Bukefalos 28 år!

min syster ska bli med softis!!!

Gravinda

Trådstartare
min kära storesyster ska bli med valp! detta är så otroligt gigantiskt då hon har varit djurallergisk hela livet, mot hundar, hästar, katter, allt som har haft päls.
I och med min kära vovvsa så blev hon biten, och ville ha en egen "om jag bara inte var allergisk". Men så visade det sig att hon tål både shitzu och softisar, och idag på hennes födelsedag så gav hennes make med sig, dom ska ha hund.
Och det blir så otroligt suveränt, hon kan ha med hunden på jobbet, dom är en familj på 7 personer där yngsta barnet är 8 år, bor i villa nära till ordentligt hundnätverk.
känns som att jag är lite väl till mig, men va fan, ella kommer ju få en fyrbent kusin som hon kan lära massa bus, tex hur man virar mormor och morfar kring lillfingret :p
så hon ringde och ville att jag skulle följa med dom och kolla på valp, jag kan inte säga att jag är speciellt insatt, har träffat ett par individer genom åren bra och mindre bra hundar.
Kullen i fråga är med i rasklubben, bra höfter, utställnings meriterade föräldrar, mentalstatus på tiken. Uppfödaren verkar helt okej, har inte pratat nått med den själv utan fått det via syrran och sen det som står på hemsida osv.

Så vad för Softis specifika grejer ska man undersöka?
 
Sv: min syster ska bli med softis!!!

KOLLA UPPFÖDAREN NOGGRANT!

"Softis" (eller wheaten, det låter bättre ;) är en väldigt trevlig hund enligt mig och jag kan verkligen tänka mig att ha en.
Vi hade en i familjen innan, tyvärr kom den från en sådan linje att hälften var avlivade pga de bitit familjemedlemmar helt plötsligt en dag.
Detta hända tyvärr även vår tik som gick från att vara helt underbar till att attackera andra hunden och bita oss människor på en månad. Samma vecka som vi fick ta bort henne fick även hennes morbror tas bort av samma anledning (de båda var ordentligt genom tittade först efter fysiska fel, inklusive hjärntumör på ena).
Detta är ett beteende som går i linjen och ändå har den fortsatts avla på, eftersom de är bra utställningshundar...

Men innan var vår tik riktigt rolig, hon tränades i sök, spår (viltspårchampion), lydnad och agility!
Men du kan väl PM:a mig om vilken uppfödare det är? Har fortfarande lite koll i den världen eftersom jag själv kan tänka mig en igen :)
 
Sv: min syster ska bli med softis!!!

Hur många softisar och shitzu har ingått i "studien"?

Ledsen att jag är trist nu, men allergi verkar inte alltid vara rasbunden tyvärr, det verkar också bero på vilken individ det är. Så jag skulle råda din syster att träffa MÅNGA softisar för att vara helt säker på att hon verkligen tål rasen.
För det är INTE kul att upptäcka allergin och placera om en liten unghund, det händer alltför ofta som vi ser på blocket...

Valpar verkar också vara mer allergena, och eftersom hunden också ändrar sin päls från valp till vuxen så kanske hon borde överväga en vuxen omplacering, som hon verkligen kan testa i lugn och ro.
 
Sv: min syster ska bli med softis!!!

På wheaten är mentaliteten A och O. Det avlas på hundar som inte är bra mentalt och framförallt hanhundarna går med mycket könsbunden aggressivitet.

Sen är det ju värt att kolla extra noga vilken av pälstypena din syster tål. Men även jag hade rekommenderat en vuxen hund.
 
Sv: min syster ska bli med softis!!!

3 st shitzus som hon har dagligen på kontoret, hon har även lånat hem en av dessa under flera veckor ett antal gånger. Sen när det gäller softisar så är det två stycken som hon har haft ordentlig kontakt med, nu igår var vi också till uppfödare och vi var där i lite mer än två timmar, med 3 vuxna softisar och 10st bäbisar, ingen reaktion.
Sen klarar hon hundar med hjälp av allergi mediciner, det är vid pollen tiden som det blir mer jobbigt för henne, annars så har hon även grönlandshundar och labradorer på jobbet plus att min odåga är med mig dit 5-15 timmar i veckan, vi är en lite tight familj :p

Förmedlar allt som ni skriver för att det är bättre att veta vad man har emot sig.
(hunden skulle aldrig hamna på blocket som omplacering, utan antingen skulle jag eller mina föräldrar eller syrrans "föräldrar" då ta över den, finns alltså tre hem redo)
 
Sv: min syster ska bli med softis!!!

KL

Kolla mentaliteten noga på föräldrarna. Jag har träffat allt för många mindre trevliga weathen. Nerviga, aggressiva mm.

Dom två trevliga jag känner är dock väldigt trevliga, så kolla upp noga vad som ligger bakom.
 
Sv: min syster ska bli med softis!!!

Oh, vad roligt att de tänker sig att skaffa en Wheaten. Jag har 2 Wheaten tikar på 10-år och 7-år.
Gladare och trevligare hundar får man leta efter. Båda gillar alla hundar oavsett kön eller ras. Gillar barn och älskar att träna agility o spåra.

Har tidigare haft en hanhund i samma ras, och där fanns ingen ilska heller.
Ingen är nervös, båda är skottfasta.

Läs på hemsidan på klubben www.swtk.se
Där finns det massor att läsa om rasen.

Uppfödaren utgår jag ifrån är med i klubben och även gjort de undersökningar som krävs. Godkända höfter A eller B + gärna mentalbeskrivning o utställningsmeriterade.

Lycka till!

Det man skall vara medveten om att det är en pälshund som inte fäller päls, och kräver att man sköter pälsen ordentligt så det inte blir tovor.
Sen skall den klippas ungefär var 3:je månad, men det kan man lära sig att göra själv. Klubben har klippkurser.
 
Sv: min syster ska bli med softis!!!

kl*

uppdatering; igår kom hon hem lilla Leia, åtta veckor med brun nos och massa päls. Gick knappt att prata med syrran för hon bara fnittrade "åååh tiitta hon går" "naaaaw titta nu sitter hon". Rätt häftigt, så man blev moster för 6:e gången.
Ska över ikväll och titta på underverket, var ju med och kollade på valparna då, höll ju nästan på och boka en själv (är inne på att skaffa en riesen och vitt skägg som svart skägg? :p).
Valp kurs är inbokat, och jag börjar redan planera in för "spårträningar"... stackars syrran som har en hundnörd i familjen, kan ju säga att denna hund inte kommer att åka dit på nå understimulans iaf. Speciellt inte när det är 5 barn i familjen.
Hon är också helt medveten på att det kan komma perioder nu under första åren som hon kommer att bli känslig och allergisk, och det löser vi, som sagt jag har alltid plats, hennes pappa med fru är hemma och pensionerade och har också möjlighet om det skulle vara så att hon behöver bo hundfritt i någon månad eller så.
Är grymt glad för hennes skull :D
 
Sv: min syster ska bli med softis!!!

tack!! :D
kommer med vidare uppdateringar sen om det lilla monstret
 

Liknande trådar

Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Caps
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 352
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 224
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 689
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp