Mina föräldrar vill inte lyssna

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare MarleyzCerridwen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 7 315
Sv: Mina föräldrar vill inte lyssna

någonting DE absolut inte vill ha

Mamma vill, det har hon sagt. Men hon vill ändå inte prata med mig. Hon bara skrattar åt mig.

när du fyller 18 och vill börja gå på krogen? Lämna den hos föräldrarna?

Kommer inte börja dricka.... Är liksom nykterist redan nu =P

Jag är 14år och har min egna hund. det är en shih tzu som nu är 6 mån. Jag läste mycket och fick vänta längre än 2år för att hon skulle se att intresset fanns kvar. Men det är bara jag som fått göra allting. Jag sa till mamma att backa och låta mig sköta det, det är annars lätt att bli bekväm. Hon får bara "ingripa" om min vovve skulle fara illa.

Jag vet inte riktigt vad du skulle kunna göra. Jag fick bara sluta tjata och läsa på. Det kanske inte blir denna hund, men det kan ju bli en annan. lycka till!:)

Vilken underbar historia:love: Jag blir alldeles tårögd. Hundar är verkligen det bästa som finns:banana:

Hoppas du får dina föräldrar att stötta dig! Så kul att ha en dotter med ett så fint intresse som hund. Tänk om du hellre ville supa och dra över killar var lediga tid.
Om min pappa hjälp mig med mitt djurintresse hade jag inte varit ute o festat så mycket.
Lycka till/Gg

Det kommer bli jag som tar hand om den, vilket är fullt okej med mig.

Bara den här meningen får mig att undra om du verkligen är mogen för en hund.

Om DU lånar pengar för att betala den så är det DIN och då är det utan tvekan DU som SKA ta hand om den.

Kommer inte börja dricka.... Är liksom nykterist redan nu =P

Vem har sagt att du måste dricka bara för att du går ut på krogen? Men det går inte att komma ifrån att livet ändrar sig väldigt mycket när man blir myndig. Inte tänker du väl sitta hemma om dina vänner är ute och roar sig? Vad ska du göra av hunden om du vill åka utomlands en längre tid och jobba? Att binda upp sig för 10 år framöver när man är så ung som du kanske inte är så smart när allt kommer omkring.

Med handen på hjärtat så måste jag säga att min hund kostar mig mycket mer varje månad än jag hade räknat med från början. Runt 4000 i månaden är bara löpande kostnader. Till det kommer veterinär varannan månad på 1300 och sen vill man ju unna honom nya halsband, kläder, leksaker osv. Hur har du tänkt dig att finansiera din hund om den som min blir långvarit sjuk? Med ett studiebidrag på 1000 kr kommer man inte långt tyvär. Helt ärligt tycker jag att du låter lite bortskämd, du vill väldigt gärna ha en hund men du vill att andra ska lösa alla problem åt dig. Istället för att haka upp dig på den delen av mitt inlägg som handlar om krogen så kan du kanske ta till dig resten och göra något konstruktivt av det.

Låter exakt som min mamma. Hon tänkte bara på besvär, o pengar.
Vi har/hade det inte dåligt ställt, regelbunden renovering av hus, nya bilar, skoter..ja nyaste av allt, fjällstuga mm. Nej men hua vi har inte råd.

Tänk om djuret gör sig illa, vilka kostnader!

Jag tjata och tjata, både hund och häst i mina år. Jag lyckades dock inte övertala henne. Däremot köpte hon egen hund bara något år innan jag flyttade ut ur huset.

Nej jag gjorde ALLT för att försöka övertala. Gick inte.

Nu har jag ett eget liv, hus, karl..

och den här:

0505aeef-1fee-4194-b210-fe79e13e025e4.jpg

Du kanske får vänta ändå som jag gjorde..?

Alla bara missförstår mig! Ingen mening... Förlåt för min okunnighet och extrema idioti.

det kommer inte funka utan dina föräldrars stöd. så är det bara. jag köpte min första hund när jag var 19, och hade inte min snälla mamma ställt upp som hundvakt så hade det aldrig funkat, trots att jag sedan länge flyttat hemifrån.

jag har sett flera i min omgivning som köpt hund "för tidigt" och som de inte kunnat ha kvar när de får nytt schema i skolan, pojkvännen = hundvakten gör slut eller de börjar ett nytt arbete. ofta har de dessutom stora blandrashundar som är väldigt svårsålda. hade de bara tänkt efter lite före, eller sett till så att de haft föräldrarnas uppbackning i ryggen, så hade det inte behövt bli så.

jag tror helt klart att hundvakteri kan vara en bra väg in i hundägandet. då får du prova på hur det är att ha ansvar, att de måste ut och gå fast man är jättesjuk och det ösregnar ute och med lite tur så mjuknar dina föräldrar när de ser hur mysigt det är med en liten jycke. sätt upp en lapp i affären, jag kan nästan garantera att du kommer få massor med svar.

ett hett tips är att tona ner din dryga inställning till vuxna människor. vill du framstå som mogen och ansvarsfull nog att ta hand om en hund, så bör du lära dig att ta åt dig av kritik och goda råd utan att bli spydig.

ett hett tips är att tona ner din dryga inställning till vuxna människor. vill du framstå som mogen och ansvarsfull nog att ta hand om en hund, så bör du lära dig att ta åt dig av kritik och goda råd utan att bli spydig.

Äsch nu lugnar vi ner oss lite. Det blir oftast mkt missförstånd genom nätet.

Men jag menar inte att vara spydig! Tänkte bara att jag skulle få nå bra råd från de som vet hur det är. Inte att vissa ska börja hacka på mig.

Och vad har jag missförstått:confused:
Förstår inte...
Jag har bara skrivit ett inläg och det handlade mer om mig än dig

Jag menade inte till dig, uppskattar att du delade med dig av din historia, den hjälpte :)

det är en stor skillnad på att hacka på någon, och på att avråda denne från att göra något man tror är ett misstag. det är i all välmening jag skriver att du gör klokt i att vänta med att köpa hund. inte för att jag känner för att var taskig.

Jag kan dra en likartad historia som gick åt ett helt annat håll :angel:

Jag ville ha hund ända sedan barnsben. Var en sådan där typisk flicka som sprang runt och ville klappa på alla hundar och ringde på hos grannen och bad om att få gå ut med deras hund (tror de hade någon form av jakthund- tjoho, gick fort iaf på promenaderna :D ) osv.
Och så tjatade jag. Och tjatade och tjatade. Och vaggande in min mor i någon form av rosa dröm där jag skulle ut och gå i timtal med hunden och gosa och köra agility och massor med annat skoj.
Tillslut så kom dagen då hon sa ja. Vi åkte ända ned till Jönköping och hämtade hem den sötaste Sheltie valpen mänskligheten har någonsin skådat :love: och vi alla älskade honom och jag promenerade med honom så fort han blev gammal nog att gå lite längre än utanför huset.
Sen så blev han könsmogen. :grin: Några hesa halsar, blodiga fingrar och strypkoppel senare så insåg vi att hunden blivit osäker vid hundmöten och detta resulterade i bitskador på alla i familjen utom min bror (som var den enda som inte promenerade med honom :grin: ). Detta berodde helt och hållet på vår okunskap och inkonsekvens! Detta var våran första hund, vi var oeniga om hur man bör gå tillväga och alla utövade sig egna tro. Det gick verkligen inte och slutade med att jag gav upp, ingen lyssnade på mig eller mina tankar så det blev mammas hund på heltid.
Efter att jag flyttade ut så skaffade jag mig en egen hund och det blev en helomvändning för mig. Nu kunde jag promenera förbi andra hundar utan problem, alla jag känner berömmer min lilla donna för hon är så lydig och fin :love:

Jag ska inte förneka att våran första hund gav mig mycket kunskap och styrde in mig på vad man inte bör göra med sin hund. Men i dagsläget är han tjock och får minimalt med motion, fortfarande helt tokig vid hundmöten och kära mor tror helt på CM och hans stryp-fetisher :cry: Jag tycker inte alls att vi borde ha köpt honom om jag ska vara ärlig. Han är verkligen en helunderbar hund, jätte snäll och världens goaste, vi förstörde honom helt enkelt och tack vare all stress han utsattes för som ung så blev det en del överslagshandlingar som ledde till bitskador.

Så summa sumarum: detta var en liten historia som visar hur det faktiskt kan gå fel. Jag kan inflika att denna hund har gått alla lydnadskurser och agilitykurser med lovord och vi tog hjälp av massor med "experter" som sa åt oss att göra dittan och datten men inget fungerade. Jag tycker inte att man bör köpa en hund om man inte absolut absolut är redo för det. Och ännu viktigare: om man inte har stöd från en hundkunnig person och inte minst från sin familj!

Med handen på hjärtat så måste jag säga att min hund kostar mig mycket mer varje månad än jag hade räknat med från början. Runt 4000 i månaden är bara löpande kostnader. Till det kommer veterinär varannan månad på 1300 och sen vill man ju unna honom nya halsband, kläder, leksaker osv.

Oj, det var mycket pengar! Vad har du för hund och vad lägger du pengar på? Varför veterinär varannan månad på 1300 kronor? Jag har en weimaraner som får ett kvalitetsfoder och jag kommer inte upp ens i närheten av de summorna med foder och försäkring. De enda veterinärvårdskostnaderna förutom vaccination jag haft på fem år är en akut inläggning på Bagarmossen för ett ormbett. Det gick på drygt tvåtusen efter självrisken. Sen tror jag att jag köpt ett nytt koppel på fem år. Hon har samma vintertäcke som hon alltid haft. Inga andra accesoarer. Så vad man köper för prylar till sin hund styr man ju helt själv och speglas kanske av vad man är för slags typ själv. Jag "unnar" varken mig själv eller in hund prylar :D

Skaffa ett jobb och tjäna ihop egna pengar att köpa hund för. Det är ingen rättighet att få låna X tusen kronor av sina päron för att köpa hund.

Jag tycker dock att det är en dålig idé att köpa hund så länge du bor med människor som inte vill ha hund. Man får helt enkelt ta hänsyn till att inte alla, inte ens familjen, tycker som en själv. Även om du tar fullt ansvar för hunden kommer den leva med hela familjen och om någon inte vill ha hund kan det skapa onödiga slitningar i familjen.

Jag har en chinese crested dog :) Så han klarar ju inte vinter, regn eller stekande sommarsol utan skyddande kläder.
En vanlig månad ser ut som såhär:
Dagis - 2500
Försäkring - 200
Mat - 300
Mediciner - 600 (varför går inte djurmediciner på högkostnadsskyddet för? )
Bajspåsar, tuggsaker odyl - nån hundring
Så det är egentligen dagiset som får kostnaderna att skjuta i höjden och så hans mediciner. Men dagis kan han inte vara utan de dagar jag går länge i skolan. Sen är det en väldigt bra avlastning för min del också eftersom jag är själv med honom. De dagar jag slutar tidigt kan jag springa ärenden på stan eller plugga i biblioteket och samtidigt veta att han har det mycket bättre på dagis istället för att vara hemma själv. Eftersom han lider av linsluxation på båda ögonen och KCS (rasbundna sjukdomar :/ ) så behöver han 2 paket ögondroppar á 220 kr st och kortisonsalva till sitt opererade öga för 120 kr. Det är även linsluxationen som gör att vi går till veterinären för ögonlysning, kontroll av tårvätska och en allmän kontroll av resten av hans ögonproblem och det landar på 1300 kr varje gång.

Hur mkt pengar jag la ut på mitt lilla elände när det var dags att operera bort linsen i hans högra öga vågar jag knappt tänka på själv ens en gång. Trots att han har den bästa försäkringen i folksam så maxade vi den och jag var tvungen att lägga ut en bra del av mina egna besparingar också. Nu låter det som att jag bara klagar och tycker min hund är dyr i drift men jag skulle aldrig byta ut min buse mot någon eller något i hela världen! Saker och ting blir inte alltid som man har tänkt sig men varför se saker från en negativ synvinkel när man istället kan hitta något positivt i allt som sker. MEN att som i TS fall förvänta sig att familjen ska hoppa in och rädda situationen om hunden skulle kosta mer än man planerat för är naivt. Visst om hennes föräldrar självmant erbjuder sig att stötta om något skulle gå fel, allt annat är i mitt tycke orättvis behandling av människor som inte har valt att sätta sig i en sån situation.

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 415
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 626
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Bullen22
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka