Mina första år - färdig eller DIY?

Bukefalos 30 år!

Stålvilja

Trådstartare
Jag tycker nu i vuxen ålder att det är synd att mamma inte skrev ner mer om min utveckling mm från när jag var liten. Det hade varit roligt att få läsa lite om mig själv och mammas tankar nu som vuxen.

Och man glömmer ju så sjukt fort, så bäst att skriva ner när saker är färska.

Har ni tips på en fin Mina första år-bok? Finns ju en uppsjö! Eller är det någon här som gjort en egen variant och har tips kanske?

Min mamma skrev ner mycket och det är fortfarande roligt att bläddra i den boken, det är ett kombinerat fotoalbum-”mitt första år” fast upp till ca 2-3 år. Jag och mina två systrar har varsin. Jag har samma ambition till mina barn, men texterna är i mobilens anteckningar (delade med min man, vi fyller båda på med text) och fotoutskrifter har jag bara beställt på mitt första barns första år, han är fem nu :laugh:

Mina föräldrar gjorde också en liten anteckningsbok med roliga saker vi systrar sa när vi var små, jag har samma ambition där men allt är i gemensam anteckning i mobilen. Och i buke-tråden :D

Mitt råd är väl gör det så fort som möjligt, det är svårt att få till tiden nu!

Jag gillade verkligen den som mina föräldrar fyllde i för mig och bläddrat i den många gånger. Jag ville göra en egen, mannen propsade på en färdig och tur var väl det för vi har knappt hunnit skriva något alls :o Vi har denna i alla fall https://www.adlibris.com/sv/bok/forsta-boken-om-mig-9789129696974

Men tänker att det kanske finns tid att göra mer sen och då är det inget som hindrar mig att göra en egen då också. Tänkte som nog skrev ovan att jag skulle göra en per år här i början :)

https://www.adlibris.com/sv/bok/lil...MIjrq6nI31kQMVckeRBR1XSAgTEAQYByABEgJQ1_D_BwE

Denna bok har mina barn, jag gillar den! Barnen får också ett fotoalbum per år, första fem levnadsåren, där vi sätter in bilder och skriver kort till varje bild. De älskar att kika i albumen redan nu, så jag hoppas de håller tills de blir stora!

Den verkar ju jättefin! Såg i recensionerna också att den är lite annorlunda än övriga på marknaden, låter ju bra. Kikat på Elsa Beskows, men den är dyr - denna har ju fått både bärare recensioner och är billigare. Tack för tips!

Den verkar ju jättefin! Såg i recensionerna också att den är lite annorlunda än övriga på marknaden, låter ju bra. Kikat på Elsa Beskows, men den är dyr - denna har ju fått både bärare recensioner och är billigare. Tack för tips!
Jag är nöjd och tycker den är lite rolig! Har inte mycket att jämföra med men 😅

Vi skrev en del i boken vi fick från BVC. Där längd coh sånt skrivs in, men fanns även några sidor till annat. Men nu hittar vi den inte :arghh:

Jag gillade verkligen den som mina föräldrar fyllde i för mig och bläddrat i den många gånger. Jag ville göra en egen, mannen propsade på en färdig och tur var väl det för vi har knappt hunnit skriva något alls :o Vi har denna i alla fall https://www.adlibris.com/sv/bok/forsta-boken-om-mig-9789129696974

Men tänker att det kanske finns tid att göra mer sen och då är det inget som hindrar mig att göra en egen då också. Tänkte som nog skrev ovan att jag skulle göra en per år här i början :)

Det är precis tiden som får mig att tänka på färdig, och kanske som du säger, göra en egen sen. Vissa dagar är ju så hektiska med två småbarn att hemmet inte hinns med liksom, hur skulle jag då orka skriva.. Måste vara lite lagom nivå på det, så det känns görbart..

Jag är så så nöjd att jag gjorde en egen, har en färdig med men tycker den har lite konstiga grejer att fylla i så det är svårt att bli inspirerad...
Jag skrev på anteckningar på mobilen, först i slutet på graviditeten hur den hade varit för mig, sen kort om förlossningen och därefter varje månadsdag. Låg liksom i sängen och skrev på kvällen för att det skulle bli så nära rätt dag som möjligt och så skrev jag sånt som hänt sedan förra månadsdagen. Typ Nu har du lärt dig att sitta och du vill helst sitta hela tiden så du ser bra, din favoritsång är Pippi Långstrump, vi har varit och klappar hästarna och då skrattar du när de ruskar på huvudet (som exempel, lite mer text har jag skrivit, men ingen full sida ). Sen satte jag ihop en egen fotobok med bilder då från varje månad. Tog månadskort och några bilder till som jag ändå hade tagit. Den är så fin för mig att kolla i och jag hoppas min dotter gillar den när hon blir äldre!

Jag är så så nöjd att jag gjorde en egen, har en färdig med men tycker den har lite konstiga grejer att fylla i så det är svårt att bli inspirerad...
Jag skrev på anteckningar på mobilen, först i slutet på graviditeten hur den hade varit för mig, sen kort om förlossningen och därefter varje månadsdag. Låg liksom i sängen och skrev på kvällen för att det skulle bli så nära rätt dag som möjligt och så skrev jag sånt som hänt sedan förra månadsdagen. Typ Nu har du lärt dig att sitta och du vill helst sitta hela tiden så du ser bra, din favoritsång är Pippi Långstrump, vi har varit och klappar hästarna och då skrattar du när de ruskar på huvudet (som exempel, lite mer text har jag skrivit, men ingen full sida ). Sen satte jag ihop en egen fotobok med bilder då från varje månad. Tog månadskort och några bilder till som jag ändå hade tagit. Den är så fin för mig att kolla i och jag hoppas min dotter gillar den när hon blir äldre!

Ja, det är ju lite det där med konstiga saker att fylla i som jag är lite "rädd" för, de jag kikat i har liksom aldrig känts helt hundra bra. Lite som böckerna "berätta om dig, mormor" eller liknande titlar. Köpte en sån online till barnens mormor för ett år sedan men den är svår för min mamma att fylla i tycker hon. Finns tex en fråga, när hade du sex första gången, som jag tycker känns helt malplacerad i en sån bok. Så den har blivit liggande.

Har du gjort en bok på någon sida online eller har du beställt foton och sen typ klistrat in i någon fin bok?

Ja, det är ju lite det där med konstiga saker att fylla i som jag är lite "rädd" för, de jag kikat i har liksom aldrig känts helt hundra bra. Lite som böckerna "berätta om dig, mormor" eller liknande titlar. Köpte en sån online till barnens mormor för ett år sedan men den är svår för min mamma att fylla i tycker hon. Finns tex en fråga, när hade du sex första gången, som jag tycker känns helt malplacerad i en sån bok. Så den har blivit liggande.

Har du gjort en bok på någon sida online eller har du beställt foton och sen typ klistrat in i någon fin bok?
Har gjort den på appen Once upon (får man tipsa om sånt?) Enkel att hantera från mobilen tyckte jag. Kunde kopiera texten rakt in bara och lägga in och flytta runt foton som jag ville, och skriva små kommentarer till bilderna. Så kommer den hem som en färdig fotobok.

Vi har den boken som länkats ovan och för oss har den sidor som vi inte är intresserade av att fylla i, t.ex. hur vi föreställde oss föräldraskapet medan barnet låg i magen (eller nåt liknande, har inte boken vid mig nu) men där tänker vi fylla de sidorna med foton och liknande. För det är ju som du säger svårt att hitta en bok som bara har sidor man har idéer för. :)

Till mitt första barn hade jag ambitionen att göra något själv men med åren har jag lärt mig att jag sällan lyckas fullfölja sådana projekt så en färdig bok att fylla i kändes lämplig till nummer två.

Jag skrev på anteckningar på mobilen, först i slutet på graviditeten hur den hade varit för mig, sen kort om förlossningen och därefter varje månadsdag. Låg liksom i sängen och skrev på kvällen för att det skulle bli så nära rätt dag som möjligt och så skrev jag sånt som hänt sedan förra månadsdagen. Typ Nu har du lärt dig att sitta och du vill helst sitta hela tiden så du ser bra, din favoritsång är Pippi Långstrump, vi har varit och klappar hästarna och då skrattar du när de ruskar på huvudet (som exempel, lite mer text har jag skrivit, men ingen full sida ). Sen satte jag ihop en egen fotobok med bilder då från varje månad. Tog månadskort och några bilder till som jag ändå hade tagit.

Men så smart!! Det här tyckte jag var en toppenbra idé, synd jag inte kom på det själv lite tidigare.
Det här att skriva varje månadsdag. Vi har en bok som heter "Min egen bok" och jag tycker den är bra, men det blir ju som ni diskuterar här att vissa sidor tycker man inte passar. Och sen när man vill fylla i när han började med nåt så kommer det ju krypande ibland o så vet man inte när... smart då att bryta varje månad.

Jag gör också egna fotoböcker varje år, gjort sen 2010 :). Förra året blir 2 delar 😆 så mkt bilder. Men det tar ju tid, så ligger efter nu och det har inte blivit lika mkt text som tidigare.

Finns tex en fråga, när hade du sex första gången, som jag tycker känns helt malplacerad i en sån bok.

Haha nej gud vad konstigt. Förstår de kanske vill belysa skillnader gällande sånt, men de kunde ju tagit en annan, liknande fråga.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka