Mina orkidéer

Sådär, luftfuktaren inköpt tillsammans med en analog hydrometer. Kände att en digital var överkurs då jag bara behöver veta på ett ungefär vad luftfuktigheten ligger på. Den var på 20% när jag drog igång fuktaren och nu har den masat sig upp till 35%. Det är så skönt att klappa på Jon utan att vi båda får ont också och han ligger i köket där den är, så den är helt uppenbart inte för högljudd för honom. :up:

Frågan är hur jag ska lyckas intala mig att jag har nytta av en lödpenna då en sådan också följde med hem. Varför en lödpenna undrar du? Och vad tusan har det med orkidéer att göra? Lödpennan är istället för blåslampan jag tänkte köpa (låter så mycket bättre) för jag upptäckte när jag hade mina nopsisar förut att det bildas väldigt mycket kondens på insidan av krukorna. Det verkar som att det inte blir tillräckligt med luftcirkulation i substratet (jag vattnar för mycket), så tanken är att göra fler hål i krukorna helt enkelt. Har jag blivit skvatt galen? För att citera min kära far; sedan födseln ohejdad vana. :laugh:

Så, nu ska jag sitta ute på balkongen och göra lite extrahål i krukor är tanken. Som förberedelse inför de inkommande Phalaenopsisarna. Jag har redan börjat noja över deras frakt och då ska de inte skickas förrän nästa vecka. :meh: Jag menar, seriöst hjärnan. :banghead:

Just det, den här följde med hem. Blev ju så ledsen att slänga en likadan förut och såg att de hade fått in en ny leverans av samma nopsis. :d Tyvärr var plantorna i denna omgången inte lika stora (samma antal blad, bara mindre i storlek) och hade inte lika många blommor. Blommorna är fortfarande lika fina dock. Vet inte varför de var mindre, kanske det sista grossisten hade hemma?

Nåväl, här bor det nu alltså en liten Phalaenopsis Yu Pin Lady 'Magic Art' igen :D:
1651153102022.png
 
Jösses vad trött jag är! Allt rännande på stan igår har tagit ut sin rätt (absolut avskyr att gå i stora butiker och åka buss) och flera timmars orkidépyssel idag gjorde inte saken bättre. :rofl:

Det tog fyra timmar (!) att plantera om Magic Art. Man kan ju fundera på vad tusan jag gjorde under hela den tiden egentligen. :rofl:

Jag plockade ur den ur krukan och substratet den var i bara ramlade av. Den hade inte rotat sig ö.h.t. efter att odlaren stoppat ner den och det var lätt att få bort all gammal bark. Däremot innebär det att den inte har några växande rötter heller, vilket ju inte är så jättekul. Rotsystemet såg helt okej ut dock. :up:

Efter att fått bort all gammal bark, så sprejade jag hela plantan med vatten + grönsåpa och tvättade hela plantan förutom blommorna. Detta för att förhoppningsvis få bort eventuella hyresgäster. Har inte sett något som tyder på att den har några, men jag är en smula paranoid just nu.

Det som tog tid var att låta den torka efter badet då jag först lät den hänga uppochner över vasken/diskhon och sen hängde den från gardinstången. Detta för att allt vatten skulle rinna ur bladkronan ordentligt. Så här såg det ut (ser inte klokt ut):
1651237001843.png


Medan den torkade passade jag på att göra extra hål i krukan den skulle stå i. Lödpennan fungerade fantastiskt bra och jag hoppas det kommer innebära mindre kondens i krukan. Jon var upprörd över att jag var på balkongen utan honom, lilla vännen. :heart

Jag var jätteförsiktigt sen när det var dags att plantera den, så det tog 1½ timme att försiktigt pilla ner barkbitarna runt rötterna utan att skada dem.

Nu står den i väldens fulaste kruka (lödpennan fungerade bra, den som höll i den var mindre skicklig dock) med stänglarna spretande åt olika håll... Jaja, det viktigaste är att omplanteringen gör att den börjar växa, så får det se ut som det gör just nu. :rofl:
 
Fick ett email från orkidéhandlaren förut att beställningen skickas på måndag och inte tisdag som det stod när jag beställde. 🥳 Men nu fick jag ett email från DHL att mitt paket är på väg?! :confused: Så plantorna kommer alltså vara fast på någon terminal under helgen? Det är ju inte alls bra! :nailbiting:

Dags att sitta och uppdatera DLHs paketspårning konstant under helgen nu då. Jag som hade tänkt att försöka vila och inte noja så mycket. :rofl:
 
tydligen hade jag planterat en av de andra orkidéerna med sin plastkruka rakt ner i en annan kruka också så den ska nog gå att rädda. Men får byta till en större ytterkruka, nuvarande får man knappt upp blomman från. Den är dessutom full med grön beläggning :o

De andra tre som jag har planterat i större krukor (utan plastkruka) har nog inte så goda chanser… samtliga har fullt med mossa och äckelpäckel i krukorna :o Oops. Inte konstigt att bladen inte direkt är spänstiga :angel:
 
Kan nu följa paketet på leverantörens sida och det verkar som att det bara är informationen om ordern som skickats än och inte själva paketet. Puh! Höll ju på att få hjärtsnörp över det där! De får inte skrämmas på det viset. :rage:

Tror att det är för att inga ändringar kan göras längre som de gör så här. Jag har inte varit med om det förut bara.

tydligen hade jag planterat en av de andra orkidéerna med sin plastkruka rakt ner i en annan kruka också så den ska nog gå att rädda. Men får byta till en större ytterkruka, nuvarande får man knappt upp blomman från. Den är dessutom full med grön beläggning :o

De andra tre som jag har planterat i större krukor (utan plastkruka) har nog inte så goda chanser… samtliga har fullt med mossa och äckelpäckel i krukorna :o Oops. Inte konstigt att bladen inte direkt är spänstiga :angel:
En av fyra är ju bättre än ingen i alla fall. :up:
 
Kan nu följa paketet på leverantörens sida och det verkar som att det bara är informationen om ordern som skickats än och inte själva paketet. Puh! Höll ju på att få hjärtsnörp över det där! De får inte skrämmas på det viset. :rage:

Tror att det är för att inga ändringar kan göras längre som de gör så här. Jag har inte varit med om det förut bara.


En av fyra är ju bättre än ingen i alla fall. :up:

Använder man fraktbolag som hämtar upp grejerna brukar man behöva boka frakten i förväg om man garanterat vill att det går iväg nästa arbetsdag, så det vanligaste är att man får ett meddelande dagen innan. 🙂
 
Använder man fraktbolag som hämtar upp grejerna brukar man behöva boka frakten i förväg om man garanterat vill att det går iväg nästa arbetsdag, så det vanligaste är att man får ett meddelande dagen innan. 🙂
Det roliga är att det vet jag ju för jag har beställt från denna orkidéhandlaren många gånger förut, men det är första gången en helg kommit emellan att de bokat frakten och att plantorna skickas. Det var tydligen allt som behövdes för att förvirra mig totalt. :rofl:
 
Jag kan skvallra om att Blomsterlandet säljer 4-stänglade brudorkideer för 129:- :love: Tyvärr kunde jag bara köpa en för gick redan massa pengar på grejer till odlingslotten. Men denna följde med mig hem :D onamnad hybrid. Älskar den starka färgen :love:

Visa bifogad fil 90056
Va?! Gör de? Hmm... Ska dit i morgon, så får ta och hålla utkik efter fyrstänglade nopsisar. Inte bara färgen är vacker, formen på blommorna är väldigt fin den med. :love: Förstår att den följde med hem.



Själv råkade jag och min kompis halka in på Plantagen idag och så följde den här med mig hem:
1651414476555.png

En liten ("liten") Oncidopsis Nelly Isler som jag skrev att jag ville ha förut, sen bestämde mig för att nej - håll dig till nopsisarna, och så blev det som det blev ändå. Har verkligen INGEN självbehärskning när det gäller orkidéer och de hade fler jättefina som jag gick och dreglade på (tror inte de uppskattade det). :p Sedan kastade jag kärleksfulla blickar på Marantaceaeorna de hade innan vi lyckades ta oss ut därifrån.

Har aldrig haft den här typen av orkidé och får väl se hur det går. Himla synd att de inte har garanti på blommande krukväxter också, för risken att jag mördar den är överhängande. Den står nu precis bredvid luftfuktaren för att luftfuktigheten ska vara tillräckligt hög åt den och förhoppningsvis klarar knopparna sig.
 
Va?! Gör de? Hmm... Ska dit i morgon, så får ta och hålla utkik efter fyrstänglade nopsisar. Inte bara färgen är vacker, formen på blommorna är väldigt fin den med. :love: Förstår att den följde med hem.



Själv råkade jag och min kompis halka in på Plantagen idag och så följde den här med mig hem:
Visa bifogad fil 90111
En liten ("liten") Oncidopsis Nelly Isler som jag skrev att jag ville ha förut, sen bestämde mig för att nej - håll dig till nopsisarna, och så blev det som det blev ändå. Har verkligen INGEN självbehärskning när det gäller orkidéer och de hade fler jättefina som jag gick och dreglade på (tror inte de uppskattade det). :p Sedan kastade jag kärleksfulla blickar på Marantaceaeorna de hade innan vi lyckades ta oss ut därifrån.

Har aldrig haft den här typen av orkidé och får väl se hur det går. Himla synd att de inte har garanti på blommande krukväxter också, för risken att jag mördar den är överhängande. Den står nu precis bredvid luftfuktaren för att luftfuktigheten ska vara tillräckligt hög åt den och förhoppningsvis klarar knopparna sig.
Jag hade svårt välja, var flera riktigt fina i min butik. Fanns en fläckig likt de ovan i tråden med väldigt små, lila fläckar, superfin!

Den ser fin ut, hoppas den klarar sig bra :) Riktigt fina när de slagit ut.
 
Tråden är full av vackra orkidéer. Så roligt att se vad ni har och hur ni sköter dem. Toppen med tips på hur man kan göra. Jag har insett att jag nog plågat mina stackars orkidéer. De har inte blivit omplanterade och näring har de inte heller fått. Trots det så blommar ned snällt år efter år. Måste vara en av de mest tacksamma blommor man kan ha.
 
Jag hade svårt välja, var flera riktigt fina i min butik. Fanns en fläckig likt de ovan i tråden med väldigt små, lila fläckar, superfin!

Den ser fin ut, hoppas den klarar sig bra :) Riktigt fina när de slagit ut.
Ja, det är svårt att bara hålla sig till en. Jag har dock spenderat alldeles för mycket denna månaden på orkidéer redan, så nu räcker det (tror jag sagt det minst sju gånger redan). :rofl:

Har alltid älskat blommorna på Nelly Isler och liknande hybrider, men det är första gången jag vågat mig på att köpa en. De hade två som börjat slå ut blommorna, men den här hade fler pseudobulbar (har ingen aning om vad det heter på svenska) och såg fräschast ut så den fick följa med. Hade tänkt plantera om den i morgon, men kom sen på att det ju inte är en Phalaenopsis, så var tvungen att fråga mer erfarna orkidéfantaster och det var tur att jag gjorde. Hade troligen stått här utan blommor annars.:nailbiting:

Tråden är full av vackra orkidéer. Så roligt att se vad ni har och hur ni sköter dem. Toppen med tips på hur man kan göra. Jag har insett att jag nog plågat mina stackars orkidéer. De har inte blivit omplanterade och näring har de inte heller fått. Trots det så blommar ned snällt år efter år. Måste vara en av de mest tacksamma blommor man kan ha.
Låter inte som att du har plågat dem för då hade de inte växt och blommat för dig. :) En omplantering och regelbunden näring under tillväxtperioden (mars-oktober) och när de blommar uppskattar de dock. Annars skulle jag fortsätta som du gjort eftersom det helt uppenbart fungerar.

Otroligt vackra Phalaenopsisar du har, särskilt de två sista gillar jag extra mycket. :love:
 
Så eh, det är farligt att kolla på bilderna av era fina orkidéer 🙈 Det har varit lite för stressigt på sistone, både privat och på jobbet. Jag åkte till plantskolan på lunchen, skulle bara köpa tomatplantor. Råkade vandra in på orkidéeavdelningen, kom hem med en ny nopsis. Och tomatplantor! Det är förvisso hälsosammare än att komma hem med choklad och tomatplantor, vilket det kunde blivit annars när jag tycker synd om mig själv :laugh:
 

Bifogade filer

  • P_20220502_144119.jpg
    P_20220502_144119.jpg
    110 KB · Visningar: 11
Första dygnet med Nelly Isler avklarat! Jag har mest varit orolig att knopparna ska torka in, men att få stå bredvid luftfuktaren verkar fungera än så länge. Första knoppen har sakta börjat öppna sig, så en blomma kommer jag i alla fall få njuta av. 🥳

Jag hade tänkt omplantera Nellyn för den står i alldeles för fint substrat för min smak och så vill jag göra skåror i sidorna på krukan så rötterna får mer luftcirkulation. Oncidopsis och liknande hybrider ska ju stå i finare substrat jämfört med Phalaenopsis, men de ska inte stå i typ jord. Innan jag omplanterade, så kom jag på att det inte är en Phalaenopsis och att jag inte har någon aning om det är okej att omplantera när den är i knopp. Försökte hitta information om det men hittade inget och frågade då på ett orkidéforum där mer rutinerade orkidégalningar...öh..."entusiaster" menar jag, finns. Fick råd om att inte omplantera, så jag låter bli och hoppas det går bra nu. :nailbiting:

Den fick vatten + näring idag också då jag tror det är dags (har ju inte riktig koll men de ska hållas fuktigare än nopsisar). Jag har kört ner och en kortare blompinne nära plantan, som jag använder för att känna när det är dags att vattna.

Medan jag höll på att fylla på vattentanken på luftfuktaren, så hörde jag ljudet av Jon som tuggade på något. Vänder mig om och ser hur han glatt smaskar på ett blad på Nellyn! Jag misstänkte att den skulle vara mycket mer intressant att tugga på eftersom den har gräslika och tunna blad jämfört med nopsisarna och jag hade rätt.

Det räckte med ett "Nej!" så slutade han. Halade fram kanelen och duttade försiktigt på på det misshandlade bladet. Sen fick jag hämta en piedestal från förrådet och ställa plantan på. Så går det när man ställer dyrt kattgräs inom räckhåll för kisse. :cautious:

Eftersom jag var tvungen att flytta på Nellyn, så bestämde jag mig för att genomföra mitt försök att hålla rötterna svalare nu under sommaren. Hade tänkt köpa en kruka på Blomsterlandet, men hittade några jag hade hemma redan som passade. Jag har då stoppat ner planta + innerkruka i en (ful) ytterkruka av terrakotta, lindat in den i fuktigt papper (tillfälligt, ska byta mot något annat) och stoppat ner allt detta i ytterligare en större ytterkruka (snyggare denna gången). Himla krångel. :rofl:

I övrigt har jag suttit och uppdaterat paketspårningssidan för att se vad som händer med min beställning och det har verkligen inte hänt ett jota. :( Jag hoppas att paketet skickats men att det inte har uppdaterats av någon anledning (tekniska problem eller något). 🤞
 
Så eh, det är farligt att kolla på bilderna av era fina orkidéer 🙈 Det har varit lite för stressigt på sistone, både privat och på jobbet. Jag åkte till plantskolan på lunchen, skulle bara köpa tomatplantor. Råkade vandra in på orkidéeavdelningen, kom hem med en ny nopsis. Och tomatplantor! Det är förvisso hälsosammare än att komma hem med choklad och tomatplantor, vilket det kunde blivit annars när jag tycker synd om mig själv :laugh:
Så...tråkigt att bilderna uppmuntrar till orkidéinköp. :sneaky:

Verkligen fin nopsis du fick med dig hem också. Vackra pastellfärger på blommorna och hela plantan ser stark och frisk ut. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp