Mina föräldrar vill inte lyssna

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare MarleyzCerridwen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 7 312
Sv: Mina föräldrar vill inte lyssna

Då förstår jag vad det är som kostar.

Till TS

Som förälder kan jag ge dig ett gott råd från "den andra sidan". Du säger att dina föräldrar inte ens lyssnar utan bara skrattar åt dig. Om du verkligen vill ha hund och vill att de ska lyssna behöver du ha en mer utarbetad plan för hela hundprojektet. För det första tycker jag du är så pass "stor" att du skulle kunna tjäna in pengarna till hundinköpet själv. Sedan behöver du göra en budget för vad det kostar att ha hunden per månad, det kan du säkert få hjälp med här. Om du inte har det är det dags att skaffa extrajobb vid sidan av studierna. Hur ska du annars betala tillbaka pengarna till dina föräldrar?

Du måste även i planen du presenterar för föräldrarna visa hur du har tänkt dig den dagliga skötseln? Hunddagis? För du går väl på gymnasiet och föräldrarna jobbar? Du såg vad hunddagis kostar i Microglias inlägg ovan. Eller hur har du tänkt dig den biten? Och om hunden blir sjuk? Försäkringen täcker vissa skador och sjukdomar men inte allt och självrisken går oftast på några tusenlappar om det händer något allvarligt. Det måste du också ha med i dina beräkningar.

Allt, allt, allt ska du ha med i din presentation för dina föräldrar för att få dem att lyssna och du ska visa att du har tänkt och att du verkligen tänker ta ansvar genom att betala för hundens inköpskostnad och dagliga utgifter. Kanske de kan stå som backup om det händer något allvarligt, men att du har sparat till självrisken och alltid har den sparad?

Varje vettig förälder borde i alla fall LYSSNA på sitt barn utan att skratta om den har en genomtänkt plan för en hobby eller idé. Sen om den köper planen är en annan sak. En hund är onekligen en speciell sak att införskaffa och man är beroende av alla i familjen gillar den.

Vid sjuttonårsålder är de flesta helt klart mogna att ta hand om en hund! Man är ju för sjutton nästan vuxen då :) Är man inte? (Jag tyckte att jag var det i alla fall :p)

Men jag menar inte att vara spydig! Tänkte bara att jag skulle få nå bra råd från de som vet hur det är. Inte att vissa ska börja hacka på mig.

Jag menade inte till dig, uppskattar att du delade med dig av din historia, den hjälpte :)

Ok du trykte på fel knapp, ingen fara.

Oj, det var mycket pengar! Vad har du för hund och vad lägger du pengar på? Varför veterinär varannan månad på 1300 kronor? Jag har en weimaraner som får ett kvalitetsfoder och jag kommer inte upp ens i närheten av de summorna med foder och försäkring. De enda veterinärvårdskostnaderna förutom vaccination jag haft på fem år är en akut inläggning på Bagarmossen för ett ormbett. Det gick på drygt tvåtusen efter självrisken. Sen tror jag att jag köpt ett nytt koppel på fem år. Hon har samma vintertäcke som hon alltid haft. Inga andra accesoarer. Så vad man köper för prylar till sin hund styr man ju helt själv och speglas kanske av vad man är för slags typ själv. Jag "unnar" varken mig själv eller in hund prylar :D

Typ kl*

Oj ja jag håller med, det var väldans vad den hunden kostade. Min hund kostar då ingenting.

En årsförsäkring på 2800 sedan är det fodret, köper pro plan vilket inte är det allra billigaste men inte behöver jag köpa saker eller har kostnader på hunden varje månad.

Jag tycker det än så länge är billigt med hund- däremot är det hundvakten som är dyrast, den hittar man inte jämt jag har sån tur jag att man har en hundtokig mamma plus att jag har svärmor som typ granne som också har hund så vi hjälps åt.

Ok det första jag fick göra när jag fick hem Elmo var att fara till veterinären, sedan har jag varit dit 3 gånger (han är 10 mån nu) men äh så farligt dyrt blev det inte. Å andra sidan den som inte har pengar lär det nog bli dyrt för.

17 års ålder är INTE för ungt för att skaffa hund. Däremot får man nog acceptera föräldrarnas beslut då man bor hemma även om det suger. Jag vet.

Åh okej.. jag går ju faktiskt på regelbunden specialsök, inte så billigt faktiskt, har gått varenda torsdag sedan han var 8 veckor. Men det har jag ju själv valt dit som nöje :)

Senast ändrad:

budget för vad det kostar att ha hunden per månad

Hur mkt kostar det att ha en hund, t.ex. en papillon, per månad om man inte räknar med fler besök till veterinären än de "obligatoriska" eller hur jag ska säga...

Då förstår jag vad det är som kostar.

Du måste även i planen du presenterar för föräldrarna visa hur du har tänkt dig den dagliga skötseln? Hunddagis? För du går väl på gymnasiet och föräldrarna jobbar? Du såg vad hunddagis kostar i Microglias inlägg ovan. Eller hur har du tänkt dig den biten? Och om hunden blir sjuk? Försäkringen täcker vissa skador och sjukdomar men inte allt och självrisken går oftast på några tusenlappar om det händer något allvarligt. Det måste du också ha med i dina beräkningar.

Allt, allt, allt ska du ha med i din presentation för dina föräldrar för att få dem att lyssna och du ska visa att du har tänkt och att du verkligen tänker ta ansvar genom att betala för hundens inköpskostnad och dagliga utgifter. Kanske de kan stå som backup om det händer något allvarligt, men att du har sparat till självrisken och alltid har den sparad?

Va bra svar :)
Tror helt klart TS att du ska göra så här, tror också att de kommer att ge dig en liten inblick i vad du faktiskt ger dig in på. Och när du gjort den här planen, och allting fortfarande går ihop och dina föräldrar kanske till och med säger ja, så glöm för gud skull inte att tänka på vad du gör när du är 20!!!!
Det är ju faktiskt så att livet förändrar VÄLDIGT MYCKET efter gymnasiet (även om man inte tror det). Många väljer ju att dra ut och resa i ngt år, andra (som jag..) börjar plugga med detsamma... Och bara för att du hinner med hunden under gymnasiet, så är det inte säkert att du hinner med den när du kanske pluggar på universitetet, får ett studentliv och andra prioriteringar i ditt liv. Du kanske dessutom ska flytta, vad händer med hunden då?

Jag tror nog att ingen här inne inte vill att du ska skaffa hund, om du förstår vad jag menar, utan faktiskt bara tänker på ditt och den potentielle hundens eget bästa. Även om det kanske låter som en klyscha...

Men som sagt, hade vart kul med ett svar - för dina funderingar över din framtid är helt klart viktigare än pengar och liknande (tycker jag). Pengaproblem går oftast att lösa.. men inte om du ska dra till Australien ett år och jobba, eller flytta till en studentlägenhet och börja plugga

Hur mkt kostar det att ha en hund, t.ex. en papillon, per månad om man inte räknar med fler besök till veterinären än de "obligatoriska" eller hur jag ska säga...

Jag tror du ska räkna med att ha en 1000-2000 kr undanlagda för hunden varje månad. Och om du inte använder de på hunden, så har du ju iaf sparat dem :)

En sån liten hund kan inte kosta mycket i foder även om du har ett kvalitetsfoder, men räkna själv! Visst hade du en hund på G? Fråga uppfödaren vad den ger sina hundar, gå till en djuraffär, kolla på påsen vad en två-trekilos hund äter, eller vad en vuxen papillon nu väger :p, och så räknar du. Ring runt till försäkringsbolag och kolla upp vad en försäkring till en papillon kostar och sätt dig in i vad de olika försäkringarna innebär. Jag tror jag betalar någon hundring per månad för en ganska bra och heltäckande försäkring. Jag har flera djur och det dras på autogiro så jag har inte koll på vad just hundens kostar och det varierar för olika raser och beror på var man bor också.

Glöm inte eventuellt hunddagis. Hur har du tänkt ordna den dagliga tillsynen medan du är i skolan? Det är en väldigt dyr kostnad, säkert minst 2500 kronor i månaden som någon skrev ovan.

Vad vaccinationer kostar kan jag inte svara på eftersom jag har en "egen" veterinär med "egen" prissättning. Men där kan du ju också ringa närmsta veterinärpraktik eller klinik och fråga vad de tar för vaccinationer så får du ett hum och så slår du ut det per månad.

Sen saftar du på lite så du har buffert. Tänk på allt det oförutsedda! Foder och försäkring är trots allt det billigaste, och har man tur kommer man undan med det, men är inget man kan räkna med, som med allt djurägande.

Lite prylar behöver du till valpen, men där kommer du så billigt undan du vill. Man måste inte ha en massa dyra, lyxiga saker till en hund. Ett enkelt koppel, lite bitleksaker kan man göra själv, tuggben är bra att köpa, en första liggplats kan man fixa själv. En papillon behöver inga täcken och jackor, den har päls.

Senast ändrad:

Typ kl*
Ok det första jag fick göra när jag fick hem Elmo var att fara till veterinären, sedan har jag varit dit 3 gånger (han är 10 mån nu) men äh så farligt dyrt blev det inte. Å andra sidan den som inte har pengar lär det nog bli dyrt för.

Något enstaka vet. besök behöver givetvis inte kosta så mycket, men har man otur så stannar det inte vid något enstaka. Min förra hund kostade mig mer än inköpspriset i vet. kostnader och medicin sitt sista halvår.

Något enstaka vet. besök behöver givetvis inte kosta så mycket, men har man otur så stannar det inte vid något enstaka. Min förra hund kostade mig mer än inköpspriset i vet. kostnader och medicin sitt sista halvår.

Det måste man alltid räkna med att djur kan göra.

Vilket är precis vad jag menar. Just därför anser jag också att TS bör vänta med att köpa en hund.

Eftersom alla säger att jag ska vänta, antar jag att jag får göra det...

Har några ggr fått förslag om att vara hundvakt, vilket jag tänkte att jag kunde göra eftersom jag inte har något sommarjobb. Men eftersom min mamma är... ja, som hon är, kan jag inte göra det heller.
Hon säger att hon inte vill ha någon hund hemma, eller att jag ska umgås med hundar, som hon/jag inte känner p.g.a att hon är rädd. Jippi lixom.

Det tycker jag låter som ett klokt beslut!
Tro mig, jag vet precis hur det är att längta ihjäl sig efter en hund. Jag befinner mig i exakt samma situation just nu, men med en planerad utlandsflytt har jag helt enkelt inget annat val än att vänta.

Eftersom alla säger att jag ska vänta, antar jag att jag får göra det...

Det är väl inte oss på buke du ska lyssna på, utan dina föräldrar?

Har några ggr fått förslag om att vara hundvakt, vilket jag tänkte att jag kunde göra eftersom jag inte har något sommarjobb. Men eftersom min mamma är... ja, som hon är, kan jag inte göra det heller.
Hon säger att hon inte vill ha någon hund hemma, eller att jag ska umgås med hundar, som hon/jag inte känner p.g.a att hon är rädd. Jippi lixom.

Här kommer svaret. Vill inte din mamma vill hon inte. SÄRSKILT som du varken har sommarjobb eller egna pengar. Är man sjutton behöver man nog agera mer handlingskraftigt för att få gehör för sina idéer. Hoppas du tar min kritik på rätt sätt. Det går liksom inte att tjata sig till en hund i den åldern. Det skulle jag som förälder aldrig, never, ever gå med på. Jag skulle kräva mycket mer av min tonåring än så för att den skulle få det den ville, om det handlade om något likande så stort som att införskaffa en hund till familjen. Förstår du? Handlingsplan och eget agerande, då skulle mitt föräldrahjärta vekna :D

Här kommer svaret. Vill inte din mamma vill hon inte. SÄRSKILT som du varken har sommarjobb eller egna pengar. Är man sjutton behöver man nog agera mer handlingskraftigt för att få gehör för sina idéer. Hoppas du tar min kritik på rätt sätt. Det går liksom inte att tjata sig till en hund i den åldern. Det skulle jag som förälder aldrig, never, ever gå med på. Jag skulle kräva mycket mer av min tonåring än så för att den skulle få det den ville, om det handlade om något likande så stort som att införskaffa en hund till familjen. Förstår du? Handlingsplan och eget agerande, då skulle mitt föräldrahjärta vekna :D

Ja men nu är det ju så att hon inte ens vill att jag ska va i närheten av hundar jag inte känner, så jag kan inte ens va hundvakt. Inte ens få träna eller känna på hur det är att ta hand om en hund.
Det konstiga är, tycker jag, är att hon har haft hund. Men va tvungen att ge den till föräldrarna för att jag kom, mitt fel lixom.

Ja men nu är det ju så att hon inte ens vill att jag ska va i närheten av hundar jag inte känner, så jag kan inte ens va hundvakt. Inte ens få träna eller känna på hur det är att ta hand om en hund.
Det konstiga är, tycker jag, är att hon har haft hund. Men va tvungen att ge den till föräldrarna för att jag kom, mitt fel lixom.

Då har ni hinder i familjen som verkar ganska stora att komma över innan du antagligen kan skaffa hund. Jag som förälder skulle aldrig komma på tanken att lägga mig vad min sjuttonåring får göra eller inte, förutom att den inte får hålla på med droger eller uföra andra illegala handlingar, vilket vi ens inte har pratat om. Det bara förutsätter jag att h*n inte gör. Men jag ska naturligtvis inte ha åsikter om hur andra föräldrar agerar. Din mamma kan ju ha sina skäl. Jag säger bara att du nog får problem med att få igenom ett hundköp om du inte ens får gå i närheten av andra hundar. Du är sjutton och går i ettan på gymnasiet, alltså har du två år kvar hemma? Satsa på att skaffa hund när du har flyttat hemifrån istället.

Det här förstår jag inte alls :confused: Nu pratar du väl ändå emot dig själv för när jag skrev i ett inlägg att du inte kunde tvinga på dem något DE absolut inte ville ha skrev du tillbaka att din mamma ville...(men att hon bara skrattade åt dig)

Är allt du skriver sant så finns det större problem i din familj än en vovves vara eller inte vara. Vi kan börja med att din mamma skrattar åt dig. Inte ok. Prova att lätta ditt hjärta för någon som kan relationer. Kanske hundönskan bottnar liiiite i bekräftelse också och inte bara i önskan. Man skrattar inte åt sina barn utan MED dem!

Du säger att hon haft hund men vill ändå inte ha någon i huset nu. Kan det inte vara så att din mamma VET vad hund innebär och hon vill därför inte ha det igen?

Jag gick i 20-års ålders och skaffade underlater. Efter två år insåg jag att det var pyton med fåglar och det är inte min grej alls. Gav bort dem. Tycker fortfarande de är vackra och lyckos de som blir lyckliga av dem, men för mig var det bara ett vackert besvär.

när jag var i behov av hundvakt hade det passat mig bra om hundvakten kom hem till mig och var där några timmar. då hade jag sluppit oroa mig för att min hund skulle fördärva något hos någon annan. kanske kan det vara en lösning?

ett annat alternativ är att du erbjuder dig att promenera och aktiverar folks hundar, utan att ta hem dem. det borde också vara populärt. kanske kan du rent av låna en och gå en kurs?

att din mamma inte vill ha hund i huset är bara att beklaga, men då är ju den dörren stängd. hon måste ju få slippa det obehaget i sitt eget hem. det är inte lång tid tills du kan flytta hemifrån, så se till att spara så mycket pengar du kan, läs på om rasen, sjukdomar och hur man tränar hunden så den blir lydig och lätthanterlig. det kommer du ha nytta av senare :)

*KL*

Eftersom jag stora delar av mitt liv varit aktiv i en Hundungdomsklubb blir jag förvånad att så många är anti att barn ska få skaffa hund. Självklart behövs det stöd från föräldrar, både ekonomiskt och tidsmässigt, men de flesta barn kan inte betala för en hund själva, de har ingen inkomst. Många barn är otroligt engagerade i sina hundar och är utmärkta hundägare.

Lite OT, men jag bara kände att jag ville ge en annan sida av myntet även om många av oss har skaffat hund som barn.

Själv fick jag min första hund som 10-åring, med kravet att jag skulle gå kurser, annars tog mina föräldrar över hunden. Blev instruktör första gången som 15-åring och ordförande i klubben, allmänlydnadsinstruktör som 17-åring, nästa hund samma år och sen har det rullat på. Så barn klarar ansvar;)

*KL*

Eftersom jag stora delar av mitt liv varit aktiv i en Hundungdomsklubb blir jag förvånad att så många är anti att barn ska få skaffa hund. Självklart behövs det stöd från föräldrar, både ekonomiskt och tidsmässigt, men de flesta barn kan inte betala för en hund själva, de har ingen inkomst. Många barn är otroligt engagerade i sina hundar och är utmärkta hundägare.

Lite OT, men jag bara kände att jag ville ge en annan sida av myntet även om många av oss har skaffat hund som barn.

Själv fick jag min första hund som 10-åring, med kravet att jag skulle gå kurser, annars tog mina föräldrar över hunden. Blev instruktör första gången som 15-åring och ordförande i klubben, allmänlydnadsinstruktör som 17-åring, nästa hund samma år och sen har det rullat på. Så barn klarar ansvar;)

Önskar jag va i dina skor...

jag tycker också att barn bör få växa upp med djur och tidigt lära sig att ta ansvar, men det är ju smått omöjligt utan stöd från föräldrarna. jag ville hela min barndom ha en egen ponny, men det närmsta jag kom var ett antal gnagare. när jag sedan blev 17 år och började på hästinternat, så fick jag möjlighet att ha en häst på foder. jag kan ju säga att jag slet som ett djur för att få det att fungera, stödet hemifrån var väl en aning... tamt... dessutom var jag utfattig. jag hade stora hål i skorna, för jag hade inte råd att köpa nya och jag var mager som en sticka för jag hade inte råd att köpa ordentligt med mat. när jag fick pengar till mat och skor så gick dessa alltid oavkortat till hästen. och jag kan ärligt säga att hade hästen blivit allvarligt sjuk, då hade jag suttit rejält i skiten. det fanns helt enkelt inte ett öre sparat på något bankkonto.

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 411
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 808
Senast: Bullen22
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka