Mineraler utan glukos och dextros som sammansättning?

Detta är förmodligen det sämsta tillskottet på marknaden. Det innehåller så lite mineraler att det är helt meningslöst att ge detta till sin häst. Jag kallar det för lurendrejeri för det är exakt vad det är. Jag har skrivit om detta meningslösa tillskott i tidigare trådar men orkar inte leta.
Det låter inte bra. En veterinär sa att det verkade innehålla det hästen behövde. Men får göra lite efterforskningar.
 
Det låter inte bra. En veterinär sa att det verkade innehålla det hästen behövde. Men får göra lite efterforskningar.

Det räcker att du läser innehållsförteckningen, samt hästens behov av de olika beståndsdelarna.

Ett litet exempel

Biopromin
Fosfor, 107 mg per dagsdos, 2,14 gram per kilo

Fosforbehov 500 kg häst som inte arbetar, enligt NRC 14 gram

Behovet mäts alltså i gram, och en dagsdos av biopromin ger 0,17 gram fosfor.

Biopromin
Magnesium 455 mg per dagsdos, 8,9 gram per kilo
500 kg häst underhållsbehov enligt NRC 7,5 gram

Behovet mäts i gram, och en dagsdos Biopromin ger knappt ett halvt gram.

Vi tar nåt annat slumpvis valt.

Svavel. Biopromin 100 mg/dagsdos, 2 gram per kilo.
Behov 500 kg häst, NRC, 14 gram

Behovet mäts i gram och en dagsdos Biopromin ger 0,1 gram

Koppar. Biopromin 250 mcg = mikrogram = 0,00025 gram = 0,25 mg per dagsdos..
Behov 500kg häst enligt NRC 100 mg

Du börjar fatta va? Det är så lite i det att man lika gärna kan ge ett äpple om dagen. Och det går INTE att höja dagsdosen direkt högt heller - något det nämligen är ordentligt av är selen, 1,5 mg/dagsdos. Behovet för 500kg häst är 1 mg..
 
Tack. Okey, det var ju intressant! Ett äpple om dagen håller doktorn borta så det kanske är lika "bra". Hans hovkvalité är det enda synliga som har blivit mycket bättre. Jag är usel på siffror och man förlitar sig på andra. Pellets vill jag inte ge av olika anledningar.
Vilka mineraler utan "socker" är bra...
(ursäkta för trådkapningen) Breen det var en intressant tråd du startade.
 
Hittade någon som rekommenderade Eqvimins mineraler "Advance concentrate complete" som marknadsförs som bra för insulinresistenta hästar.

Jag läste på innehållsförteckningen och hittar 40 000 mg inulin/kg. Är det inte just det man använt för att utlösa fång i forskningssammanhang? Obs. jag kan ha fel och det kan vara så att man använde sjukt mycket mer inulin än så för att framkalla fången, mer än en häst kan få i sig i någon naturlig form... men det kändes lite motsägande i sammanhanget?!
 
Hittade någon som rekommenderade Eqvimins mineraler "Advance concentrate complete" som marknadsförs som bra för insulinresistenta hästar.

Jag läste på innehållsförteckningen och hittar 40 000 mg inulin/kg. Är det inte just det man använt för att utlösa fång i forskningssammanhang? Obs. jag kan ha fel och det kan vara så att man använde sjukt mycket mer inulin än så för att framkalla fången, mer än en häst kan få i sig i någon naturlig form... men det kändes lite motsägande i sammanhanget?!

Det var 12,5 gram/kg i försöket.Dvs du skulle kunna ge hela burken utan att komma upp i försöksdoser. MEN, man har inte testat var gränsen går, alltså om man kunnat utlösa fång med en lägre dos. Så det ska inte ses som att allt under är riskfritt.

Så preparatet du nämner är säkerligen riskfritt, om än inte det jag skulle välja till en IR-häst men så är jag rabiat med de.
 
Ja, jag misstänkte att det säkert är riskfritt ändå. Jag förundras mest varför man väljer att använda inulin i ett mineralfoder. Det känns smått onödigt tycker jag och många hästägare med IR/EMS hästar väljer ju just gärna bort preparat med liknande innehåll (och det verkar vara en grupp man vänder sig direkt till...). Måste ha någon annan vinning?
 
Ja, jag misstänkte att det säkert är riskfritt ändå. Jag förundras mest varför man väljer att använda inulin i ett mineralfoder. Det känns smått onödigt tycker jag och många hästägare med IR/EMS hästar väljer ju just gärna bort preparat med liknande innehåll (och det verkar vara en grupp man vänder sig direkt till...). Måste ha någon annan vinning?

Det finns massor med riktade foder och tillskott till gruppen IR/EMS/PPIDhästar som är rena sockerbomberna. Helt obegripligt för mig, men uppenbarligen läser många inte innehållsförteckningen.
 
Jag läste på innehållsförteckningen och hittar 40 000 mg inulin/kg. Är det inte just det man använt för att utlösa fång i forskningssammanhang?

Jo, man har lyckats utlösa laminitis (fång) i ett forskningsprojekt genom att momentant slanga in 7,5 g/kg kroppsvikt av inulin, dvs. motsvarande 3,75 kg inulin för en 500 kg häst. Du får m.a.o. ge 94 kg av detta tillskott momentant för att utlösa fång vilket är en omöjlighet.

När det gäller inulin och laminitis/fång så ska man veta att man måste komma upp i ca. 7,5 g/kg kroppsvikt av inulin om man ska utlösa fång. En häst kan i princip inte ha “lite fång” p.g.a. en tarmstörning. pH-värdet i hästens grovtarm måste ner under 6 för att toxiner ska kunna ta sig igenom tarmväggen. Så med inulin är det en antingen eller situation. Det är ungefär som att vara gravid – antingen är man gravid eller inte. Man kan inte vara “lite gravid”.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17591708

No changes were noted in plasma amine concentrations or plasma D- or L-lactate, indicating that there may be a threshold of hindgut pH change before mucosal damage can result in the release of these factors into the circulation. No differences in pH or any of the measured compounds were observed between the group of normal ponies and those predisposed to laminitis. This indicates that differences in the intestinal microflora do not account for this predisposition.”

Man har gjort så många studier med inulin så man vet ganska väl hur mycket man måste ge en häst för att utlösa fång. Man måste ge 7,5 g/kg kroppsvikt för att vara säker på att utlösa laminitis/fång. Man har gjort flera försök med 3 g/kg kroppsvikt utan att någon av försökshästarna uppvisade några som helst tecken på fång. Vid ett försök med 5,0 g/kg kroppsvikt av inulin fick 2 hästar av 5 laminitis.

Varför fodertillverkare blandar in en massa ämnen som inte har någon som helst positiv effekt på IR-hästar kan man undra över. Det finns så många fodertillskott som speciellt vänder sig till IR-hästar och som är helt meningslösa. En del är t.o.m. skadliga.

När det gäller inulin så finns det en studie som visar att tillskott av kort-kedjiga fruktaner som inulin kan förbättra insulinkänsligheten hos häst.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20870952

This study demonstrated that scFOS can moderately improve insulin sensitivity of obese horses, a finding that has potential relevance to the dietary management of obese, insulin-resistant horses at increased risk for laminitis.”

scFOS = short-chain fructo-oligosaccharides

Problemet med denna studie är att försökshästarna i studien hade en foderstat som innehöll höga halter stärkelse. En normal foderstat för en IR-häst innehåller låga halter av socker och stärkelse och då försvinner i princip den positiva effekten på insulinkänsligheten.

Det stora problemet med detta tillskott är inte att det innehåller inulin utan att det innehåller höga halter järn trots att man skriver att “vi har nu tagit bort järn och mangan från tidigare Advance Concentrat”. Detta är dock inte sant. Produkten innehåller bl.a. vetegroddar och dikalciumfosfat som båda är kända för att innehålla höga halter järn. Järn i foderstaten är särskilt farligt för IR-hästar eftersom dels dessa hästar absorberar mer järn än normala hästar, dels för att ett järnöverskott i kroppen förvärrar insulinresistensen.

Det här tillskottet följer inte EU:s märkningsregler för tillskott vilket gör att det är omöjligt att se hur mycket mineraler produkten innehåller. Jag anmälde denna produkt till Jordbruksverket för ca. två år sedan som dock tydligen inte har gjort ett skvatt för att få producenten att följa EU:s märkningsdirektiv. Jordbruksverket är sannerligen en “lame duck”!
 
Vetefodermjöl, är det också något som bör undvikas till IR-hästar?
Hittade ett selen och e-vitamin tillskott utan dextros men då är det istället vetefodermjöl i sammansättningen. Har tidigare förstått det som att vetefodermjöl är en produkt som man använder för att binda samman pellets. Men detta preparatet är ju ett pulver. Läser mig till i andra äldre trådar att man tror att vetefodermjöl kan ge dåliga magar och eksem hos hästarna. Men finns det något mer med vetefodermjöl som gör det olämpligt för just en IR-häst?
 
Ge pulvermineraler så slipper du sockret om du har tur att ha en häst som äter pulverminerale=)
Och jag tror att ger man bara hö och minerler med eller utan socker i så är de inget en häst alls reagerar för med som utan fång så man behöver inte oroa sig det minsta. Det är obetydliga mängder
Köp vanliga mineraler.. men skippa ALL färdigfoder samt melass och betfor,
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp