Mina hästar... Konstiga?

Amha

Trådstartare
Våra hästar får i princip fri tillgång till hösilage varje vinter (utom när fånghästen går med dem), men vi har tänkt på att om en bal skulle vara dålig på något ställe är det där de ställer sig och käkar först. För några år sedan när vi hade småbalar (40 kg) kastade pappa en bal i ett dike i hagen för att den var dålig och tog fram en ny. Gissa vilken bal de åt upp först? Såklart den dåliga.

Är det verkligen så farligt med en lite dålig hösilage-bal om det är det "dåliga" som tar slut först? Det känns som om det inte kan vara så farligt när de äter det och våra hästar har aldrig blivit sjuka av dåligt hö/hösilage innan. Nu ska man väl inte säga för mycket men det har hittills aldrig hänt. Peppar peppar.

OBS: självklart försöker vi att ta bort dåligt hösilage, men hinner man inte/ser inte så är det ju kört. Då äter hästarna det, och snabbt går det.

Sv: Mina hästar... Konstiga?

Dom är inte ensamma om att vara lite puckade... Mina är likadana! Har ingen bra förklaring dock.

Haha, de är lite konstiga. Men ändå, det kan inte vara speciellt farligt om de äter det och tycker att det är gott. De brukar ju vara bra på att sortera bort "skadlig" mat.

Jag tror att det smakar Gorgonzola ;)

Nä, men nå't är det som lockar, för det där har jag sett massor med gånger.
Hittills har inget hänt ... (Peppar peppar ...)

Våra hästar är likadana, fast om där skulle vara något dåligt på balen så brukar de inte äte det, utan bara trampar ner det och använder som liggunderlag istället...:)

Våra hästar är likadana, fast om där skulle vara något dåligt på balen så brukar de inte äte det, utan bara trampar ner det och använder som liggunderlag istället...:)

Jo men mina äter det om de hittar nåt dåligt. De älskar det o.O

mina hästar har fri tillgång på hö, stälelr ut en bal i hagen, när den är slut får de en ny. En bit bort från hagen står det en bal, som stått där, ja säkert 2-3år, och två gånger har mina hästar gått ut ur hagen, och då har de stått och smaskat på den, dock är den bortkörd nu.

lika på lösdriften, så kommer de åt allt vårat hö, dvs, flera ton, och min ena häst, äter helst det som de trampat ner på govlet, som blivit dammigt och äckligt, vilekt medför att han får lite lätt hosta, jag undrar varför han gör det när det finns så mycket fräscht och gott hö..

mina hästar har fri tillgång på hö, stälelr ut en bal i hagen, när den är slut får de en ny. En bit bort från hagen står det en bal, som stått där, ja säkert 2-3år, och två gånger har mina hästar gått ut ur hagen, och då har de stått och smaskat på den, dock är den bortkörd nu.

lika på lösdriften, så kommer de åt allt vårat hö, dvs, flera ton, och min ena häst, äter helst det som de trampat ner på govlet, som blivit dammigt och äckligt, vilekt medför att han får lite lätt hosta, jag undrar varför han gör det när det finns så mycket fräscht och gott hö..

Jo, våra har för det mesta fri tillgång på hösilage vilket du antagligen har sett. Det som trampas ned vill de inte ha, det kan ligga hur mycket som helst kvar på marken. Men däremot missar de aldrig om det är en liten tuss som är lite halvdålig. Min teori är att den helt enkelt smakar mer, och godare. Om man luktar på en silagebal som är lite halvkass luktar den ju, ja, jag ska inte skriva godare, men starkare i alla fall. Det måste ju helt enkelt vara så att den också smakar bättre. Det måste ju vara lite samma princip som vår kryddning på maten? Salt, peppar osv.

Haha, jag vet inte men det kan vara en vettig teori XD

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Bamburine
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 344
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 115
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna