Mina orkidéer

Insåg idag att sorgmygg heter "fungus gnat" på engelska och genast känner jag mig lugnare. De brukar aldrig vara ett större problem hos nopsisar och de finns typ alltid i orkidéjorden man köper. Har man många så kan det vara ett tecken på att orkidéerna står för blött eller att rötterna inte är helt okej. De lever normalt sett på dött växtmaterial och det är när det inte finns något tillgängligt som de ger sig på friska rötter. Nu vet jag även hur destruktiva de kan bli om de har fel mat och rätt förutsättningar att föröka sig.

Nåväl, jag tog kort på den lilla som öppnade sin första blomma igår. Detta är då en Phal. Liu's Berry 'ES' :heart
1660302998821.png


Blommorna är små och mycket söta (tycker jag iaf). Detta är en pelorisk variant av Liu's Berry och när jag hade min stora samling så hade jag tydligen en standard variant av samma hybrid. Denna förlorade fem knoppar p.g.a. misshandel, men fick raskt nya. Som det ser ut, så kommer den få sammanlagt tio blommor fördelat på två stänglar. :D

Detta är en liten Phalaenopsis - bladspannet på plantan är ca 20 cm och blomman är 3 cm bred (blomman på min Yaphon Blue Bird är 5 cm t.ex.).

Jag är så glad att ha två nopsisar som blommar här nu. Har fler med stänglar, men det kommer dröja ett tag innan någon av dem börja blomma.
 
Knopp #2 på min Liu's Berry har öppnat och den är så söt, så söt (ska ta fler bilder när alla blommor öppnat sig tänkte jag) och nopsisarna stortrivs verkligen nu när det är så himla varmt. Blir upp till 30°C där de står när solen ligger på. :nailbiting:

Jag försökte även stötta upp stängeln på min Magic Art igår med fantastiska resultat:
1660383242201.png


SKITSNYGGT! Inte... :rofl: Jaja, så länge det fungerar så får det väl se ut som det gör. Jag har ju ingen aning om hur många blommor den kommer få, men blommorna är stora och tunga plus att stängeln har förgrenat sig. Vill undvika en knäckt blomstängel som jag fått en gång och även försöka undvika att den välter. Kommer få lägga stenar i krukan misstänker jag för att förhindra det. :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp