Mineral hjälp önskas!

Minelli

Trådstartare
Är inte så bra på det här med mineraler. Så har nån lust att titta lite på mina foderstater jag räknat ut och se om det behövs mineraler?
Tack!
Foderstaterna är följande:
11 kg hö
1 kg korn
1,5 kg Groov
0,5 kg Betfor
och
9kg hö
1,5 kg havre
0,5 kg betfor
1 mått VSL

Värde på höet:
Smbr Protein: 57g/kg
Energi: 7,2MJ/kg
Ca: 4,4 g/kg
P: 1,3 g/kg
Mg: 1,1g/kg
K: 9,8g/kg

Det ger om mina beräkningar är rätt:
Foderstat 1:
MJ: 110.5
gSRP: 836
Ca: 62,2
P: 25,6
Foderstat 2
MJ : 85
gSRP:622,5
Ca: 45,1
P: 16,3
 
Nu har jag bara tittat på den första foderstaten. Du får ett väldans överskott av protein som kommer från kraftfodret och det är inte bra. Kommer proteinöverskottet från grovfodret så är det ok.
Så, prova gör en ny foderstat med mer grovfoder och mindre kraftfoder så kan jag eller någon annan kolla om mineraler mm stämmer då.
Sen behöver du absolut inte ge Groov när du har ett sådant bra grovfoder.
 
Om din häst verkligen behöver 110.5 MJ så följer även alla andra behov det värdet. Alltså blir behoven:

SMRP: 110.5 x 6(minst) = 663
CA: 110.5 x 0,4(el 0,45 om du tränar hårt) = 44,2 (49,7)
P: 110.5 x 0,3 = 33
MG: 110.5 x 0,15 = 16,6

Alltså är du så här mkt över/under behoven med din första foderstat:

Smrp: + 173 g
Ca: + 18 g
P: - 7,4 g
Mg: + 2,3 g

Nu är ju vissa av överskotten OK. Smrp och Ca har hamnat över pga ditt hö, dock så har du plussat på överskottet genom att välja krafftfoder som inte passar höets mineralvärden. Därför blir det fel.

Ditt hö har mkt ca och smrp, du ska alltså välja ett krafftfoder med lite ca (och mkt p då du hade lite p i höet), och dra ned på krafftfodret du ger för att inte få ett så jättestort proteinöverskott. Groov t.ex. behöver du absolut inte ge. Korn och havre däremot är lämpligt.

Hoppas du blivit lite hjälpt nu iaf. :) Försök igen! Och räkna gärna ut kvoterna också så jag slipper det. :smirk:

(Mg innehåll på havre och korn är 1,1 g per kg.)
 
Det går inget vidare

Hästen ifråga är ett hårt tränad tävlingshäst (hopphäst 1.20-1.30). Till på köpet fullblod och svårfödd. Därav det höga engergi intaget. Jag vet inte exakt vad hon fått innan eftersom jag inte har haft analyserat hö. Men mina "gissningar" med de kraftfoder hon fått förrut och ett normalt hö så har hon legat runt 110MJ.

Jag har försökt att räkna ut en foderstat men det går inget vidare. Mer än 11kg hö får jag inte i henne. Hon kan inte äta havre, då är hon inte riktigt ridbar. Bara korn vill jag inte ge eftersom det inte är bra för hästen + att jag gärna vill átt hon ska äta betfor för att få i sig mycket vatten.

Men om jag ändå ger bara korn(2kg) och betfor(0,5kg) så får jag en foderstat som ger 108MJ, pSmbr 842, Ca 54, P 21.5 och Mg 14.3, vilket ger följande kvoter PSmbr/Energi: 7,9 Ca/P 2,5 och Ca/Mg 3,7.

Det som ger en bättre kvoter är Grund isåfall men jag är inte så glad i att ge henne det.. Det kanske går men hon blev lite stirrig på det sist.

Men du får gärna göra ett försök att komma på en bra foderstat. Mina kunskaper är för begränsade för att lyckas känns det som.
 
Re: Det går inget vidare

Håller på att räkna åt en annan högpresterande häst också. Till den ägaren har jag föreslagit ett müslifoder från Eggersman- havrefritt är det. Det är högt i energi och ganska lågt i protein. Sedan föreslog jag 1-2 dl olja till den hästen med. Jag har inte räknat ordentligt till den hästen än, utan föreslog fodermedel först för ägaren.

Vore ju bra om du kunde få i henne mer än 11 kg hö, men går det inte så går det inte..!

Olja ger 3-4 MJ per dl, så där tjänar du ju mkt energi. Den här müslin är för högpresterande hästar, men jag vet inte vad den kostar, tror den är dyr. Men om hästen presterar bra och vinner en del, så kanske man får igen den kostnaden med råge? :smirk: Man kan ju kombinera med korn också så.

Kan räkna, säg bara om du kan tänka dig att fodra med de fodermedel jag föreslog! Sedan kan du ju försöka hitta närmaste återförsäljare för Eggersman (sök på google eller nåt), och ta reda på priset! Golden Power heter müslin jag hade i åtanke, High Energy Müsli skulle också kunna funka.
 
Re: Det går inget vidare

Du får gärna göra ett försök att räkna ut en foderstat med eggersman. Håller på och kollar runt var jag kan hitta det.

Om du har lust får du gärna räkna ut en foderstat för i vinter oxå och då med lägre energi. Hon kommer fortfarande att ridas ganska hårt men tävlingarna är slut om knappt 1 månad så då blir det lite lugnare. Då får det gärna vara på kraffts sortiment eller korn och *lite* havre. Känns säkrare att mixtra lite med havre när tävlingssäsongen är slut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 643
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp