Mindre bajs i lösdriften...

B

**BORTTAGEN**

Finns det något sätt att få hästarna att skita mindre i lösdriften? Har speciellt en grismaja som alltid skiter inne :devil:, de andra två brukar gå ut.

Har halmbädd. Kanske ska jag ha något annat??
Måste man ha strö i lösdriften?

Alla tips, förslag och åsikter mottages tacksamt! :bow:
 
Jeg har funnet ut at det er veldig viktig å ha utfodring så langt fra løsdriften som mulig. Helst på mange forskjellige steder, så hestene blir tvunget til å bevege seg mer for å finne maten. En periode i høst hadde jeg slått ryggen kraftig, så min mann måtte ha fodret rett utenfor løsdriften for at det skulle være lett for ham so ikke er så hesteinteressert... Det resulterte bare i at jeg måtte måke ut mer møkk (ikke godt for ryggen). Såsnart jeg ble bra nok til å bære foderbaljer lenger avgårde, så ble det merkbart mindre skit i løsdriften. Nå går de bare såvidt inn en gang iblant når det regner... Hadde ut en skottkärra totalt på 10 dager i julen... Men man må jo også ta bort skit fra uteområdene, da, men det må man jo ikke gjøre absolutt hver eneste dag.
 
Menar du att de skiter i ligghallen? *lite förvirrad*

För mig hade jag tyckt att det hade varit bra. Ett av de bästa sätten att hålla hagen låg på mask är ju att mocka ur den (oavsett hur stor den är) och om de då samlar all skit på ett och samma ställe är det väl bara att tacka och ta emot.

Eller missuppfattade jag frågan? :confused:
 
Jeg har sagflis/spön i lösdriften og har tre hester, vi måkker ut en skotkärra hver dag og en skötkärra utenfor lösdriften :crazy:
 
Jag menade alltså att hästarna skiter i ligghallen. :D Men de skiter ju ute också...

Mockar ur en kärra om dagen ungefär men det är ganska surt i bädden så de kissar nog gärna inne också och det är ju inte så mysigt. Första vintern med egen lösdrift så jag planerar att göra vissa förbättringar till nästa höst.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 259
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 210
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 223
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 423
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp