Mina första erfarenheter av NH

Sv: Mina första erfarenheter av NH

Jag vände mig inte till min NH-tränare för att jag hade ett problem utan för att jag i NH hittade något som jag var intresserad av att utveckla.

Det var det första beskrivningen jag stött på som verkligen gav mersmak. En önskan till att veta. Mer av den varan och ni kan värva fler till eran religion.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

EDIT: Missade att det inte var Connemara som svarat men mitt svar gäller väll ändå antar jag.


Jag kan ge dig en Kort, kort genomgång av min teori som jag har på kurserna, eller vad jag går igenom. Min teori är från 8-11/12-tiden.
Dvs 4 timmar... Då är det givetvis lite raster i det.
Sedan har jag ibland även teori dag 2 som avslutning. genomgång/teori om deltagarna vill det.





1) hästens syn? (hur den ser, vilket är Mycket information).
Ja, men kunde det sedan innan, en sak som man lär sig på vägen om man är intresserad av hästar tycker jag.

Här går jag igenom: Synfält, 2 dimensionellt seende, kontra 3 dimensionellt (var de olika fälten befinner sig och varför), hur hästen ser färger, vad de olika synfälten är til för, var hästen är blind, hästens perifieri, jag aktiverar även deltagarna genom att de får testa olika övningar i hur vi människor ser. Jag jämför hästens seende med människans, speciellt synfältet. Varför hästen har ögonen placerade där de har, medans vi har det på ett annat sätt.
Jag går även igenom hur hästen "zoomar", hur ögat är uppbyggt, hur de ser i mörker kontra ljus, att de reagerar och uppför sig som om en bild av en häst skulle vara en riktig häst. (exempel kan jag faktist visa tom: http://youtube.com/watch?v=8sf57NhfjGE Denna hingst tror att vindflöjen (elelr vad det är) är en riktig häst. Jag har mailat med ägaren som berättade att han försökte flirta med den innan, och blev arg när den inte svarade).



Det är otroligt många som får "aha-upplevelser" när jag går igenom synen, inte kanske för att jag är extraordinär på att förklara, elelr min information utöver det vanliga, utan för att väldigt väldigt många saknar kunskap om hur en häst ser, och handen på hjärtat, hur många har haft teorilektioner på ridskolan om hästens syn?? Inte många.

Nu har jag säkert glömt ngt jag går igenom...



2) flockens betydelse för individen? Samma som ovan.

Jag går igenom varför en flock behövs, vad den erbjuder, vad det innebär och framför allt vad det innebär att inte ha en flock för en vildhäst. Här bakar jag in rang och ledarskap också. Jag går igenom hingsten och stoets betydelse och uppgift i en flock, vilka uppgifter en unghäst får, att alla hästar har olika kunskaper och därför olika uppgifter i flocken.



3) hur hästen tänker? Nej skulle jag vilja säga. Men å andra sidan kanske det finns redan i kunskapen eller sades på kursen. En utläggning tack.

Här går jag igenom hur hästens hjärna fungerar, vilka hjärnhalvor som reagerar, framför allt att de olika hjärnhalvorna kan utvecklas så de blir mer aktiva med varandra. Hur man gör det. Här tar jag även upp tillsammans med synen, eftersom de går lite hand i hand.
Jag går igenom hur man bäst får resultat av en "träning", att hästen behöver tankepauser för att "poletten ska trilla ner".
Mm.




4) eftergift? Ja, gicks igenom. Men fanns redan i kunskapsbanken.

Eftergift kan ske på så många olika sätt, varierar från backe och rygg. Jag går igenom detta tillsammans med faser, zon och tankepauser.



5) zoner? Ja, gicks igenom. Nytt för mig, iaf i ord.

Zon är två saker på min kurs, människans och hästens. Hästen har olika zoner över kroppen, dessa påverkar vi hästen med, ex drivande genom att gå lite bakom hästen. Framför blir vi bromsande.
Sedan har vi människans zoner, och framför allt att hästen inte ska kliva över den utan att vi ber om det (detta är en fråga om ömsesidig respekt).


6) tankepauser? (väldigt viktigt). Ja, gicks igenom. Men detta är ngt man lär sig genom erfarenhet.

Jag går igenom varför tankepauser behövs, när de behövs, vilka signaler en häst skickar oss när den tänker (för det gör den) och vilken effekt en tankepaus har.



7) faser (de olika graderna på en signal). Ja, gicks igenom. Men även där lär man sig genom att studera hästar.

Jag går igenom vad en fas är, när den skall användas, att man börjar från noll (om inte det finns orsak till att inte börja från noll) och ökar alltid, inte öka och sen gå ner, vilken fas man använder när, hur de ger eftergift i rätt tidpunkt på en eftergift osv...


8) Fokus, från hästen och människan. Ja, fokus gicks igenom. Men jag är lite blurrig där ang kom-ihåg-ett.

Vet inte riktigt vad du menar med "kom ihåget" men jag tar det som att du inte kommer ihåg vad som sas?

Jag går igenom vad fokus är, hur det känns, hur lite som behövs, att fokus är den lägsta fasen på en signal, att det finns olika fokus, häst och människa ska vara fokuserade på varandra, men det finns också en fokus som är första signalen, när man tänker att man skall göra en sak och ser på hästen. För det första lär sig hästen att se att du tittar på en viss kroppsdel på den och tolka det, så att den snart kan reagera när du tänker (lyhördhet), dessutom reagerar din kropp på att du skall göra något, och små muskler sätts i arbete, dessa läser hästen av.

9) varför kursdeltagarna är med på kursen (vad vill de ha ut av kursen?) Japp, presentation och förklaring, för de som ville.

Ja, denna punk behöver väll inte ngn genomgång.



10) vad Nh "är" och varför vi har nytta av det? (väldigt liten del). Japp, då det var första gg för i stort sett alla medvarande.


Varför nh är bra, vad det ger, hur det ger och varför det itne bara är något man tränar, eller gör från backen, utan att det är något vi har med oss i allt, från det att vi stiger upp på morgonen tills dess vi går och lägger oss (och ofta i mina drömmar). Det är för mig Etologi som livsstil (etologi= läran om djurs beteende för den som inte vet).



11) varför hästen är ett flyktdjur? Känns som en sån där tricky question. Eller har jag missuppfattat frågan, troligen.

Tricky? inte menat så iallafall. Det har med livet som vildhäst att göra.
Varför hästen måste leva som ett flyktdjur (överlevnad).


12) Varför repgrimman ser ut som den gör? (liten del) Nej, faktiskt inte. Vet att det diskuterades knutar (speciellt på nosryggen) och varför, kanske det som menades?

Förstod jag dig rätt om du menar att en knut låg över nosryggen? En sådan grimma skulle jag inte använda! Knutarna skapar ordentligt tryck på hästen om de läggs under tryck, nosryggen har inga muskler som vadderar det trycket.
Jag kanske missförstod dig?
Modellen på grimman är en väldigt gammal konstruktion, den är skapad för att hållas och det är Väldigt viktigt att poängtera att en repgrimma Aldrig får lämnas på en häst utan tillsyn (och Absolut inte i hage/transport) eftersom det är hästen som grå sönder före grimman om hästen skulle fastna och få panik. Det finns inget på grimman som kan gå sönder, repen är oftast gjorda av båtrep (som håller för storm) och det finns inga sömmar eller metallspännen som kan gå sönder.
Sedan går jag igenom hur den fungerar på hästen, att den inte stör om den ligger still, att denär mjuk och följsam och att den kan bli "skarp" utan att skada om en häst skulle få aggresiva beteenden anfalla eller få panik och kasta sig/försöka fly. Med en vanlig grimma har man mindre chans till kontroll i sådana situationer och oftast flyger man efter som en vante.



Anledning till att jag svarat är att jag är grymt nyfiken varför Nh har blivit den religionen det faktiskt blivit. Själv gick jag med halvöppna ögon bara, ville veta vad folk skrek så högt om. Tyvärr så gav det en del minnesluckor från teorin som du ser i svaren.

Jag kan inte stå för att vissa anser att det är en religion. jag anser inte det. Jag anser att alla som har god hand med hästar, och bra kommunikation, håller på med "IT", sedan har någon satt namn på detta "IT" och det blev Pat Parelli (tror jag) som namngav det genom en titel till en bok som, Natural Horsemanship (NH).

Sedan finns det flera inriktningar inom NH.

"NH" ska ses som ordet "Dessyr" Imo.

Jag brukar förklara det på följande sätt:

Det finns dressyr, dvs gymnastiska övningar för att stärka en häst.

Sedan finns det undergrupper till Dressyr:
Akademisk ridning, ridskoledressyr, engelsk ridning, classisk ridning osv.
I varje inriktning så finns det stora tränare/namn, Lussan, Kyra, (engelsk ridning), Bent Branderup (AR), Ridläraren på ridskolan osv.

För varje stor tränare/stort namn, finns det undertränare.
Och så finns det de som har ridit i så många år att det sitter i ryggmärgen hur en öppna skall göras.



NH är precis likadant...


Det finns NH, dvs. att hantera sin häst på ett för hästen naturligt sätt.

Sedan finns det undergrupper till NH: "Vanlig" hantering, klickerträning, gammal hästkunskap (som jag kanske kan tro att du är inriktad på utan att veta om det), NHE, PNH mfl...


Varje inriktning har sina stora namn: PNH har Pat Parelli, Jaana Heinola som är en mix mellan en massa olika tränare, Curt Pate, Ellen Ofstad, John Moore, Craig Stevens, Alexander N (ryss som är grundare till NHE) med mycket mera...


Varje stor tränare har sina undertränare och elever, som i sin tur mixar vilt och utvecklar sina tankar...
Och så finns det de som har hållit på med hästar i flera år och där saker och ting är "självklara".




Att ifrågasätta ordet NH blir som att ifrågasätta ordet Dressyr, "Jag förstår inte varför dressyr blivit så populärt!? Varför ser vissa det som en religion?"
För ja, så ser många ickehästälskare på oss som håller på med hästar.




Givetvis finns det inga Måsten i att hålla på med NH, den som vill håller på med det.
Jag tycker dock att du har bedömt "NH" på felaktiga grunder, eftersom du uppenbarligen har farit på en "inridningkurs" med din 18 åriga ridskolehäst som egentligen skulle ha behövt fara på en dressyrkurs för Lussan... Sas (detta var ett exempel).


Hej och hå det blev långt...
 
Senast ändrad:
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Anledningen till att jag började skriva i denna tråden var att TS inlägg kunde lika gärna vara skrivet av mig. Henoms frågor kunde lika gärna vara skrivna av mig.

För jag har gått kursen, inte anammat läran, alltså har jag inte förstått Nh. För har man förstått, har man inga gudar jämte denna. Varför?

Sedan undrar jag över meningen. "Kan man inte bara acceptera att man kanske inte är fullärd?" Blir man det om man kan Nh då? Eller kan jag fortsättningvis praktisera Sf (sunt hästförnuft) och ändå njuta av mängden som finns att förkovra sig i?


I början när denna våg lavinartat vräckte sig in i hästSverige så gick tongångarna ganska bryskt. Antingen är ni med oss eller så kan ni inte hantera eran häst. Inte undra att man kände sig överkörd och än i dag har men av genren.

Det är du som kallar det en religion, inte jag. Jag förstår överhuvudtaget inte: "För har man förstått, har man inga gudar jämte denna." Jag tar bitar ur det jag får lära mig, dem använder jag för att jag tycker att de är bra. Jag tänker börja med AR då jag ridit in min häst, så det blir en del dressyr, sedan är jag en skogsmulle, och jag gillar att hoppa. Kanske vi börjar nosa på terränghoppning. För mig utesluter inte det ena det andra. NH är ingen gud, ingen religion. Punkt.

Jag menade självklart fullärd inom Natural Horsemanship. Att man inte vet allt som finns att veta, det vet inte jag heller, låååååångt därifrån.

Mina erfarenheter av första mötet med NH var tydligen väldigt olika från TS erfarenheter, och dina erfarenheter. För jag såg ett tänk som kunde ge mig någonting.

Det kan vara så att en del av skillnaden är att jag har en oinriden unghäst, och markövningar passar väldigt bra för oss, medan ni har hästar som är ridbara och hellre ägnar er åt det. Så enkelt kan det vara. Jag kan ju inte svara på hur jag ställt mig till NH om han varit två år äldre och jag presenterats för en metod som innebar väldigt mycket arbete från marken. Jag kanske inte alls hade varit sugen. :crazy:

Jag måste helt ha missat påtryckningarna tidigare, som ni talar om, för jag upptäckte detta förra året, och kände inte många som ens visste vad Natural Horsemanship verkligen var, innan.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Om man då tycker det fungerar alldeles utmärkt att redan sitta på ryggen då? Utan allt på marken? Är inte det ok?

Svaret på frågan är Väldigt svår att formulera utan att det ska låta som kritik.

Så ursäkta om du tar illa vid dig, det är inte menat så.



Att säga "om det redan funkar, varför försöka något annat" är en aningens tillbakablickande, och att stå och stampa på stället.

Som jag sa tidigare åt någon, Prova ny saker och plocka russinen ur kakan! Sen, om det inte passar er, så gå hem och fortsätt som det funkar för Er!

Det är som jag gjorde med Sushi, Envisade att Inte prova, för fy-fn vad det luktade illa och minsann att jag ite tyckte om fisk ochjag Vägrar...
Tillslut så var jag tvungen att prova sushi med betoning på Tvungen, efterom chefen promt skulle äta sushi.
Och... WAOW!... nu äter jag sushi Minst en gång i veckan, gärna mer, och jag tänker tillbaka på alla de gånger jag missat äta sushi, bara för att jag insan inte skulle prova?...
Vilken förlust!

NH är Inte att göra övningar, vilket jag inte riktigt är säker åp om du tror, eller inte tror?
Övningarna är början, och det går Alltid att utveckla sig mer... varför inte utvecklas som människa?
Alla kan lära sig något, om det änså är en så liten sak att det egentligen inte ens är värt att nämnas, så har man fortfarande lärt sig något.


Att säga att man inte vill testa mer är ok, men tänk inte så för att du får på en kurs och den var dålig (för dig).
Vi behöver alla hitta tränaren som passar oss.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Vill påpeka att NH inte vällt in på flera, flera år...

Det var väldigt längesedan NH var "nytt".


OCH... NH är precis det som gamla hästgubbar höll på med ute i stallarna och skogarna för längesedan.
Däremot är termen ny...eller relativt ny iallafall.

Det som är nytt är att det blivit uppmärksammat i media.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Vad gör Natural Horsemanship till en religion om de andra diciplinerna inte är det?

Skillnaden jag tycker är ungefär som att jämföra kristendom och ateism. Hästhanteringen i dressyr-grenarna varierar sig OTROLIGT mycket och ena ryttaren kanske tycker att det är helt fel att ens titta lite surt på sin häst medan en annan tycker att hästen ska "veta hut" och helst ofta.. NH är mer en guideline och en filosofi och i det stora hela handlar det om samma sak: sund hästhantering utifrån hästens behov. Sen kan man skilja på NH som just en filosofi och Dressyr som en ridgren. Dressyr är ingen form av filosofi- det är ett ridsätt, lite skillnad egentligen.

Om skogsmullen börjar ägna sig åt klassisk dressyr är det i mångas ögon jättebra, men om dressyrryttaren börjar ägna sig åt Natural Horsemanship höjer folk på ögonbrynen och säger att "det där kan aldrig vara bra".

Jag tror att många dressyr ryttare snarare blir lite arga när "NH-vågen" klampar in och skriker att de våldtar sina hästars mun men bett och att de är alla maktgalna idioter som inte vet hur man ska hantera sina hästar ett dugg. För det gör dem som verkligen tror på vad de gör och tycker att deras lära är rätt. Och jag tror att det är just därför man kämpat tillbaka med klor och tänder, inte på grund av själva filosofin utan själva inställningen som många av de proffs utövare av Nh egentligen har.. så känner jag, men jag har inget emot NH utövare som inte käppjagar mig för att jag inte vill göra som dem. Jag vill göra mitt, du får göra ditt och så kan vi gärna hjälpa varandra.
Jag säger inte att alla NH:are gör samma sak, absolut inte, känner många som är ödemjuka och skiter fullständigt i vad jag gör sålänge hästen verkar glad, men de som syns , de som fört NH-flugan framåt, är oftast väldigt arroganta mot "oss andra" som inte sett ljuset och fortfarande misshandlar sina hästar.
Sedan när det kommer en sådan grej som NH, som gör att det klirrar i kassan nu när alla ska vara gröna, miljövänliga och öppna för nya saker, så finns det många tomtar som kommer och behandlar sina hästar som skit- och just för att detta motståndet från oss andra ryttare finns- så visas dessa tomtar upp på scen och brännmärker NH..

Ni får försöka att inte tolka mitt inlägg fel.. summa sumarum är att jag inte tycker att NH är dåligt men det känns som att många av de kända NH folken har en sådan förakt för annan hästhantering än deras egna att många gärna visar taggarna utåt och fördömmer hela filosofin.

Jag har sett min beskärda del av livlösa hästar, och ingen av dem ägdes av någon NH människa. Det finns gott om välstammade halvblod i vårt avlånga land som är understimulerade och glädjelösa.

Jag har sett många hästar, bland annat min egen, som var ägd av "NH utövare" som var varnvårdade. Jag har också sett många hästar som är dåligt uppfostrade också faktiskt..
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Hej och hå det blev långt...

Nej inte alls, detta var en mkt rolig genomgång av det som förekom på kursen. Min tvekan i vissa fall (tricky question) hänger samman med att ibland kan men inte svara, trots enormt lätt svar, pga att man tror det är mkt svårare än det var. :o

1) hästens syn? (hur den ser, vilket är Mycket information).
Ja, men kunde det sedan innan, en sak som man lär sig på vägen om man är intresserad av hästar tycker jag.

Här går jag igenom: Synfält, 2 dimensionellt seende, kontra 3 dimensionellt (var de olika fälten befinner sig och varför), hur hästen ser färger, vad de olika synfälten är til för, var hästen är blind, hästens perifieri, jag aktiverar även deltagarna genom att de får testa olika övningar i hur vi människor ser. Jag jämför hästens seende med människans, speciellt synfältet. Varför hästen har ögonen placerade där de har, medans vi har det på ett annat sätt.
Jag går även igenom hur hästen "zoomar", hur ögat är uppbyggt, hur de ser i mörker kontra ljus, att de reagerar och uppför sig som om en bild av en häst skulle vara en riktig häst. (exempel kan jag faktist visa tom: http://youtube.com/watch?v=8sf57NhfjGE Denna hingst tror att vindflöjen (elelr vad det är) är en riktig häst. Jag har mailat med ägaren som berättade att han försökte flirta med den innan, och blev arg när den inte svarade).

Det enda jag reagerade på där var zoomningen, det lät intressant.


Det är otroligt många som får "aha-upplevelser" när jag går igenom synen, inte kanske för att jag är extraordinär på att förklara, elelr min information utöver det vanliga, utan för att väldigt väldigt många saknar kunskap om hur en häst ser, och handen på hjärtat, hur många har haft teorilektioner på ridskolan om hästens syn?? Inte många.

Nu har jag säkert glömt ngt jag går igenom...



2) flockens betydelse för individen? Samma som ovan.

Jag går igenom varför en flock behövs, vad den erbjuder, vad det innebär och framför allt vad det innebär att inte ha en flock för en vildhäst. Här bakar jag in rang och ledarskap också. Jag går igenom hingsten och stoets betydelse och uppgift i en flock, vilka uppgifter en unghäst får, att alla hästar har olika kunskaper och därför olika uppgifter i flocken.

Inga oklarheter där



3) hur hästen tänker? Nej skulle jag vilja säga. Men å andra sidan kanske det finns redan i kunskapen eller sades på kursen. En utläggning tack.

Här går jag igenom hur hästens hjärna fungerar, vilka hjärnhalvor som reagerar, framför allt att de olika hjärnhalvorna kan utvecklas så de blir mer aktiva med varandra. Hur man gör det. Här tar jag även upp tillsammans med synen, eftersom de går lite hand i hand.
Jag går igenom hur man bäst får resultat av en "träning", att hästen behöver tankepauser för att "poletten ska trilla ner".
Mm.

En sak som höger sida har sett tusen ggr kan bli mkt skrämmande på vänster sida som kanske aldrig sett det. Typ.




4) eftergift? Ja, gicks igenom. Men fanns redan i kunskapsbanken.

Eftergift kan ske på så många olika sätt, varierar från backe och rygg. Jag går igenom detta tillsammans med faser, zon och tankepauser.

Och än värre, allt hänger ihop, flera ggr om. Faser, zoner, tankepauser



5) zoner? Ja, gicks igenom. Nytt för mig, iaf i ord.

Zon är två saker på min kurs, människans och hästens. Hästen har olika zoner över kroppen, dessa påverkar vi hästen med, ex drivande genom att gå lite bakom hästen. Framför blir vi bromsande.
Sedan har vi människans zoner, och framför allt att hästen inte ska kliva över den utan att vi ber om det (detta är en fråga om ömsesidig respekt).

Revir, tja det jobbar man väl automatiskt med, (iaf gentemot människor). Hästar är lite svårare då man gärna vill ha dem i famnen allra helst.

6) tankepauser? (väldigt viktigt). Ja, gicks igenom. Men detta är ngt man lär sig genom erfarenhet.

Jag går igenom varför tankepauser behövs, när de behövs, vilka signaler en häst skickar oss när den tänker (för det gör den) och vilken effekt en tankepaus har.

Detta skulle man faktiskt jobba mer med, visserligen ger man hästen "friheten" att uppfatta vad man menar. Men som sagt detta skulle vara ett intressant ämne för fördjupning.



7) faser (de olika graderna på en signal). Ja, gicks igenom. Men även där lär man sig genom att studera hästar.

Jag går igenom vad en fas är, när den skall användas, att man börjar från noll (om inte det finns orsak till att inte börja från noll) och ökar alltid, inte öka och sen gå ner, vilken fas man använder när, hur de ger eftergift i rätt tidpunkt på en eftergift osv...

Faser är ju ngnting som flocken praktiserar oxå. Vilken religion man än tillhör tycker jag detta är viktigt. "Rätt ögonblick i rätt proportion"

8) Fokus, från hästen och människan. Ja, fokus gicks igenom. Men jag är lite blurrig där ang kom-ihåg-ett.

Vet inte riktigt vad du menar med "kom ihåget" men jag tar det som att du inte kommer ihåg vad som sas?

Jag visste att fokusering förekom men kom inte ihåg vad det betydde. ;)

Jag går igenom vad fokus är, hur det känns, hur lite som behövs, att fokus är den lägsta fasen på en signal, att det finns olika fokus, häst och människa ska vara fokuserade på varandra, men det finns också en fokus som är första signalen, när man tänker att man skall göra en sak och ser på hästen. För det första lär sig hästen att se att du tittar på en viss kroppsdel på den och tolka det, så att den snart kan reagera när du tänker (lyhördhet), dessutom reagerar din kropp på att du skall göra något, och små muskler sätts i arbete, dessa läser hästen av.

Praktiseras på hästryggen, tänker mig olika tempoväxlingar. Men även på marken, är hästen ouppmärksam och tänker gå över mig så tänker jag mig stor, stark och stöddig. Låter dumt men det fungerar. Energier förflyttas.

9) varför kursdeltagarna är med på kursen (vad vill de ha ut av kursen?) Japp, presentation och förklaring, för de som ville.

Ja, denna punk behöver väll inte ngn genomgång.



10) vad Nh "är" och varför vi har nytta av det? (väldigt liten del). Japp, då det var första gg för i stort sett alla medvarande.


Varför nh är bra, vad det ger, hur det ger och varför det itne bara är något man tränar, eller gör från backen, utan att det är något vi har med oss i allt, från det att vi stiger upp på morgonen tills dess vi går och lägger oss (och ofta i mina drömmar). Det är för mig Etologi som livsstil (etologi= läran om djurs beteende för den som inte vet).

Instämmer. Men jag skulle kalla det för leva häst, ung som om andas fast jag vet att jag överlever utan hästar (knappt). Ngnting man gör utan att man tänker på, inte förren man ser ett annorlunda mönster.



11) varför hästen är ett flyktdjur? Känns som en sån där tricky question. Eller har jag missuppfattat frågan, troligen.

Tricky? inte menat så iallafall. Det har med livet som vildhäst att göra.
Varför hästen måste leva som ett flyktdjur (överlevnad).

Som sagt enkel fråga- enkelt svar. :o Rovdjur-betesdjur.
Misstänker att anledningen till min "oförmåga"/ovilja till att ha hund är att jag aldrig skulle kunna ställa om mig till att tänka som ett rovdjur.



12) Varför repgrimman ser ut som den gör? (liten del) Nej, faktiskt inte. Vet att det diskuterades knutar (speciellt på nosryggen) och varför, kanske det som menades?

Förstod jag dig rätt om du menar att en knut låg över nosryggen? En sådan grimma skulle jag inte använda! Knutarna skapar ordentligt tryck på hästen om de läggs under tryck, nosryggen har inga muskler som vadderar det trycket.
Jag kanske missförstod dig?
Japp, knutar på sidorna, det diskuterades. Men tyvärr lade jag inte så mkt på minnet där.Modellen på grimman är en väldigt gammal konstruktion, den är skapad för att hållas och det är Väldigt viktigt att poängtera att en repgrimma Aldrig får lämnas på en häst utan tillsyn (och Absolut inte i hage/transport) eftersom det är hästen som grå sönder före grimman om hästen skulle fastna och få panik. Det finns inget på grimman som kan gå sönder, repen är oftast gjorda av båtrep (som håller för storm) och det finns inga sömmar eller metallspännen som kan gå sönder.
Sedan går jag igenom hur den fungerar på hästen, att den inte stör om den ligger still, att denär mjuk och följsam och att den kan bli "skarp" utan att skada om en häst skulle få aggresiva beteenden anfalla eller få panik och kasta sig/försöka fly. Med en vanlig grimma har man mindre chans till kontroll i sådana situationer och oftast flyger man efter som en vante.
Och detta sades oxå, kommer ihåg nu när du nämner det. Men med vanlig grimma håller jag inte med dig till 100%. Visst i en specifik situation är repgrimma att fördra före vanlig grimma, men precis som med hantering i repgrimma så behövs "uppfostran" i vanlig grimma, låt gå för att "tillrättavisningen" i repgrimman känns mer. Men "rätt ögonblick" ger oxå samma resultat med en stummare variant, vanlig grimma.Behövs mer ja då får man byta upp sig.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Att ifrågasätta ordet NH blir som att ifrågasätta ordet Dressyr, "Jag förstår inte varför dressyr blivit så populärt!? Varför ser vissa det som en religion?"
För ja, så ser många ickehästälskare på oss som håller på med hästar.

Men dressyr är en religion, en etablerad sådan hos ett så konservativt folk som hästfolket. Och själva hästandet är oxå en religion. Men med insikt att det finns andra religioner! Man kan även hålla på med hoppning eller motrcyklar, även där är man rätt ute. Men i Nh, finns inga andra gudar, för då har man inte sett gud. (ja, jag vet, det är jobbigt att höra, men t.o.m. i denna tråd förekommer det: "jamen, då har du inte gått en riktig kurs"




Givetvis finns det inga Måsten i att hålla på med NH, den som vill håller på med det.
Jag tycker dock att du har bedömt "NH" på felaktiga grunder, eftersom du uppenbarligen har farit på en "inridningkurs" med din 18 åriga ridskolehäst som egentligen skulle ha behövt fara på en dressyrkurs för Lussan... Sas (detta var ett exempel).


Förstår poängen, emn om jag nu inte tävlar varför måste jag träna för Lussan? Jag är inte intresserad att lära mig piaffens hemligheter. Sitter hellre och filar på sluta och öppna och går den där riddarkursen för det verkar ju så roligt. Och skänker det mig glädje och lugn så förmedlar jag det till hästen, om nu inte han förmedlar ngt annat till mig. Och återigen om jag nu masade mig igenom kursen med hyggliga betyg tror du då inte att hade jag velat lära mig/hästen mera hade jag redan varit där, utan Nh. Om jag nu kommit dit jag är nu, ff utan Nh.


Och nh är intet nytt, men att det har växt till sig fort och lavinartat under en tidsperiod råder det ingen tvekan om. Jag vet att Nh är viktig för hästSverige, eller vettig hästkunskap öht behövs.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Jag tycker absolut att NH är jämförbart med de andra diciplinerna. Det är väl bara att konstatera. Enligt det du skrev i hela inlägget tycker vi inte lika någonstans.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Jag tycker absolut att NH är jämförbart med de andra diciplinerna.

Fast hur? Om NH anses vara en filosofi- något som speglar allt du gör med hästen- alltså hantering, ridning, ditt egna sinnelag etc. medan dressyr är mer en ridlära som bara fokuserar på ridningen och inget annat egentligen- du kan lika gärna slå hästen som uppfostringsmetod som att inte göra det men det är själva ridningen som är dressyr och inget annat. Det går inte riktigt att jämföra.

Vad jag har lärt mig om NH när jag har studerat det är att det handlar om ALLTING. När du är en NH-människa så är allting du gör NH och du blir inte NH-utövare för att du göra några övningar utan det handlar om din inställning till hästen som varelse och individ, din energi, ditt sinnelag och sättet du ser på din och hästens kommunikation. Hela din värld speglas av din NH filosofi och ändrar din ridning och hantering av hästen och även dig själv som människa.

Dressyr är bara dressyr. En ridlära som handlar om ridning. Ingen hantering eller hästsyn egentligen, alla tycker olika och alla lär sig olika med olika saker i centrum (antingen kanske hästen, ryttaren, sporten, intresset i centrum) beroende på din värdegrund. Dressyr lär dig inte hur du ska hantera din häst i andra situationer förutom i själva ridningen. Den lär dig inte hur du ska få din häst att sluta nafsa, eller hur du ska träna din häst att stå stilla när du borstar, det är ditt egna förnuft som gör det samt erfarenheter och tränare- men det har inget med dressyren i sig att göra. Jag kan ha samma tro som en hoppryttare eller gymkhana ryttare, själva ridsportgrenen ger mig ingen grund för mitt beteende mot hästen.

Det tycker jag är skillnaden: NH är allt medan dressyr är bara ett sätt att rida, inget mer.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Jag kan inte hålla med dig om att NH är en religion... eller dressyr för den delen heller, eftersom en religion behöver en gud...
Blandar du ihop tankarna med filosofi nu?

Citat från wik. om vad religion är:

"Religion kan definieras som ett tankesystem som försöker ge kunskap om det vi inte kan uppleva med våra sinnen och vårt rationella tänkande. Denna korta definition [1] undviker avsiktligt att vara alltför tydlig för att så många som möjligt av jordens trosuppfattningar ska täckas in: från tron på en enda, transcendent Gud till läror som inte beaktar förekomsten av någon eller några gudar överhuvudtaget men som ändå är religioner. Som synonymer till ordet religion förekommer bland annat gudstro, tro, trosuppfattning, människans förhållande till högre makt, gudsdyrkan, gudsförhållande, gudalära, troslära, lära, samt kyrka, trossamfund, trosbekännelse, konfession, kult, system av riter.

Ordet religion har sitt ursprung i latinets religio som betyder förpliktelse, samvetsgrannhet, guds*fruktan med mera, och som är av omstritt ursprung. I sin nuvarande betydelse infördes ordet i de moderna kulturspråken på 1500-talet av humanisterna och användes bland annat av Martin Luther."



Tyvärr tror jag inte du förstod jämförselsen om Lussan, mestadels för att den inte var riktad till dig, utan till "connemara". (såg aldrig vem det var jag svarade på utan tog förgivet att det var connemara som svarade på mina frågor.)
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Det finns de som vill gå så långt att de kallar NH en filosofi, jag tycker det låter lite väl tungt, och har valt att kalla det Livsstil.

NH är inte bara hanteringen på ridbanan, utan är allt med hästen. Från att tänka på hur den sall stå uppstallad, till skötsel, hantering, veterinärvård, hovslagare, foder, hagar, kompisar osv osv...

Det är så pass mycket så det tom färgar ens drömmar, inte ett måste utan ett resultat eftersom drömmar är hjärnans sätt hantera information och tankar.
Sedan exakt vad NH är om man ställer upp 100 hästhanterare går ärligt inte att säga eftersom det inte är något specifikt.


Det finns en deffinition på NH för varje utövare...
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Det du skrev, att det bara är sunt förnuft och att det därför inte är någonting värt att lägga ned tid på, precis som om en stund med en grupp och en tränare givit er en djup inblick.


Jag skrev att det är MIN uppfattning, efter den dagen. Inte att det är så (hoppa jag :crazy: jag menar det iaf). Oavsett hur dålig tränaren nu var så skulle jag nog vilja påstå att jag hade lyckats plocka någon godbit som jag hade velat spinna vidare på, om jag hade hittat några som intresserade mig. Så FÖR MIG känns det inte värt att lägga ned tid på i nuläget.


Jag är oxå helt emot folk som bara förkastar andra dicipliner. Jag kan gärna ta till mig av travets/galoppens träning och skötsel av deras hästar, av western om jag hittar något som passar mig eller av NH för den delen. Men för att utvecklas med min häst i nuläget så känns det inte som att vi behöver plocka mer inom hanteringen. Det innebär inte att jag förkastar NH som träningsmetod om man behöver den.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Härligt! Det är även min erfarenhet av unghästar:)



Jag kan nog bli mer stött när "icke-NH" människor väldigt anklagande konstaterar att det är ju bara sunt förnuft...Nähä??;)För mig är ju NH sunt förnuft med hästperspektiv. Jag är av den åsikten att det sunda förnuftet kan utvecklas och där har NH varit en väldigt utvecklande faktor. Jag vände mig inte till min NH-tränare för att jag hade ett problem utan för att jag i NH hittade något som jag var intresserad av att utveckla.


Ja men nu förklarade jag ju vad jag menade? Förstår du inte eller? Jag kom på mig själv att ni kanske tog det värre än jag menade och kände att jag borde förklara. Jag kan utveckla mig om det behövs :D

Det sunda förnuftet utvecklas ju hela tiden iom erfarenhet och iaktagelser. Det känner jag personligen att jag får i mitt normala hästliv. Men jag kan förstå er oxå som vill utvecklas mer inom detta område, men jag vill oxå gärna ha respekt för att jag inte vill det i nuläget.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Svaret på frågan är Väldigt svår att formulera utan att det ska låta som kritik.

Så ursäkta om du tar illa vid dig, det är inte menat så.



Att säga "om det redan funkar, varför försöka något annat" är en aningens tillbakablickande, och att stå och stampa på stället.

Som jag sa tidigare åt någon, Prova ny saker och plocka russinen ur kakan! Sen, om det inte passar er, så gå hem och fortsätt som det funkar för Er!

Det är som jag gjorde med Sushi, Envisade att Inte prova, för fy-fn vad det luktade illa och minsann att jag ite tyckte om fisk ochjag Vägrar...
Tillslut så var jag tvungen att prova sushi med betoning på Tvungen, efterom chefen promt skulle äta sushi.
Och... WAOW!... nu äter jag sushi Minst en gång i veckan, gärna mer, och jag tänker tillbaka på alla de gånger jag missat äta sushi, bara för att jag insan inte skulle prova?...
Vilken förlust!

NH är Inte att göra övningar, vilket jag inte riktigt är säker åp om du tror, eller inte tror?
Övningarna är början, och det går Alltid att utveckla sig mer... varför inte utvecklas som människa?
Alla kan lära sig något, om det änså är en så liten sak att det egentligen inte ens är värt att nämnas, så har man fortfarande lärt sig något.


Att säga att man inte vill testa mer är ok, men tänk inte så för att du får på en kurs och den var dålig (för dig).
Vi behöver alla hitta tränaren som passar oss.

Jag tar inte illa vid mig, även om jag kanske kan låta så ibland.

Nej NH är väl ett sätt att "leva" som du beskrev ovan (tack förresten för din kortmodell av vad du går igenom på en kurs!) men jag gillar mitt sätt att leva. Jag är glad, lycklig och harmonisk med min häst och jag (och alla andra) tolkar honom som detsamma. Vi utvecklas hela tiden inom det vi mest håller på med (ridningen) och genom allt vi gör runt omkring. Jag känner inte att vi behöver mer input på det området just nu, det rullar på rätt bra ändå. Förstår du hur jag menar?

Det känns liksom som att vi snart har alldeles för många russin att hålla reda på på den punkten sas, och det bara av att umgås med varandra.

Just nu börjar jag känner min begränsning inom utbildningen under ryttare - då tar vi hjälp av min tränare. Kännerj ag att vi börjar irritera oss på varandra rent "psykiskt" sett kanske jag får ta hjälp av någon annan och då står inte NH långt bort. Vi har andra tränare närmre i trakten som jag gärna testat o fått deras syn på saken om jag känner att jag vill/behöver/är intresserad. Men just nu är jag inte.
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

OCH... NH är precis det som gamla hästgubbar höll på med ute i stallarna och skogarna för längesedan.
Däremot är termen ny...eller relativt ny iallafall.


Då är det isf termen jag stör mig på kanske? Varför stör sig folk på att jag kallar det sunt förnuft? Var det inte vad de gamla gubbarna praktiserade oxå?
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Det finns de som vill gå så långt att de kallar NH en filosofi, jag tycker det låter lite väl tungt, och har valt att kalla det Livsstil.

NH är inte bara hanteringen på ridbanan, utan är allt med hästen. Från att tänka på hur den sall stå uppstallad, till skötsel, hantering, veterinärvård, hovslagare, foder, hagar, kompisar osv osv...



Det finns en deffinition på NH för varje utövare...


Exakt det där är väl ett "vanligt" hästliv utan NH oxå? Man skiter ju inte i allt utom ridningen bara för att man inte utövar NH?

Men vi kanske har kommit i från ämnet eller något, jag blev förvirrad nu iaf ;)
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Fast hur? Om NH anses vara en filosofi- något som speglar allt du gör med hästen- alltså hantering, ridning, ditt egna sinnelag etc. medan dressyr är mer en ridlära som bara fokuserar på ridningen och inget annat egentligen- du kan lika gärna slå hästen som uppfostringsmetod som att inte göra det men det är själva ridningen som är dressyr och inget annat. Det går inte riktigt att jämföra.

Vad jag har lärt mig om NH när jag har studerat det är att det handlar om ALLTING. När du är en NH-människa så är allting du gör NH och du blir inte NH-utövare för att du göra några övningar utan det handlar om din inställning till hästen som varelse och individ, din energi, ditt sinnelag och sättet du ser på din och hästens kommunikation. Hela din värld speglas av din NH filosofi och ändrar din ridning och hantering av hästen och även dig själv som människa.

Dressyr är bara dressyr. En ridlära som handlar om ridning. Ingen hantering eller hästsyn egentligen, alla tycker olika och alla lär sig olika med olika saker i centrum (antingen kanske hästen, ryttaren, sporten, intresset i centrum) beroende på din värdegrund. Dressyr lär dig inte hur du ska hantera din häst i andra situationer förutom i själva ridningen. Den lär dig inte hur du ska få din häst att sluta nafsa, eller hur du ska träna din häst att stå stilla när du borstar, det är ditt egna förnuft som gör det samt erfarenheter och tränare- men det har inget med dressyren i sig att göra. Jag kan ha samma tro som en hoppryttare eller gymkhana ryttare, själva ridsportgrenen ger mig ingen grund för mitt beteende mot hästen.

Det tycker jag är skillnaden: NH är allt medan dressyr är bara ett sätt att rida, inget mer.

I så fall, enligt din definition, om vi ska ta den som "sanningen", så är jag ingen NH människa. Som jag skrivit apmånga gånger plockar jag ut de delar som passar mig, och intresserar mig även för dressyr, hoppning, skogsridning osv osv men jag har fastnat för ett tänk. Mer specifikt, Monty Roberts tänket.
Jag håller alltså fortfarande inte alls med dig. Men för att göra det enkelt så säger vi att jag inte är en NH människa då, för jag lever inte NH, andas inte NH, tar det inte till mig med hull och hår.

Fast nog måste jag säga att jag träffat väldigt många dressyrtanter som har det som filosofi. Då menar jag att de inriktar all sin energi på dressyren. De rider inte ut för det kan skada deras väl inövade skolor, hästen kan galoppera fritt och hur det nu skulle gå till, men det verkar de tro, förstöra månader av arbete. Hästen får inte gå i hagen, för då sabbas kanske nästa tävling osv osv osv så för mig är det absolut jämförbart. Det handlar om hantering.
Jag vet att inte alla som rider dressyr gör på detta viset, men alla som sysslar med NH är inte fanatiska heller...
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Det var det första beskrivningen jag stött på som verkligen gav mersmak. En önskan till att veta. Mer av den varan och ni kan värva fler till eran religion.

Ska försöka;) Fast egentligen är jag inte speciellt intresserad av att värva någon, ibland kan jag bara inte låta bli att delge mina erfarenheter av NH, eftersom jag nog är lite små frälst:D
 
Sv: Mina första erfarenheter av NH

Ja men nu förklarade jag ju vad jag menade? Förstår du inte eller? Jag kom på mig själv att ni kanske tog det värre än jag menade och kände att jag borde förklara. Jag kan utveckla mig om det behövs :D

Det sunda förnuftet utvecklas ju hela tiden iom erfarenhet och iaktagelser. Det känner jag personligen att jag får i mitt normala hästliv. Men jag kan förstå er oxå som vill utvecklas mer inom detta område, men jag vill oxå gärna ha respekt för att jag inte vill det i nuläget.

Det var nog jag som var lite otydlig:o Jag tycker du på ett bra sätt konstaterade att NH handlar mycket om sunt förnuft. Det som jag ibland inte riktigt förstår är när det anklagande konstateras att NH handlar mycket om sunt förnuft som att förväntningen var en annan.

Kanske har jag haft tur som direkt hittade en väldigt bra tränare som passade mig för irl känner jag inte igen bilden av NH som ibland målas upp här på buke.

Jag repspektar absolut alla som inte är intresserade!! Jag och min kompis brukar titta på varandra som vi vore ufon när vi bokar våra respektive NH- och dressyrläger;)
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
880
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 970
Senast: JohannaB
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp