Bukefalos 28 år!

Min valp är hungrig

Stinaelin

Trådstartare
Hej!
Jag blev ju hundägare för en vecka sedan, och mycket är nytt och skakigt, fast det mesta går bättre än väntat.

Jag har en fråga; hur strikt ska man följa fodermängdsrekommendationerna på foderpåsen? Han äter Orijen och ska enligt förpackningen äta ca 120 g/dag. Han får 4 ggr per dag, kastar sig på maten och äter upp i ett nafs. Vill ju inte att han ska bli tjock och inte att han ska svälta.

Mina kattungar har alltid fått obegränsat med mat, men detta är min första egna hund, så vet inte hur man ska tänka.

Tips?
 
Om jag får hem en hund som INTE kastar sig på maten och äter med väldigt god aptit, då blir jag väldigt förvånad ;) håll koll på valpens hull och hur den verkar må, se till att den har saker att tugga på så att den får det behovét tillfredsställt och anpassa vid behov. Hur mycket fodertillverkarna säger att är lämplig mängd mat är bara en grund att utgå från, men ska du mata valpen tills den inte vill ha mer, då kommer du mest troligt ha en fet valp snabbt.
 
Jag håller med om att fodermängden på påsen bara är en riktlinje. Vet du hur mycket uppfödaren rekommenderar att han får?

Vissa hundar har inget stopp alls, då är det bättre att ge saker att tugga på. Men öka på lite men håll koll på hullet, dra ner om den blir rundare. Att mata på tills den är mätt är med andra ord sällan en bra taktik.
 
Känn på hullet på valpen, enda sättet att avgöra om den behöver mer mat eller ej. Jag skulle lita mer på den info du fått från uppfödaren i skötselråden än på det som står på påsen. Mina två yngsta hundar är alltid superhungriga och har så varit sen de började äta vanlig mat, att låta de äta så mycket de vill så de inte är hungriga skulle inte gått varken som valpar eller som vuxen.
 
Tack för svar. Uppfödaren var lite vag, och sa att jag kunde kolla på påsen. Hon är på semester nu och jag vill inte störa henne i onödan, men ett mejl kan jag ju slänga iväg.

Valp har hull men är inte fet, har massor att tugga på i form av både pinnar och leksaker, men gillar verkligen att äta!
 
Valp har hull men är inte fet, har massor att tugga på i form av både pinnar och leksaker, men gillar verkligen att äta!

Låter som att allt är i sin ordning då! Hundar har vanligtvis ett helt annat ät-mönster än katter. De enda jag vet som har maten framme hela tiden till sina hundar, det är de som ger torrfoder av sådan sort som hunden inte mår speciellt bra av och som hunden inte är sugen på att äta, därför fungerar det. Alla andra som jag träffar, både vänner, bekanta och hundarna jag jobbar med, de får mat morgon och kväll och då äts maten upp på en gång.

120g per dag låter lite, men jag misstänker att det är en liten hund du köpt? Vad är det för ras? :)
 
Låter som att allt är i sin ordning då! Hundar har vanligtvis ett helt annat ät-mönster än katter. De enda jag vet som har maten framme hela tiden till sina hundar, det är de som ger torrfoder av sådan sort som hunden inte mår speciellt bra av och som hunden inte är sugen på att äta, därför fungerar det. Alla andra som jag träffar, både vänner, bekanta och hundarna jag jobbar med, de får mat morgon och kväll och då äts maten upp på en gång.

120g per dag låter lite, men jag misstänker att det är en liten hund du köpt? Vad är det för ras? :)

Det är en Shetland sheepdog och han väger bara 3 kg, så han är en liten kille.

120 g är väldigt lite, typ en kaffekopp, och fördelat på 4 ggr blir det ju knappt bottenskyla på skålen. Det känns ju också trist att hans matstund blir så kort.

Men han bajsar 3-4 ggr/dag, är pigg och glad, så det är nog i sin ordning. Jag mejlade dock uppfödaren, så får hon svara om hon hinner.
 
@Stinaelin en kompis har shelties (vuxna iofs) och fick sluta ge orijen för att det var för energieffektiv mat. Dvs de blev inte mätta av den mängd mat de inte blev feta av...
Säger som de övriga: är valpen mycket hungrig, ge mer mat och håll koll på hullet.
 
Ett "dåligare" foder där man kan ge mer men få samma energi/protein osv som det du har nu + ngt större tuggben som han kan gnaga på mellan måltiderna kanske fungerar.

(Vår vove har aldrig varit matglad. Snarare godis glad.. så nu 12 år gammal måste man ha en dentastick före maten för att ens äta en munfull kulor. Hon ratade hundmaten som liten och då fick hon ju gottis i. Dvs rester i form av köttgryta och brunsås ;). Och ville hon inte ha maten då så fick man mata med sked...

Dvs ge hunden bra matvaror när den är ung så slipper man ha en kräsen tant som ibland tar 3 dagar på sig att äta upp fruckosten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 742
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
515
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp