Min trasiga kropp

Så nu kör jag på proteinpulverdiet. Behöver ju bara komma till kursen och se till att vara vaken. Gör inget om jag har huvudvärk. Nu måste vikten minska.
 
Så här ser lokalen ut. Normala stolar och normalt bord.
 

Bifogade filer

  • 20231220_100511.jpg
    20231220_100511.jpg
    146,8 KB · Visningar: 324
Fet och slippa ångesten
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240104_143843_Facebook.jpg
    Screenshot_20240104_143843_Facebook.jpg
    113,5 KB · Visningar: 273
Och så fort jag går ner rejält med kalorierna så slår depressionen och panikångest till. Så jag förblir nog fet.

Man måste ju inte dra ner rejält.
Går lika bra att börja med en mindre neddragning, hålla den någon/några månader, dra ner lite igen etc.

Det ger såklart inte lika snabbt resultat som att dra ner massor direkt, men det ger psyket en bättre chans att hänga med om det påverkas såpass och en långsam men stabil nedgång över tid.
 
Kanske testa mindre drastiska förändringar först?
Jag började med att registrera all mat jag åt, precis allt. Sen började jag ändra om så att jag inte äter vitt bröd och pasta av den enkla anledningen att det verkligen triggar mig till att överäta. Sen la jag till att jag ska äta minst två frukter om dagen och tre ordentliga portioner med grönsaker. Jag registrerar all mat jag äter, även när jag haft en dålig dag (ofta har jag inte ätit alls så mycket över som jag tror och inser att det går att reparera på nån dag).
Försöker fokusera på vad jag ska äta istället för vad jag inte ska äta. Åt tex taco tallrik igår och delade på en kebabrulle med maken häromdagen. Äter McDonalds ibland men tar morötter istället för pommes osv. Har inga "förbud" vilket för mig underlättar.
Försöker hålla mitt kalorimål sex dagar i veckan och unnar mig en dag där jag drar över lite och äter det jag är sugen på utan att jag för den delen gå bananas. Älskar att äta så jag äter hellre mycket volym än minskar portionerna och det funkar då jag fyller ut med mycket grönsaker.
För mig funkar det att äta ca var 3e-4e timme, även om det så bara är en morot eller ett äpple till mellis så petar jag i mig nåt regelbundet. Det är nog för mig den jobbigaste vanan att få in då jag innan kunde glömma bort att äta på hela dagen och sen överåt på kvällen för att jag var vrålhungrig...

Har lyckats ändra många vanor till det bättre och det har blivit lättare och lättare att äta sig mätt när man börjar få in upplägget på ordentliga måltider men inte så kaloritäta.

Tänker att om du istället för drastiska steg Försöker ändra några saker i taget så kanske det blir lättare att hålla?
 
Jag låg på ca 1300 kcal enligt Lifesum. 10.000 dagliga steg. Gymträning 90 min minst varannan dag. 60 min cykel och 30 min cirkelträning. Noll alkohol. 2 liter vatten per dag, minst. Gick inte ner alls. Vikten var hårt parkerad. Alltså måste jag ändra något. La mig på ca 1000 kcal enligt Lifesum och blir sjuk.

Under 1200 kcal avråds man från enligt olika källor.
 
Har försökt få någon att prata med men ingen har tid/lust. Pratade några få minuter med en vän som alltid klagar på att ingen ringer henne. Men sen hade hon fått två meddelanden från andra personer som då var viktigare än att prata med mig. Drar täcket över huvudet. Tur att jag har tak över huvudet och mat på bordet.
 
Jag låg på ca 1300 kcal enligt Lifesum. 10.000 dagliga steg. Gymträning 90 min minst varannan dag. 60 min cykel och 30 min cirkelträning. Noll alkohol. 2 liter vatten per dag, minst. Gick inte ner alls. Vikten var hårt parkerad. Alltså måste jag ändra något. La mig på ca 1000 kcal enligt Lifesum och blir sjuk.

Under 1200 kcal avråds man från enligt olika källor.
Men så jobbigt.....

Med det kaloriintaget och den aktivitetsnivån SKA du gå ner i vikt, sakta men säkert. Nåt stämmer inte - kan det vara så att du (liksom jag...) emellanåt tappar det och överäter under en dag eller två? Så väger det upp för dagarna med underskott. Jag VET hur lätt gjort det är, min tuffa dag är fredagar ... och sen spårar det ofta lördagen också.

Kolla också intaget via nåt annat än Lifesum, de kanske är för generösa eller för svävande?

Oavsett så funkar det ju inte för dig att svälta, må dåligt, få ångest och lågt blodsocker osv osv (välbekant...). Så jag skulle lägga om taktiken lite. Försök hålla dig på maxnivå med kalorierna (1800 - 2000?) och gneta på med träningen. Kör crosstrainer, trappa, rodd etc som bränner energi. Går du på band? Vinkla upp bandet en grad så blir det jobbigare utan att för den skull bli orimligt tungt - och tufft för knäna. Och öva styrka - det är superviktigt för alla i "vår ålder" oavsett vikt etc. Ge inte upp. Men ge dig TID! Ge dig en månad per kilo? Då känns det inte övermäktigt. De månaderna kommer att gå ändå, så varför inte tappa ett kg då och då?
 
Men så jobbigt.....

Med det kaloriintaget och den aktivitetsnivån SKA du gå ner i vikt, sakta men säkert. Nåt stämmer inte - kan det vara så att du (liksom jag...) emellanåt tappar det och överäter under en dag eller två? Så väger det upp för dagarna med underskott. Jag VET hur lätt gjort det är, min tuffa dag är fredagar ... och sen spårar det ofta lördagen också.

Kolla också intaget via nåt annat än Lifesum, de kanske är för generösa eller för svävande?

Oavsett så funkar det ju inte för dig att svälta, må dåligt, få ångest och lågt blodsocker osv osv (välbekant...). Så jag skulle lägga om taktiken lite. Försök hålla dig på maxnivå med kalorierna (1800 - 2000?) och gneta på med träningen. Kör crosstrainer, trappa, rodd etc som bränner energi. Går du på band? Vinkla upp bandet en grad så blir det jobbigare utan att för den skull bli orimligt tungt - och tufft för knäna. Och öva styrka - det är superviktigt för alla i "vår ålder" oavsett vikt etc. Ge inte upp. Men ge dig TID! Ge dig en månad per kilo? Då känns det inte övermäktigt. De månaderna kommer att gå ändå, så varför inte tappa ett kg då och då?
Jag har levt på färdiga, anpassade måltider i 12 veckor. De ligger på 1300 kcal per dag. Jag har enbart ätit 2 måltider dagligen för art spara in kalorier.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240107_160034_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240107_160034_Samsung Internet.jpg
    129,6 KB · Visningar: 136
Ok, det är 10 måltider varje vecka. Plus en påse proteinpulver som frukost. 2 cheat days men då åt jag ägg, kyckling och grönsaker.
 
Men så jobbigt.....

Med det kaloriintaget och den aktivitetsnivån SKA du gå ner i vikt, sakta men säkert. Nåt stämmer inte - kan det vara så att du (liksom jag...) emellanåt tappar det och överäter under en dag eller två? Så väger det upp för dagarna med underskott. Jag VET hur lätt gjort det är, min tuffa dag är fredagar ... och sen spårar det ofta lördagen också.

Kolla också intaget via nåt annat än Lifesum, de kanske är för generösa eller för svävande?

Oavsett så funkar det ju inte för dig att svälta, må dåligt, få ångest och lågt blodsocker osv osv (välbekant...). Så jag skulle lägga om taktiken lite. Försök hålla dig på maxnivå med kalorierna (1800 - 2000?) och gneta på med träningen. Kör crosstrainer, trappa, rodd etc som bränner energi. Går du på band? Vinkla upp bandet en grad så blir det jobbigare utan att för den skull bli orimligt tungt - och tufft för knäna. Och öva styrka - det är superviktigt för alla i "vår ålder" oavsett vikt etc. Ge inte upp. Men ge dig TID! Ge dig en månad per kilo? Då känns det inte övermäktigt. De månaderna kommer att gå ändå, så varför inte tappa ett kg då och då?
Måste undvika sånt som belastar knäna. Cykling och roddmaskin går. Men jag får ta det försiktigt för knät klarar inte så mycket.
 
Men om det är något annat då?
Av kortison och kortisol så blir man svullen utan fett.
När man är väldigt stressad så utsöndrar kroppen massor av kortisol.
Att då svälta sig själv är inget som man mår bra av.
Och inte hjälper det heller.
Ja något är ju knas i kroppen. Men jag vet inte vad jag ska ändra.
 
Ja något är ju knas i kroppen. Men jag vet inte vad jag ska ändra.
Mindre stress.
Men det är ju lätt att säga.
Jag lade om livet helt.
Jag lade på mig kraftigt när jag blev svårt sjuk i stress.
Från 53kg till 79kg i två omgångar på några år.
Mental balans är det enda som får vikten att gå ner.
Nu är det 73kg.
 
Mental balans är det enda som får vikten att gå ner.
Nu är det 73kg.

Bra att det funkade för dig. Dock svårt för dig att genom detta uttala dig generellt utifrån vad som fungerat just för dig.
Jag skulle säga att hormoniell balans också kan vara en bra parameter att kolla på.

Vanligaste orsaken till övervikt lär vara kaloriöverskott. Men det finns sällsynta diagnoser tex Cushing som exempel. En tumör i hypofysen kan exempelvis ställa till det ganska rejält.
Menar ej att Ts har det utan jag menar mest att du kanske inte kan avgöra att ”mental balans är enda vägen till viktnedgång”
 
Senast ändrad:
Mindre stress.
Men det är ju lätt att säga.
Jag lade om livet helt.
Jag lade på mig kraftigt när jag blev svårt sjuk i stress.
Från 53kg till 79kg i två omgångar på några år.
Mental balans är det enda som får vikten att gå ner.
Nu är det 73kg.

Och jag är tvärtom, hög konstant stress ger viktnedgång.

Förutom nu då, eftersom jag har läkemedelsutlöst cushings pga hög dos kortison under hyfsat lång tid.

Poäng = hur viktnedgång funkar för en säger noll om hur det funkar för en annan.

Finns faktiskt väldigt få sjukdomar som kommer hux flux och som enbart ger viktuppgång som symptom, så rent krasst beror övervikt oftast på för stort kaloriintag i förhållande till vad kroppen behöver och hur mycket man använder.
Finns samsjuklighet med psykisk ohälsa också med i bilden, så spelar det också en viss roll i en del fall såklart.
 
Bra att det funkade för dig. Dock svårt för dig att genom detta uttala dig generellt utifrån vad som fungerat just för dig.
Jag skulle säga att hormoniell balans också kan vara en bra parameter att kolla på.

Vanligaste orsaken till övervikt lär vara kaloriöverskott. Men det finns sällsynta diagnoser tex Cushing som exempel. En tumör i hypofysen kan exempelvis ställa till det ganska rejält.
Menar ej att Ts har det utan jag menar mest att du kanske inte kan avgöra att ”mental balans är enda vägen till viktnedgång”
Vid stress som är en möjlig orsak så är det ju det.
Men mest så ville jag belysa att det inte är alltid som det fungerar så enkelt som med minskat kaloriintag.
Särskilt inte om man blir sjuk på annat sätt utav det.
Insulinresistens är en annan orsak som förekommer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp