Mina hundar bråkar...

Angelina

Trådstartare
Jag har en 5-årig tik och en 8-månaders tik som ryker ihop ibland. Oftast är det när den äldre tiken tycker att bara hon ska få bli klappad eller att bara hon får ha en sak (eller när de leker och den yngre råkar göra illa den äldre). Mestadels har de jättekul och leker och bryr sig om varandra. De blir aldrig några bitmärken eller så utan det låter mest. Unghunden backar men "käftar" emot ändå.

Hur ska jag hantera detta? Låta dem slåss och hoppas att det ingen tar skada? Säga ifrån så de slutar? Kommer det att bli värre så att jag måste omplacera den ena??

Nu ikväll rök de ihop för att den yngre inte fick komma fram till sängen där min dotter satt och ville gosa med dem.....

Sv: Mina hundar bråkar...

Man ska aldrig låta tikar slåss och göra upp. Till skillnad från hanar så menar tikarna verkligen allvar när de väl blir förbannade. De kan ha ihjäl varandra. Nu är den lilla fortfarande i menlöst tillstånd, men hon växer och en dag kan hon gå emot med full kraft.

JAg skulle styra upp det där rätt hårt med att det är jag som bestämmer vem som ska få ha vilken sak och vem som ska bli klappad när. Maten är min, sakerna är mina och all makt är min. Samtidigt med det är det viktigt att stödja den äldre hunden i rangordningen. Den yngre måste lära sig att det inte är någon idé att käfta. Stöd den du vill ha högst upp på stegen. Bråk ska brytas direkt.

Men när mina 2 hanar bråkar skall jag låta dom hållas då? Den ena är 6 år och född på gården nästan och dn andra som är lika stor i storlek är 9år och kom hit i påskas.

Nej, det skrev jag inte. Däremot är risken mindre att de har ihjäl varandra om de ryker ihop. Vill man slippa omplacera får man vara "hårdare" i en flock med tikar än med hanar. Tikar som en gång börjat ogga på riktigt är svåra att få sams igen.

Till skillnad från hanar så menar tikarna verkligen allvar när de väl blir förbannade. De kan ha ihjäl varandra.

Fast det där är en skröna..

Hanhundar som slåss på allvar är inte mer hänsynstagande än tikar som gör dito.

Jag har haft tillräckligt många hanar och tikar som rykit ihop för att veta att är det på blodigt allvar, så är det..Oavsett kön på hundarna som slåss.
Jag hade varit minst 3 hanar kortare genom åren om jag inte kunnat gå in och bryta, vilket jag gör om jag anser det vara nödvändigt.

OK, men hur skall jag styra upp dessa två då?

Jag tror också det är en skröna då även mina hundar ryker ihop och då är det blodigt allvar(hanar). Jag gör dock som Jadzia och bryter då jag vet att det går illa om jag inte gör det. Dessutom är det som hon säger, viktigt att stödja den äldre. Mina hanar rök ihop senast förra söndagen och då gick det så illa att gammlingen skrek av smärta då taxn fått ett grepp om nosen/överkäken. Blodet sprutade och jag bröt på en gång. Skulle jag låta taxen ta befälet hade det gårr tiktigt illa och slutat med att ngn av dem blev riktigt skadad. Han fick dock veta att han levde då. Så om det verkar behövas ska du bryta. Om det verkar som om dom kan göra upp. Låt dem göra det.

Man ska aldrig låta tikar slåss och göra upp. Till skillnad från hanar så menar tikarna verkligen allvar när de väl blir förbannade. De kan ha ihjäl varandra. Nu är den lilla fortfarande i menlöst tillstånd, men hon växer och en dag kan hon gå emot med full kraft.

JAg skulle styra upp det där rätt hårt med att det är jag som bestämmer vem som ska få ha vilken sak och vem som ska bli klappad när. Maten är min, sakerna är mina och all makt är min. Samtidigt med det är det viktigt att stödja den äldre hunden i rangordningen. Den yngre måste lära sig att det inte är någon idé att käfta. Stöd den du vill ha högst upp på stegen. Bråk ska brytas direkt.

Tack för ett riktigt bra svar!!! Hur gör jag för att stödja den äldre hunden som jag tycker ska få vara högre i rang???

Jag har två tikar som båda vill bestämma, men det är JAG som lägger ut reglerna och det fungerar kanon. När de bråkar, är det blodigt allvar, får jag fysiskt gå mellan dem och grabba tag i nackskinnen och slänga ner dem på marken och gorma åt dem. Sedan ska de ligga i sina sängar och vara lugna. Eften en sådan dunst med mig är de hur GLADA som helst! Förstås undviker jag situationer som kan trigga igång det = jämnlikhet. Rutiner och stabila förhållanden.

Nu har jag whippettikar men underskatta inte kraften i deras kroppar och hörntänder =) Jag blev sydd i armvecket en gång efter en av deras fighter!

Skröna och skröna...jag går hellre mellan två hanar i ett slagsmål än två tikar. Har aldrig sett så målmedveten ilska och svarta blickar som mellan två skarpa tikar som ryker ihop. Hanar kan visst slåss på allvar med rejäla skador som följd, men de verkar i alla fall ha vett nog att hejda sig i tid. Jag tycker mig oftare se en större skala hos hanar också. De kan vara allt från små-irriterade till riktigt arga.Jag hittar inte riktigt samma nyanser hos en tik. Det är typ av eller på som gäller och är det på ska antagonisten dö.

Du är välkommen hit, så kan jag släppa ihop BC-hanen med Jämthanen, så får du se vilket ursinnigt raseri det kan finnas hos hanhundar. Där är det till döden om man inte bryter.

hade det problemet när mellantiken ville ta befälet som flockledare. bådatikarna är oerhört starka i sig själva ( mor och dotter)
när dom rök ihop var det på blodigt allvar !!
när dom rök ihop ryckte jag i sär dem genom att ta ena tiken i nackskinnet och gå emellan.. praktisk taget slänger iväg dem åt olika håll och skriker /gormar åt dem först då slutar dom och det är bara mej de lyssnar på, men det är för att jag visar ingen som hällst rädlsa att gå emmellan, det gör både mamma och pappa.

men det är alltid den älsta som får vinna.. eller ja hon är och förblir högst bland hundarna!

Senast ändrad:

Näe..kan nog inte riktigt hålla med. Har sett bägge parterna i slagsmål och jag kan inte påstå att tikarna varit värst. Jag kan inte direkt påstå att det är det ena eller det andra för jag har inte sett all världens hundfighter. Men hittils är det helt klart hanarna som leder. Och då har jag ändå sett en JR tik som gav sig på en dvärgpudel, där fick jag slänga henne åt skogen för hon hade dödat den stackars tofsen annars.

Jag har alltid gått emellan ganska snabbt. Det är ju inte alltid man är precis bredvid dom. Skall man bryta direkt eller efter att blodet börjar spruta? :crazy:

Jag instämmer med Gnist att en hanhund som blir förbannad menar minst lika allvar som en tik. Vår "alfa" hane som större delen av året är god som guld och aldrig ens morrar åt någon av de övriga hanarna, måste vid löpningar gå ensam i egen hundgård annars dödar han de andra pojkarna.
Däremot tycker jag att tikar är tjurigare och "muckar" mer än vad hanarna gör. Om två hanar åker ihop över några matsmulor är det glömt i samma stund jag bryter dem, två tikar måste bara gå och muttra lite i varsit hörn av hundgården.

Jag tillåter mina hundar att säga ifrån åt varandra men absolut aldrig slåss. Då bryter jag direkt.

Jag har alltid gått emellan ganska snabbt. Det är ju inte alltid man är precis bredvid dom. Skall man bryta direkt eller efter att blodet börjar spruta? :crazy:

Så här gör jag:

Vi har en tik som gärna vill vara högst på stegen, men som definitivt inte passar där. Hon är hård och lättstressad vilket gör att alla skulle vara olyckliga med henne som ledare. Hon själv skulle aldrig kunna koppla av och de andra skulle råka ut för överslag från hennes sida.

Av den anledningen har jag plockat upp en av cockrarna till topposition genom att stödja henne i bestämmandet. Dvs muckar münstern med cockern går jag in och bryter direkt, samt skickar iväg münstern från oss.

Jag hälsar och matar dessutom alltid på hundarna i rangordning, och i soffan ligger ranghögst närmast mig. Något som jag alltid är noga med är att de inte har rätt att stöta bort någon annan för att de vill ha mig för sig själva. Minsta morr resulterar i att de blir förvisade från mig i 5 min. Den som har muckat alltså, den andra får vara kvar och blir kelad med. Det brukar inte ta många förvisningar innan försöken till "ägodelsvakt" försvinner eftersom man stödjer den lägre.

Konsekvent ojämlighet är det allra bästa verktyget för att styra upp en flock. Hundar gillar att veta sin position vilket ger ett lugn. De flesta hundar har inget emot att inte vara högst - bara de är absolut säkra på att de inte är det, och flockledaren gör ett bra jobb.

Så här gör jag:

Vi har en tik som gärna vill vara högst på stegen, men som definitivt inte passar där. Hon är hård och lättstressad vilket gör att alla skulle vara olyckliga med henne som ledare. Hon själv skulle aldrig kunna koppla av och de andra skulle råka ut för överslag från hennes sida.

Av den anledningen har jag plockat upp en av cockrarna till topposition genom att stödja henne i bestämmandet. Dvs muckar münstern med cockern går jag in och bryter direkt, samt skickar iväg münstern från oss.

Jag hälsar och matar dessutom alltid på hundarna i rangordning, och i soffan ligger ranghögst närmast mig. Något som jag alltid är noga med är att de inte har rätt att stöta bort någon annan för att de vill ha mig för sig själva. Minsta morr resulterar i att de blir förvisade från mig i 5 min. Den som har muckat alltså, den andra får vara kvar och blir kelad med. Det brukar inte ta många förvisningar innan försöken till "ägodelsvakt" försvinner eftersom man stödjer den lägre.

Konsekvent ojämlighet är det allra bästa verktyget för att styra upp en flock. Hundar gillar att veta sin position vilket ger ett lugn. De flesta hundar har inget emot att inte vara högst - bara de är absolut säkra på att de inte är det, och flockledaren gör ett bra jobb.

Tack för bra tips!

Så här gör jag:

Hmm det där var intressant. Våra 2 stora hundar är i golden storlek och den lille är en pappilon. Pappilonen hoppar gärna upp i soffan o sussar middag vid min sida. Men ser dom andra han som ranghög då han ligger vid min sida då?

Hmm det där var intressant. Våra 2 stora hundar är i golden storlek och den lille är en pappilon. Pappilonen hoppar gärna upp i soffan o sussar middag vid min sida. Men ser dom andra han som ranghög då han ligger vid min sida då?

Nej, man kan inte ge en hund rang i den meningen, men man kan bekräfta en rang genom att tänka på hur man behandlar hundar i flock.

Om din papp är ranghög så bekräftas rangen av dess privilegier, om den är ranglåg bekräftas ett beskydd istället av samma privilegier. I vilket fall stärker det positionen för den hunden gentemot de andra.

Vill man stärka eller försvaga en hunds position kan man alltså påverka det genom att som ledare positivt särbehandla den hund som behöver stärkas. Det rör sig dock om nyanser man kan påverka, men det räcker ofta långt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
906
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 237
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈