En eller två hundar?

ako

Trådstartare
Hej gänget!
Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣.
Som några vet så skaffade vi ju en lite äldre cockervalp i somras. Han mår fint, är numer rumsren och efter envis träning funkar det bra att lämna honom ensam en timme eller två (längre känns inte aktuellt och behövs inte heller). Tack för all pepp i somras när ensamhetsträningen gick trögt!

Vi har ju innan honom haft en springer och en cocker och de första fyra åren av den första cockerns liv hade vi två hundar. De trivdes bra i hop och hade ju sällskap av varandra men när springern dog (bara 9 år, av hjärtfel) skaffade vi aldrig någon mer hund, och Tassa (som gamla cockern hette) var aldrig egentligen jätteintresserad av lek eller umgänge med andra hundar även om hon alltid var snäll mot dem.

Lurvas däremot älskar kompisar! Han leker emellanåt med en annan hund på mitt jobb och har också en återkommande lekkompis på promenaden. Ibland tänker jag att vi kanske skulle skaffa en till (i så fall tveklöst cocker) om ett år eller så (vill i så fall att Lurvas är ordentligt vuxen först men å andra sidan fortfarande ung) så att han fick en vän. Fördel med två hundar är ju att de har varandra och om man någongång vill lämna på pensionat e d (typ 1 -2 gånger om året…) så har de varandra.
Nackdel är att det förstås tar mer tid, även om det är rolig tid, och att det nog är svårare med ”vanlig” hundvakt till två, samt att man måste skaffa en gigantisk bilbur som gör att ingen annan packning får plats 😅.

Så vad säger ni? Tankar, input mm?
Vad jag har förstått brukar inte cockers ha problem med könsbunden ilska så jag tänker nog en hane till i så fall, för enkelhetens skull. Lurvas är visserligen krypt och ska ju någon gång ta bort i alla fall den testikel som inte kommit ner, men A-planen är inte att kastrera honom utan att den andra får vara kvar.

Eller så kanske han har ett precis lika bra liv som ensamhund men med kompislek några ggr i veckan…
 

Bifogade filer

  • 2B2D55FF-2445-42AF-9D3C-B8190475EACD.jpeg
    2B2D55FF-2445-42AF-9D3C-B8190475EACD.jpeg
    563,2 KB · Visningar: 86
Jag har två belgare, till skillnad mot tidigare när jag och ex hade tre, och de har stort nöje av varandra och jag har inte dåligt samvete över att lämna dem hemma tillsammans om jag behöver åka och jobba eller göra något annat. Visst är det enklare när jag ska åka någonstans med bara en hund att packa, men på det stora hela tycker jag inte det är mer jobb med en hund än två. Efter mina belgare kommer jag nog att byta ras och gå ner i storlek eller vara hundlös, men vad det blir när den dagen kommer vet jag ännu inte.

Nu jobbar jag skift och kontor hemifrån med möjligheter till förlängning av hemarbete även efter nyår, men min kära granne ser till hundarna när jag är på jobbet så de är inte inlåsta hela dagarna.

Två cockrar tror jag kan bli hur bra som helst. :up:
 
Min erfarenhet är att den stora majoriteten av hundar uppskattar att ha en hundkompis (finns alltid några undantag som ex av aggressivitet, rädsla eller personlig integritet vill/ska vara ensamhundar).

För mig personligen så vill jag aldrig ha mindre än två hundar, 4 är nog mitt optimala antal (har just nu 5 och planerar inköp av en sjätte). Mina hundar har enormt utbyte av varann.

Bifogar bild på 3 av hundarna, min gubbliga :D! 3 intakta hanar på snart 12, snart 10 och snart 8 år :).

1FD83BD8-F1DF-41F6-A5CB-73EF269F378A.jpeg
 
Åh, detta är ett av mina bryderier.
Torsten älskar kompisar och jag är inte så frisk, så emellanåt har jag inte ork att ta mina länga promenader i skogen. Jag har därför ständigt dåligt samvete över att han är understimulerad.
Mer än en gång har tanken slagit mig att han skulle ha det bättre om han fick en kompis. Samtidigt vet jag verkligen inte om jag orkar underhålla två hundar?

Igår fick han umgås med kompisens två irländska settrar i ett par timmar och var väldigt nöjd och tillfreds hela kvällen.
 
Vi har två hundar och den ena är nog mer nöjd med det än den andra är men de kommer bra överens ändå. Min hund är väldigt förtjust i sambons hund men hon har ganska stor integritet och vad hon tycker om honom varierar beroende på dagsformen. Har man möjlighet tycker jag man gott kan ha två för sällskapets skull. Hundar leker med varandra på ett sätt som de inte kan med en människa i allmänhet. När dessa två går ur tiden så kommer jag troligen byta ras (har dock sagt det förr utan resultat...) och kommer då troligen gå ned i storlek på hund, men planen kommer nog ändå vara att ha två om det är möjligt.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag kommer aldrig mer ha bara en hund på längre sikt. Kan absolut tänka mig att ha ensamhund från att den är valp till den blir 1-2 år (då det finns mycket fördelar med att bara behöva ha fokus och kunna lägga allt krut på en enda hund i början med all träning och grundutbildning) men sedan vill jag skaffa minst en till. Tycker två hundar är optimalt men har just nu 3 egna plus sambons hund så totalt 4 hundar.
 
Tack för svar 🤗! Hur gör med bilbur ni med fler hundar? Vi hade en dubbelbur till cockern och springern men det tar ju verkligen upp hela bagageutrymmet, och jag vetetusan om det funkar i en 3-barnsfamilj. En idé skulle väl vara en Artfex medium bred och båda hundarna i. En ensam cocker sitter fint i vanlig medium.

Ja, ja ett senare problem 🤣. Vet ju inte om vi ska ha 2 ens… Och som sagt, i såfall tidigast nästa sommar…
 
Jag har haft ensamhund förut men har nu två, och kommer fortsätta med det. Förutom allt utbyte de har av varandra så är det ovärderligt med all hjälp med fostran som den äldre hunden hjälper till med. Det är också väldigt kul att träna två hundar i två väldigt olika faser av träning och inlärning.
 
Åh, detta är ett av mina bryderier.
Torsten älskar kompisar och jag är inte så frisk, så emellanåt har jag inte ork att ta mina länga promenader i skogen. Jag har därför ständigt dåligt samvete över att han är understimulerad.
Mer än en gång har tanken slagit mig att han skulle ha det bättre om han fick en kompis. Samtidigt vet jag verkligen inte om jag orkar underhålla två hundar?

Igår fick han umgås med kompisens två irländska settrar i ett par timmar och var väldigt nöjd och tillfreds hela kvällen.
Det är ju dock inte säkert att den där nöjdheten uppstår om lek med kompis blir vardag som om man har två. Vi har två och absolut har de utbyte av varandra och leker, men det enda det ger aktiveringsmässigt är lite mer ”naturligt” spring, mental aktivering behöver jag fortfarande ge två hundar. De gånger de leker med kompisar som bor på annat håll märks dock en annan trötthet efteråt, för då ger det lite mer mentalt också eftersom det blir nåt annat än vardagssituation. :)
 
Min gamla dubbelbur ryms inte längre i den bilmodell jag har nu utan jag funderar på att köpa en singelbur + hundgrind, alternativt att jag bara köper hundgrindar.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag har dubbelgrindar i min bil. Har tänkt sätta in mellanvägg, men det verkar inte alldeles lätt att köpa en sån separat och de såldes inte tillsammans med mina grindar, så jag får nog pyssla ihop nåt eget tänker jag... än så länge åker de ihop och de går bra, men äldre hunden är ju inte alltid jätteglad på valpen som trängs med honom och kliver på honom och allmänt beter sig odrägligt.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Ibland tänker jag att jag aldrig mer ska ha två stora hundar samtidigt, att det här är sista gången. Det är trångt i bilen, husvagnen, huset, fjällhuset och i soffan men samtidigt, deras glädje av varandra går inte att ta ifrån dem. Det är en viss livsstil man väljer när man har två hundar som väger över 50 kg. :angel:
Det som är svårt är hundvakt. I vårt läge har vi bara min mamma som vill ta båda hundarna, vilket betyder att de måste följa med när hon inte kan eller så får vi avstå vissa saker. Det var betydligt lättare när vi bara hade en hund, då hade vi några olika ”kandidater”.

Hundarna tar upp hela utrymmet i bagaget, så vi har takbox på bilen året om.

Jag kommer med största sannolikhet fortsätta ha två stora hundar samtidigt i framtiden också men då ska jag ha två tikar. Nu har jag tik och hane, det kan jag inte rekommendera :p
 
Tack för svar 🤗! Hur gör med bilbur ni med fler hundar? Vi hade en dubbelbur till cockern och springern men det tar ju verkligen upp hela bagageutrymmet, och jag vetetusan om det funkar i en 3-barnsfamilj. En idé skulle väl vara en Artfex medium bred och båda hundarna i. En ensam cocker sitter fint i vanlig medium.

Ja, ja ett senare problem 🤣. Vet ju inte om vi ska ha 2 ens… Och som sagt, i såfall tidigast nästa sommar…
Nu har jag tre små hundar, men en åker ensam i en Mim Care2 och de andra två tillsammans i en Artfex Small. Tidigare hade jag en Artfex Medium Bred som tre små hundar fick plats i utan problem. Den större hunden (sambons) åker i bilsele i bagageutrymmet bredvid artfexburen då vi ville ha en liten bil.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Från hösten 2005 till försommaren 2019 hade jag två cockertikar tillsammans. När den äldsta fick somna in var den yngre för gammal för att introducera en ny valp (de var väldigt nära varandra i ålder), så hon levde de sista tio månaderna som ensamhund.

Mina hundar bråkade aldrig. De åkte i samma bilbur, vilket är vanligt när det gäller cocker. De var goda vänner, tog hand om varandras valpar, höll ihop i vått och torrt. Men det var inga problem att ta en av dem och sticka iväg och träna eller liknande.

Foto från när de var 14 och 13,5 år gamla.



ECE886A2-586D-44C9-A944-D53B99568389.jpeg


Jag har ju bara en nu, men när jag var hundvakt åt Rhiannons uppfödare och såg hur kul Rhiannon hade med en av sina systrar mindes jag när mina gamla tanter var unga och hur de lekte. Så kanske… men det ska hur som helst bli lite mer ordning på det nuvarande djuret först.
 
Från hösten 2005 till försommaren 2019 hade jag två cockertikar tillsammans. När den äldsta fick somna in var den yngre för gammal för att introducera en ny valp (de var väldigt nära varandra i ålder), så hon levde de sista tio månaderna som ensamhund.

Mina hundar bråkade aldrig. De åkte i samma bilbur, vilket är vanligt när det gäller cocker. De var goda vänner, tog hand om varandras valpar, höll ihop i vått och torrt. Men det var inga problem att ta en av dem och sticka iväg och träna eller liknande.

Foto från när de var 14 och 13,5 år gamla.



Visa bifogad fil 78210

Jag har ju bara en nu, men när jag var hundvakt åt Rhiannons uppfödare och såg hur kul Rhiannon hade med en av sina systrar mindes jag när mina gamla tanter var unga och hur de lekte. Så kanske… men det ska hur som helst bli lite mer ordning på det nuvarande djuret först.
Fina vovvarna 😍!
Ja visst känns det i hjärtat som om det rätta är två långöron skuttande tillsammans, det är ju en så himla hundvänlig och social ras. Precis som du säger så är det ju dock vettigt att den äldre är vuxen och med allmän hyfs innan nästa kommer, även om man inte vill ha för långt emellan heller. I vår familj är det dessutom väldigt underlättande om barnen kan gå ut med hunden (/ hundarna) vilket funkar jättebra med den vi har nu. Jag trodde det skulle dröja längre innan jag vågade låta dem, man han är så himla snäll och vänlig så det funkade ganska fort, Jag tror dock att två cocktail på en tioåring är för mycket, men däremot om typ 2 år när hon är 12 är det ju annat.


Hur gammal är din Rhiannon nu?
 
Jag kommer aldrig mer frivilligt ha en ensam hund i hushållet. Utbytet de har av varandra är alldeles för värdefullt för det, speciellt som unghundar och valpar. Minst två, gärna fler. Just nu har vi sex, färre än så känns för lite.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 187
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 471
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp