Min valp tuggar inte maten!

tessinino

Trådstartare
Som sagt.. Min 4½ månaders valp tuggar inte maten. Det enda han tuggar är levergodis. Han slänger sig på matskålen och innan man hinner blinka så är maten nere i halsen. Ska dom inte tugga eller? :crazy:
Om han får någonslags belöning exvis skinka så har han svalt på en millisekund! och självklart utan att tugga!

Häromdagen spydde han upp en hel måltid ca 1½ timme efter han fick mat.
Det som kom upp var HELA matbitar (royal canin torrfoder) med massa gägga.

Kommer han aldrig tugga maten?

/Therese

Sv: Min valp tuggar inte maten!

Min vovve åt också när han var liten, det lugnade sig med tiden, jag antar att det har att göra med rivaliteten mellan valparna i kullen om de ätit tillsammans gäller det ju att vara snabbt. Det finns massor med knep, lägga stenar i skålen som han måste knuffa runt eller hälla vatten på maten och andra huskurer. Sedan finns det matbollar som man fyller med mat. Det funkar på min vovve, eftersom det tar tid att få ut maten och det bara kommer några bitar i taget tuggar han dem bättre. :)

Om jag inte är helt ute och cycklar har Royal Canin (eller om det var ett annat märke...) ett foder med stora matkulor för att hunden ska tugga och få anstränga sig lite. Det ska tydligen vara bra för tänderna dessutom ;)

Kanske kan vara värt att kolla upp? Dock antar jag att det funkar bäst i små munnar ;)

Senast ändrad:

Min hund har ätit så hela sitt liv.. Han är 11 år ;)
Han får mycket vatten på torrfodret så att det tar tid för honom att få i sig kulorna.

Ger man honom stora kulor så sätter han i halsen :eek: Suck.

När min unga dåre åt på det viset så la jag en morot i matskålen. Jag ger ändå morötter som "utfyllnad" i fodret och när jag la moroten i maten så lät hon faktiskt bli att plocka bort den och åt lite långsammare.

Sedan hjälpte det, för mig, att lära henne att inte äta maten förrän hon får ett "varsågod". Jag säger nu inte "varsågod" innan hon är hyfsat lugn och då blir det inte "studs, studs, studs VRÄKA I SIG MAAAAT!". :p

Kanske hunden äter så galet fort för att han är väldigt hungrig? Går det att ge mer mat eller utfyllnad i maten så att han känner sig mer mätt och inte har lika stort behov av att kasta i sig maten?

Det går också att stoppa maten i aktiveringsboll, petflaska eller liknande. Då kommer det inte ut så mycket mat åt gången och det kanske kan göra att hunden inte spyr i alla fall.

Du kan ju alltid pröva att servera frusna korvar av köttkross. Då blir det till att gnaga ...:D

Min Dvärgpincher har alltid slängt i sig maten utan att tugga och han är nu 13 månader...jag häller över lite vatten på RC fodret så han inte ska sätta i halsen..........kan tillägga att en DP alltid är hungrig, i alla fall matglad :D

Bra svar! Han kan vänta och varsågod jättebra. men det blir ju just detdär; STUDS STUDS VRÄKA I SIG haha! Ända sen vi fick honom har han bara stoppat maten i munnen och svalt utan att tugga som att det vore hans första, sista och enda måltid..

Han får mat 4 ggr om dagen, precis så mycket som det står att han ska ha.

Vad har ni mer för bra tips på utfyllnad i matskålen? såsom morötter..

Tack för alla tips :)

Så gjorde vår hund (dp) också när han kom till oss. Vi prövade med att ge honom en flaska. Sedan är han tvungen att sitta ner och lunga ner sig innan han får sitt klartecken:)
Flaskan är en liten petflaska som vi har klippt ett hål i så när han rullar och puttar på flaskan så kommer en knopp i taget ut! I början hade vi fler hål så att han skulle förstå och inte tröttna!
Nu mera varierar vi mellan flaska och matskål, när han äter i skålen idag är han mycket mycket lugnare och det går i långsammare tempo.

Min IG var likadan. Hon var som en dammsugare och inhalerade mer eller mindre kulorna. Det enda som bromsade lite var att blanda kulorna med något kladdigt.

Har du provat med kong? Det är lite samma princip som att ge maten ur en petflaska eller en aktiveringsboll. Fördelen med kongen (tycker jag) är att den är mindre stressande eftersom de istället för att vara uppe på benen faktiskt kan ligga i lugn och ro och jobba för att få ur maten. Valpar är ju så mycket i gasen ändå. Dessutom kanske det kan lära honom att det faktiskt går att äta i lugn och ro.

Min IG vägrade äta hur kongen (maten kom för långsamt-->dålig utdelning-->inget att lägga energi på), men den nya valpen (5 månader) är också ett matvrak och en glufsare och hon älskar den. Dessutom ger den mig välbehövlig arbetsro här hemma eftersom hon kan ligga och pyssla med den i nästan en timme i sträck ;).

Senast ändrad:

Om jag inte är helt ute och cycklar har Royal Canin (eller om det var ett annat märke...) ett foder med stora matkulor för att hunden ska tugga och få anstränga sig lite. Det ska tydligen vara bra för tänderna dessutom ;)

Kanske kan vara värt att kolla upp? Dock antar jag att det funkar bäst i små munnar ;)

Det är säkert Hills t/d du tänker på, men detta gäller ju en valp som ska äta valpfoder så då är inte det ett alternativ.

till TS:
Även om t/d inte är ett alternativ, så finns det ju valpfoder i olika kulstorlek. Vet inte vad för ras din hund är eller vad för foder/kulstorlek den får idag, men även valpar av små raser kan äta valpfoder för mediumstora raser, där brukar kulorna vara större än för små/dvärgraser. Valpar av stora raser ska äta large breed-valpfoder och där är kulorna rel stora.
Annat tips är att sprida ut maten på golvet så hunden inte kan ta hela munfullar och svälja, eller en aktiveringsboll som någon annan föreslog, bara för att bryta hetsätningsbeteendet.
Du skriver inte om du har flera hundar eller om din valp är ensamhund, det kan ju ha med ätbeteendet att göra om valpen känner konkurrens om maten.
Att blanda morotsbitar eller annat hårt i valpens foder tycker jag inte du ska göra så länge den hetsäter, det är för stor risk att det då slinker ner hela bitar av det, som kan sätta sig på tvären i både luftstrupe och i tarm om man har otur.
När det gäller att din hund kräks upp maten strax efter att den ätit, är det ofta så eller bara engångföreteelse? Kom maten upp formad som en "korv" eller som en vanlig spypöl?
Lycka till!

´Lycka till!

*Ge maten uppblött - tugga bättre kommer han säkert inte göra, men hela uppblötta bitar är mer lättsmälta i alla fall ;)
*Slå på vatten precis innan du serverar maten. När bitarna flyter omkring är de svårare att fånga och brukar ta lite längre tid att slänga i sig.
*Servera maten utspridd över en större yta, typ långpanna eller enklare bara direkt på golvet, brukar bromsa rätt effektivt...
*Våran absolut värsta, och jag lovar han är exceptionellt mattokig, serverar vi numera alltid maten i någon av hans aktiveringsbollar. Ätandet går numera lugnt och fint till och han tycker det är lika roligt varje gång :D I brist på aktiveringskula kan man använda en vanlig petflaska eller liknande...

Liknande trådar

Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 460
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka