Mineraler Kalium/Magnesium?

A

Asphyxia

Vi har ett analyserat hö som tydligen har väldigt hög Kalium-halt. Och en annan tjej i stallet som har varit foderrådgivare säger att detta måste balanseras upp med Magnesium.
Men oavsett vart jag letar så kan jag inte hitta hur kvoterna ska ligga mellan dessa ämnen. Någon som vet nå´t om detta?

Sv: Mineraler Kalium/Magnesium?

Vad är en hög kaliumhalt? Tex räknas ett grovfoder med detta innehåll som lyckat.

Per kg ts

Energi: 10,8 - 11,7 MJ
Råprotein: 130 - 160 g
AAT: > 70 g
PBV: 10 - 45
NDF: 450 - 550 g
Kalcium: 3 - 6 g
Fosfor: 2 - 3,5 g
Magnesium: 2 - 2,5 g
Kalium: < 27 g

Om kalium halterna är väldigt mycket högre än detta, och magnesium inte följer efter så är det sant att absorptionen blir sämre och i ett sådant läge kan det vara bra med ett extra tillskott av Mg.

Sv: Mineraler Kalium/Magnesium?

Så bra! Jag kollade över värdena nu, och Kalium ligger helt ok på 19,0 men däremot ligger Magnesium för lågt på 1,1 så jag behöver nog komplettera upp med lite magnesium iallafall. Men då vet jag att Kaliumet inte är helt uppåt väggarna. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 390
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 475
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 404
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 570
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka