"mini" stång...finns det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare -moa-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 4 638
Sv: "mini" stång...finns det?

Nej. Jag menar att trycket kanske inte fördelar sig som du tror.

Men det gläder mig att du har konstaterat att hästen har laner. Fundera då på i vilket fall det blir mest punkttryck på lanerna:

a) om trycket kommer rakt uppifrån och går mot den del av lanen som är smalast, som med ett oledat munstycke?

b) om trycket kommer snett från sidan, där lanen är bredare, som med ett två- eller tredelat munstycke?

Utifrån detta, fundera på vad som upplevs som mest punkttryck av hästen:

a) om tungan kläms mellan munstycket och lanens tunnaste del?

b) om tungan kläms mellan munstycket och en bredare del av lanen?

När man talar om tryck mot tungan är det faktiskt minst lika intressant att tala om lanernas tryck mot tungan, som om munstyckets tryck mot tungan.

Ett litet exempel på att man måste tänka utanför lådan när man funderar på bettens inverkan.

Jag tycker du har helt rätt Svea.

Min har också lite plats i munnen men hon har dessutom rätt stor tunga förhållandevis. Jag har insett att jag inte ska ha som jag trodde (och som de andra i tråden tror) att jag ska ha smalare stång utan tungfrihet på henne.

Hon gillade heller inte dessa.

När det blir brist på plats är när hästen är spänd och inte slappnar av i munnen. Min kan ha lite tjockare stång och längre och går lugnt med det när hon är avlsappnad i käke och tunga.

Nu rider jag nästan aldrig på kandar(säkert ett år eller mer sen sist) eftersom jag inte anser att det är läge för det än alls, och det anser jag inte att det är för många andra heller som rider med kandar, tyvärr.
Varför så bråttom att sätta på kandar? De allra flesta hästarna behöver bli betydligt bättre genomarbetade och utbildade på träns först:cool:
Det hörde inte till frågan i tråden, men jag kunde inte låta bli att säga det i alla fall;)

Jag har inte publicerat mina teorier än. Det kommer en bok, när jag får tid.

Senast ändrad:

När det blir brist på plats är när hästen är spänd och inte slappnar av i munnen. Min kan ha lite tjockare stång och längre och går lugnt med det när hon är avlsappnad i käke och tunga.

Klok synpunkt! Om det är något som de stora ridmästarna har varit eniga om de senaste 400 åren så är det att de flesta bettproblemen egentligen är ridproblem.

Det är nog en ganska stor del av de bettrelaterade munhåleskadorna som beror på att man betten inte har brukats utan missbrukats.

Tränsbett är t ex inte konstruerade för att man ska sitta med en massa motstånd i båda tyglarna samtidigt, de är till för att mjuka upp en sida av hästen i taget, och för att erbjuda en lösgjord häst en mjuk ram där den kan gå med en lätt tygelkontakt på båda sidorna. Så normalt sett ska man inte behöva bekymra sig så himla mycket om nötknäckareffekt eller att mittleden petar upp i gommen.

Vad spännande med en bok!

"normalt" sett så måste man nog dock acceptera att medelryttaren inte rider med så avvägda hjälper som bette(n) är avsedda för, så jag tycker nog att man behöver i högsta grad, när man diskuterar bett, diskutera hur de verkar/löper risk att verka : )

stångbett är ju för den delen aldrig avsedda för tvåhandsfattning de heller, men både jaktkandar, andra typer av stänger, hackamore osv rider folk glatt omkring på med tvåhandsfattning som standard.

"normalt" sett så måste man nog dock acceptera att medelryttaren inte rider med så avvägda hjälper som bette(n) är avsedda för, så jag tycker nog att man behöver i högsta grad, när man diskuterar bett, diskutera hur de verkar/löper risk att verka : )

Håller med. Men jag tror att det är viktigt att det alltid finns med i diskussionen att de flesta bettproblem är ridproblem, för som ryttare kan man ju välja mellan flera olika sätt att lösa problemen. Det är ju man själv som ryttare som väljer vad som är viktigt i ridningen - sitta och trimma grunder i vad som kanske känns som en evighet, och lära sig att väga av sina hjälper och hantera bettet. Eller spänna nosgrimman ett hål hårdare, och binda fast tungan i underkäken, och rida på (jo, det finns tyvärr dressyrryttare på hög nivå som löser problem på det sättet).

Men allvarligt är det så svårt att starta en egen tråd som faktiskt handlar om det du vill disskutera!?

Kan inte den här tråden få vara om det den var startad för!!!????

Hur svårt är det liksom.

För att återgå till tråden....

P.g.a. min häst har av tidigare ryttares okunskaper utvecklat en mycket grav bettfobi plus att han har vissa missbildningar i sin tandstatus som inte gjort saken bättre, så lät jag för några år sedan beställa en jaktstång efter en "avgjutning" av hans tunga, gom, laner, tänder m.m.

Så här blev resultatet:
14640560.jpg

Tjockleken är som störst 0.9 cm.
Den är rak uppepå då det är hans form på gomtaket.
Bredden på "tungfriheten" har bestämts av hur bred hans tunga är.

Bettet omsluter tungan och ligger an på lanerna utan att "knipa".
Han kan själv lätta på lantrycket genom att han "lyfter" tungan underifrån mot gomtaket, vilket han numera nästan aldrig gör.

Detta bett, och ett till... ett Nathe och mitt gamla specialbeställda kandar från 1945, är dom enda bett han verkligen ÄLSKAR att ha i munnen, så det är dom vi för det mesta alternerar emellan.

Nathe bettet borde han inte kunna få plats med i sin lilla mun, men på något vis så får han det plus att han verkligen tydligt talar om att han ÄLSKAR bettet. I sådana lägen backar jag och går helt efter hur han talar om hur han vill ha det....

Nej men vad coolt, hur mycket kostade det att få det special gjort och var det svårt att hitta nån som kan göra det?
Väldigt fint det vart ocskå och måste ju vara idealt för honom.

Just det Nathe var ju du som svarade i den tråden ja, det oväntande resultatet liksom.

Jag ska kolla upp Nueu schule stängerna mer, dom ser bra ut men på hemsidan finns ju bara två varianter numera så börjar undra om dom dragit ner på sortimentet eller nåt för jag har tidigare sett säkert 5 modeller eller så ju av stänger.

Ge mig då en källa på hur trycket fördelar sig enligt dina egna teorier?

Flash: vem i tråden har bråttom att sätta på kandar? :confused:

Jag tycker överlag folk har bråttom att sätta på kandar bla om man läser på buke. Att vänja dem är en sak men jag tycker inte man ska rida på kandar innan man har en riktigt bra grundriden häst och det har inte de flesta.
Jag inte om någon särskild utan pratar om ganska många och överlag. Jag har en känsla av att det dels används för att det är skojigt att prova, dels för att korrigera:cool: och för att "hänga med" i diskussioner om tjusiga rundsydda kandar:cool:

Själv har jag ändrat mej där, numera, och tycker inte ens det är så bråttom att vänja hästen, det får man ta när det är dags. De flesta har rent krasst en bra bit kvar innan kandaret borde tas in. Det gäller även mej. Det gäller t o m folk som tävlar på kandar.

Håller med. Men jag tror att det är viktigt att det alltid finns med i diskussionen att de flesta bettproblem är ridproblem, för som ryttare kan man ju välja mellan flera olika sätt att lösa problemen. Det är ju man själv som ryttare som väljer vad som är viktigt i ridningen - sitta och trimma grunder i vad som kanske känns som en evighet, och lära sig att väga av sina hjälper och hantera bettet. Eller spänna nosgrimman ett hål hårdare, och binda fast tungan i underkäken, och rida på (jo, det finns tyvärr dressyrryttare på hög nivå som löser problem på det sättet).

Jag håller med! Grunderna - om man ska vara seriös - är mycket mycket mera än vad de flesta förstår och jag har också lärt mej mycket mera om det än vad jag har insett tidigare. Självklart beror det också på tränare som inte kan förmedla rätt kunskap, utan låter ryttare rida runt och tro det när bra är det faktiskt inte är halvbra ens vad gäller grunderna :( Om man ens rider för tränare, en del sätter glatt på kandar utan att nånsin rida för någon alls...

KL

Frågorna hör till tråden på det sättet att vad hästen gillar/ogillar behöver inte handla om stångens längd eller tjocklek så mycket som man tror, kanske är hästen helt enkelt inte redo att ridas på kandar, och/eller kanske är inte ryttaren redo att rida på kandar, det är frågor man bör ställa sig.

Liknande trådar

P
Dressyr Har sökt i gamla trådar men hittar ingenting som givit resultat. Försöker hitta en kandarstång med en inte för tjock mundel, ca 14mm...
Svar
0
· Visningar
981
Senast: Pysselnisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Vi som letar häst II