan.
4. Det var bara En patron som strulade fram tills ikväll, nu blir det felmeddelande om att det är fel skrivarhuvud och att den vill ha rätt skrivarhuvud installerat. Förmodligen mitt fel eftersom jag tog ut skrivarhuvudet och försökte göra rent det (med tops) eftersom jag upptäckte att den strulande patronen hade läckt bläck typ överallt. Skulle inte förvåna mig om det är bläcköversvämningen som fått skrivarhuvudet att bli helt spunkigt.

:)

Så, nu ligger skrivarhuvudet i blöt. Och jag tror jag har hittat felet! Det verkar som jag har fått med mig fel patron, den stora svarta som har strulat är inte märkt med min skrivarmodell, men det är de andra icke-strulande patronerna. Den stora svarta verkar ha läckt rejält. Hoppas det hjälper att rengöra skrivarhuvudet och byta ut den stora svarta. :)

För säkerhets skull har jag även avinstallerat programmen jag la in häromdagen, ifall det är något strul. Det funkar ju att både skanna och skriva ut utan Canon My Printer etc. Med lite tur kanske jag hittar originalskivan nere i källaren...

3. Visst har jag svarat på den frågan.
:)

Nej, det har du inte.
Du sa att du haft annat bläck. Själv kör jag för tillfället originalpatroner, som jag fyllt på själv med icke-original bläck. Det är skillnad på bläck och patron. Skrivaren kan känna om det är fel patron-modell / typ. Bläcket spelar inte så stor roll om man frågar om originalpatron.

Om du ber om hjälp på forumet och någon vänlig själ ber om förtydligande, så räkna inte med att du kommer så långt med snorkig besserwisserattityd. Om någon vänlig själ skulle råka ställa samma fråga som i en annan post, så bör du vänligast besvara frågan igen.

Men nu ser jag ju att problemet verkar vara att du köpt fel patron, men det var lite märkligt att det "Har funkat bra att skriva ut senaste veckorna. "

Nej, det har du inte.
Du sa att du haft annat bläck. Själv kör jag för tillfället originalpatroner, som jag fyllt på själv med icke-original bläck. Det är skillnad på bläck och patron. Skrivaren kan känna om det är fel patron-modell / typ. Bläcket spelar inte så stor roll om man frågar om originalpatron.

Om du ber om hjälp på forumet och någon vänlig själ ber om förtydligande, så räkna inte med att du kommer så långt med snorkig besserwisserattityd. Om någon vänlig själ skulle råka ställa samma fråga som i en annan post, så bör du vänligast besvara frågan igen.

Men nu ser jag ju att problemet verkar vara att du köpt fel patron, men det var lite märkligt att det "Har funkat bra att skriva ut senaste veckorna. "

Ursäkta, men vem är det som har snorkig besserwisserattityd egentligen? :confused: Jag svarade vänligt och la till en leende smileygubbe dessutom. :)

Spelar ju ingen roll om man har originalpatron ifall man fyller med piratbläck eller om man köper piratpatroner med piratbläck. Blir ju samma i alla fall, annat bläck än originalbläck. Så jag förstår inte varför du blir upprörd och otrevlig?

Jag har ingen aning om varför det har funkat att skriva ut fram till häromdagen. Det kanske tog tid att bygga upp felet? Eller så är det en kombination av aningen fel på patronen + de nyligen inlagda programmen till skrivaren som strulat till det? Den stora svarta patronen verkar i alla fall ha läckt ut en hel del bläck.

Hurra!!! Installerade precis skrivarhuvudet, efter ett långt vattenbad och upprepade sköljningar med varmt vatten igår + självtork nästan ett dygn på diskbänken. Fungerar!!!! :banana:

Hade lagt undan patronerna, invirade i plastfolie. Alla utom den stora svarta såg fina ut. Den stora svarta var helt nersmetad pga läckage. Alla patronerna låg på sidan, på samma sätt, och ingen annan hade läckt. Helt klart något fel på patronen. Har installerat de fyra andra patronerna och det gick bra, men skrivaren ber om den stora svarta med, så jag ska om jag kan hitta en i em. :)

Köpte ny stor svart patron, stoppade in i skrivaren och allt såg ut att var frid och fröjd. Men den *** skrivaren vägrade fortfarande skriva ut från den stora svarta! Och inte kom det några fler felmeddelanden heller, enligt alla undersökningar funkade skrivaren perfekt, men vägrade ändå skriva ut via den stora svarta. Scannern funkade, kopiatorn funkade, skrivaren funkade, allt funkade utom stora svarta patronen = dålig svärta eller ingen text alls på kopior alt utskrifter.

Jag sålde skrivaren i helgen, inkl 8 nyinköpta patroner (2 x var av liten svart, cyan, magenta och gul). 250 spänn fick jag, betydligt mindre än jag gett för de nya patronerna, men köparen var nöjd.

Köpte en ny Canon Pixma MP280 istället, gav 399 kr på ElGiganten i torsdags. :)

Kan vara så enkelt att röret från den svarta patronen till huvudet har torkat igen och då kommer det inget eller väldigt dålig med bläck

Borde väl inte vara så med en ny patron? Jag köpte en ny och bytte ut den som satt i, som också var nybytt nyligen. :)

Bero på hur det är byggt.
Patronen går ju inte direkt till pappret utan små finfina rör via skrivarhuvudet.
Ett av det vanligaste problemet med bläckstråleskrivare är att det torkar lätt ihop.
Antingen i tonern eller i huvudet eller faktist där imellan eftersom det är så små rör

Därför rek jag alltid personer att köpa laserskrivare. De har ju inte samma problem
De har problem med att om det är fuktigt för länge så blir det bollar av tonerna.
Så man kan nog säga att de har problemet tvärtom än vad bläckstråleskrivare har

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka