Bukefalos 28 år!

Min son är mobbad

Mirre

Trådstartare
Min 7åring går i ettan och har en längre tid nu pratat om ett barn i klassen som mobbar honom. Flera gånger har mössor och handskar varit borta, då har detta barn tagit det och gömt, slängt i vattenpölar och sprungit iväg med.
Friluftsdag idag och sonen var på jättedåligt humör i morse, arg och utåtagerande mot både mig och lillebror. Till slut kröp det fram att han var orolig för vad nämnda barn skulle hitta på idag :(
När jag hämtade honom sade han att han ville byta skola.
Ska prata med lärarna om det (igen ) men om de inte lyssnar, hur går jag vidare? Rektorn?
 
Min 7åring går i ettan och har en längre tid nu pratat om ett barn i klassen som mobbar honom. Flera gånger har mössor och handskar varit borta, då har detta barn tagit det och gömt, slängt i vattenpölar och sprungit iväg med.
Friluftsdag idag och sonen var på jättedåligt humör i morse, arg och utåtagerande mot både mig och lillebror. Till slut kröp det fram att han var orolig för vad nämnda barn skulle hitta på idag :(
När jag hämtade honom sade han att han ville byta skola.
Ska prata med lärarna om det (igen ) men om de inte lyssnar, hur går jag vidare? Rektorn?
Rektorn och om denne inte lyssnar skulle jag faktiskt gå direkt till barnets föräldrar. Det finns ingen tid att förlora i sånna här fall.
 
Rektorn och om denne inte lyssnar skulle jag faktiskt gå direkt till barnets föräldrar. Det finns ingen tid att förlora i sånna här fall.
Får göra det, är ju inte meningen att han ska må dåligt och inte vilja gå till skolan. Sedan undrar jag hur blinda lärarna är, under ett års tid borde de ju ha sett någonting tycker jag. :cautious:
 
Rektorn och om denne inte lyssnar skulle jag faktiskt gå direkt till barnets föräldrar. Det finns ingen tid att förlora i sånna här fall.

Vad svårt!
Risken är ju stor att föräldrarna tar sitt barns parti.
Få inser (läs: vill inse) att deras barn beter sig dåligt, och det är lätt att de går i försvar.
Har man tur är det ju vettiga föräldrar som man kan prata med. :)

I annat fall rektorn, om denne inte lyssnar blir det dennes chef; dvs oftast någon kommunalarbetare.
 
Vad svårt!
Risken är ju stor att föräldrarna tar sitt barns parti.
Få inser (läs: vill inse) att deras barn beter sig dåligt, och det är lätt att de går i försvar.
Har man tur är det ju vettiga föräldrar som man kan prata med. :)

I annat fall rektorn, om denne inte lyssnar blir det dennes chef; dvs oftast någon kommunalarbetare.
Desvärre är det precis sådana föräldrar som står och skrattar och tycker sonen är jätterolig när han beter sig illa :( Pappan kan ev gå att prata med när han är själv, men mamman verkar styra honom rätt ordentligt. Medan sonen får göra precis som han vill. Hon anmälde min närmaste vän till soc en vecka efter att deras bebis hade dött, med ursäkten att "vadå, det är ju inne att anmäla nu. Det är väl inte så farligt" :confused::cautious:
 
Vad svårt!
Risken är ju stor att föräldrarna tar sitt barns parti.
Få inser (läs: vill inse) att deras barn beter sig dåligt, och det är lätt att de går i försvar.
Har man tur är det ju vettiga föräldrar som man kan prata med. :)

I annat fall rektorn, om denne inte lyssnar blir det dennes chef; dvs oftast någon kommunalarbetare.
Det går ju att lägga upp på ett sätt som inte blir att attackera det andra barnet, dvs typ: Min son upplever att... Hur ser ni på det?
 
Hon anmälde min närmaste vän till soc en vecka efter att deras bebis hade dött, med ursäkten att "vadå, det är ju inne att anmäla nu. Det är väl inte så farligt" :confused::cautious:

Men så bra då kan ju du göra en orosanmälan på deras barn, eftersom det är så inne göra det :cool:

Tyvärr hjälper det inte kontakta sådana föräldrar utan bästa är att dra det genom skolan. Det gäller stå på sig och vara "jobbig".
Har så dåligt samvete idag för min äldsta son skull, att vi inte var jobbigare än vi var när han gick igenom helvetet aka grundskolan
 
Min 7åring går i ettan och har en längre tid nu pratat om ett barn i klassen som mobbar honom. Flera gånger har mössor och handskar varit borta, då har detta barn tagit det och gömt, slängt i vattenpölar och sprungit iväg med.
Friluftsdag idag och sonen var på jättedåligt humör i morse, arg och utåtagerande mot både mig och lillebror. Till slut kröp det fram att han var orolig för vad nämnda barn skulle hitta på idag :(
När jag hämtade honom sade han att han ville byta skola.
Ska prata med lärarna om det (igen ) men om de inte lyssnar, hur går jag vidare? Rektorn?

Vad jobbigt! Tror att alla skolor ska ha en plan mot mobbing. Den har jag hänvisat till när jag tyckt läraren inte lyssnat. Förutom att din son inte känner sig trygg i skolan, vilket är fruktansvärt, blir det ju en ersättningsfråga om kläder försvinner.
Jag har personligen pratat med föräldrarna till ett barn som retat och varit taskig mot mitt på ett vänligt sätt, också sagt till barnet själv. Det som hjälpte var att läraren efter ganska många turer tog mig på allvar och pratade med barnen och hjälpte till att separera dem i skolan.
 
Men så bra då kan ju du göra en orosanmälan på deras barn, eftersom det är så inne göra det :cool:

Tyvärr hjälper det inte kontakta sådana föräldrar utan bästa är att dra det genom skolan. Det gäller stå på sig och vara "jobbig".
Har så dåligt samvete idag för min äldsta son skull, att vi inte var jobbigare än vi var när han gick igenom helvetet aka grundskolan
Precis :cool:
Så jag tänkte också, jag pratar med lärarna och de får ta snacket med föräldrarna. Man kan ju börja där alla fall.

@Monkie Ja det är tröttsamt att få fara runt och leta kläder titt som tätt när man hämtar, eller att rent av tvingas köpa nytt.
Mobbningsplan ska finnas på alla skolor, jag får hänvisa till den när jag pratar med lärarna. Det är deras förbannade ansvar att lösa det här. Sagt till barnet själv har jag också gjort så han gör inget när jag är där. Men jag kan ju inte vara med i skolan hela dagarna. Man är ju bara där när man hämtar och lämnar.
 
Senast ändrad:
Precis :cool:
Så jag tänkte också, jag pratar med lärarna och de får ta snacket med föräldrarna. Man kan ju börja där alla fall.

@Monkie Ja det är tröttsamt att få fara runt och leta kläder titt som tätt när man hämtar, eller att rent av tvingas köpa nytt.
Mobbningsplan ska finnas på alla skolor, jag får hänvisa till den när jag pratar med lärarna. Det är deras förbannade ansvar att lösa det här. Sagt till barnet själv har jag också gjort så han gör inget när jag är där. Men jag kan ju inte vara med i skolan hela dagarna. Man är ju bara där när man hämtar och lämnar.

Vad säger skolan om alla försvunna kläder?
 
Desvärre är det precis sådana föräldrar som står och skrattar och tycker sonen är jätterolig när han beter sig illa :( Pappan kan ev gå att prata med när han är själv, men mamman verkar styra honom rätt ordentligt. Medan sonen får göra precis som han vill. Hon anmälde min närmaste vän till soc en vecka efter att deras bebis hade dött, med ursäkten att "vadå, det är ju inne att anmäla nu. Det är väl inte så farligt" :confused::cautious:

Jag misstänkte det... fy vad tråkigt! det försvårar ju situationen avsevärt.
Jag hade i så fall tagit upp det med rektorn och tagit det därifrån.
 
Vad säger skolan om alla försvunna kläder?
"Titta i lådorna för upphittade kläder" :meh:
Vi har ju dock hittat kläderna till sluten på helt andra ställen än de ska vara. Ibland har det dock varit sonen själv som lagt ifrån sig kläder någonstans och glömt bort det. Men flera gånger har han varit ledsen för att det här barnet tagit hans mössa, försökt dra ner hans byxor (:confused: irriterande smiley som inte går att ta bort) och hånat hans val av tröja osv.

@spinxx ja det hade varit mycket enklare om han hade vettiga föräldrar som man hade kunnat prata med.
 
Jag tror att det är väldigt vanligt att barn tappar bort sina kläder (hör ofta att bekanta klagar över detta) så jag tror inte skolan reagerar på just den saken.
Det är det absolut.
Vet inte hur många tröjor och jackor vi fått hämtat i matsal och idrottshall
 
Min 7åring går i ettan och har en längre tid nu pratat om ett barn i klassen som mobbar honom. Flera gånger har mössor och handskar varit borta, då har detta barn tagit det och gömt, slängt i vattenpölar och sprungit iväg med.
Friluftsdag idag och sonen var på jättedåligt humör i morse, arg och utåtagerande mot både mig och lillebror. Till slut kröp det fram att han var orolig för vad nämnda barn skulle hitta på idag :(
När jag hämtade honom sade han att han ville byta skola.
Ska prata med lärarna om det (igen ) men om de inte lyssnar, hur går jag vidare? Rektorn?
Kontakta rektor och be om åtgärder. Varje skola är skyldig att ha planer för att förhindra mobbing. Sätt dessa planer i arbete.

Om det inte hjälper finns det en skolchef i kommunen. Kanske kan det vara idé att kontakta denna chef samtidigt som rektor kontaktas?

Hjälper inte det är skolinspektionen nästa instans. Men då måste det gått långt i försumlighet..

Kränkande behandling och mobbing tas numera (tack och lov) allvarligt inom skolan.
 
Har skickat ett mail till sonens lärare nu, hämtar alltid efter att lärarna gått hem så tyckte det var enklast att maila. Börjar där alla fall.

Svårt att få fram allt utan att låta anklande också, men måste ju samtidigt skriva vad som hänt. Det är inte ok att somen kräks kvällen innan han ska till skolan, eller att han vill byta skola pga mobbning.
 
Har skickat ett mail till sonens lärare nu, hämtar alltid efter att lärarna gått hem så tyckte det var enklast att maila. Börjar där alla fall.

Svårt att få fram allt utan att låta anklande också, men måste ju samtidigt skriva vad som hänt. Det är inte ok att somen kräks kvällen innan han ska till skolan, eller att han vill byta skola pga mobbning.

Men så fruktansvärt det låter. Jag skulle kräva åtgärder och ett möte med lärare och rektor, eventuellt också med det mobbande barnets föräldrar om det låter sig göras. Redogör klart och tydligt över vad som har hänt och hur er son upplever detta och fråga vilka åtgärder skolan tänkt ta till för att lösa problemet. Håller tummarna att det ska bli bättre för sonen...
 
Fick svar från läraren nu, de har kontaktat antimobbningsteamet som ska prata med min son i morgon. Vi vuxna får inte vara med. Sedan ska det prata med de som mobbar "vid ett annat tillfälle" :confused:
Varför i hela friden pratar de bara med sonen nu och inte de andra? Tycker inte alls att han ska behöva sitta själv och bli utfrågad om det som händer, han borde få ha oss med.

Har mailat läraren igen nu och ifrågasatt vad "vid ett senare tillfälle" egentligen innebär. Varför lärarna inte har reagerat tidigare och varför vi föräldrar inte får vara med vid samtalet.
 
Senast ändrad:
Fick svar från läraren nu, de har kontaktat antimobbningsteamet som ska prata med min son i morgon. Vi vuxna får inte vara med. Sedan ska det prata med de som mobbar "vid ett annat tillfälle" :confused:
Varför i hela friden pratar de bara med sonen nu och inte de andra? Tycker inte alls att han ska behöva sitta själv och bli utfrågad om det som händer, han borde få ha oss med.

Har mailat läraren igen nu och ifrågasatt vad "vid ett senare tillfälle" egentligen innebär. Varför lärarna inte har reagerat tidigare och varför vi föräldrar inte får vara med vid samtalet.

Eftersom han är minderårig kan jag aldrig tänka mig att de kan tvinga honom att prata med dem ensam. De kan uttrycka en önskan om det men säger ni nej så är det nej. Finns inte en chans att jag hade låtit dem prata med honom själv (se på tråden om sexuella trakasserier vilka plantor det finns inom skolvärlden).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta har en kompis i skolan som han leker rätt mycket med. Det är dock ofta han kommer hem och är ledsen för saker som det här...
Svar
1
· Visningar
741
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Jag är så så trött. Varje dag med min 8 åring är en kamp och har varit för jämnan känns det som. Varje samtal består till 90% av att få...
Svar
18
· Visningar
3 572
Senast: Diana
·
Övr. Barn Ursäkta rubriken men jag blir tokig snart. Det går inte och prata med honom längre, vad man än säger så får man en sur min tillbaka, han...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 234
Senast: Monstermom
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 629
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp