Bukefalos 28 år!

Miniature AMERICAN shepard?

Queen

Trådstartare
Finns den rasen?

Hittade en annons på blocket på denna ras, även kallad mini-aussie?
Jag trodde det bara var australian shepard som kallades det, har aldrig hört talas om en amerikansk variant.
Hittade den inte bland skk:s raser, men den kanske bara inte är registrerad där? eller är det ett olyckligt skrivfel? Någon som kan hjälpa mig reda ut begreppen? :confused:
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

Den reggas inte i skk.
Är miniaussie, den fick inte heta för likt som vanlig aussie
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

Det är samma ras som miniaussie, men numer kallas den miniature american shepherd. Den är inte godkänd i skk än. I amerikanska kennelklubben är den väl på g att bli, eller om den redan är.
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

Den reggas inte i skk.
Är miniaussie, den fick inte heta för likt som vanlig aussie

Dom har lyckats nästla sig in trots FCIs regler om att inte godkänna varianter av redan befintliga raser.
Så det dröjer inte så länge innan det blir en SKK ras. Fast det officiella namnet blir ett annat.
Starcastle har förklarat det på Allt Om Hundar.
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

Jahaaa! Då fattar jag! tyckte väl att den va väldigt lik en aussie och blev förvirrad av förkortningen som i mitt huvud står för australien ;) tur att allvetande buke kan hjälpa till när det behövs!
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

KL

Miniature American Shepherd (kallad MAS) är inte godkänd i SKK och räknas därför som en blandras i Sverige. Troligtvis kommer den inte att bli godkänd heller (iaf inte inom överskådlig tid då SKK sagt att det inte är aktuellt att ta in fler raser på ett bra tag).

Förhoppningsvis kommer ordet "mini-aussie" raderas ur allas minne nu. Först och främst så finns det ingen logisk anledning att använda "aussie" då det är en förkortning av Australian, vilket inte finns med i MAS:ens "ras"namn. Och inte heller ska den saluföras som någonting som har med en aussie att göra, då denna enligt de som föder fram dem ska vara en aktiv sällskapshund och inte räknas som en bruks/vallhund som aussien.



Svenska Australian Shepherd Klubben säger bl.a detta om de s.k "miniaussiesarna":

SASK:s ställningtagande är detsamma som ASCA:s ; avel med syfte att selektera för att förändra en enda egenskap, t.ex. storlek är inte förenligt med god hundavel och inte heller med rasens standard. Trots att rasstandarden inte uttrycker några exakta storleksangivelser säger den ändå att rasen är av medelstorlek. Det kan då inte vara förenligt med standarden att avla fram storleksvarianter åt något håll.

Mycket därav att de fick komma på ett annat namn för MAS, så att den inte skulle kunna kopplas för tätt samman med aussies.

Däremot kan jag hoppas jag, om de någonsin skulle bli godkända i SKK, att de som köpt aussie för någon annan anledning än att de letar efter en arbetande brukshund (ex enbart utställning och bara som lite sällskapshund) kan fastna för dem så det blir lite utrensning bland aussieköpare :angel:.
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

Finns den rasen?

Hittade en annons på blocket på denna ras, även kallad mini-aussie?
Jag trodde det bara var australian shepard som kallades det, har aldrig hört talas om en amerikansk variant.
Hittade den inte bland skk:s raser, men den kanske bara inte är registrerad där? eller är det ett olyckligt skrivfel? Någon som kan hjälpa mig reda ut begreppen? :confused:


Australian Shepherds ar en Amerikansk ras trots namnet.:crazy: De avlades fram i Vastra USA och for nagon mycket marklig orsak (formodligen for att de gjick att salja dyrare) fick namnet Austrailan Shepherd, eller Aussie.
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

Jag trodde det bara var australian shepard som kallades det, har aldrig hört talas om en amerikansk variant.

Och som lite kuriosa, trots aussiens rasnamn så är USA rasens urspungsland ;). Så även aussies är en "amerikansk variant" :).
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

Men den är ändå framavlad av rena aussies, bara genom att selektera ut de små i rasen? eller har man blandat in någon annan ras i aveln? OM man inte har blandat in någon annan ras, hur tusan kan man då bara bestämma att den heter något annat fast det är samma hund?
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

Men den är ändå framavlad av rena aussies, bara genom att selektera ut de små i rasen? eller har man blandat in någon annan ras i aveln? OM man inte har blandat in någon annan ras, hur tusan kan man då bara bestämma att den heter något annat fast det är samma hund?

Det är även inblandat andra raser i den, har hört om inblandning av både cavalier och papillon och annat för att få fram än mindre hundar....
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

Ursäkta alla dumma frågor från mitt håll! men visst måste hunden va "renrasig" ett visst antal generationer först innan den kan räknas som ras och bli accepterad i ex skk?? men de har kanske avlat på dessa länge... har ju faktiskt hört om rasen, eller förkortningen iallafall. :)
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

Den här miniatyrvarianten började en grupp uppfödare experimentera fram redan på -60/-70 talet i USA, direkt efter att ASCA (aussiens moderklubb) slagit fast rasstandarden. Så de har hållit på ett tag over there med det.
 
Sv: Miniature AMERICAN shepard?

SKK kan näppeligen vägra att registrera en ras som godkänns av FCI, än så länge är den bara godkänd av AKC.
http://www.mascusa.org/
http://www.miniaussie.se/om rasen1.html

Nej, det har jag inte sagt att de kan vägra, bara att de har sagt att det inte är aktuellt på ett bra tag att registrera in några nya raser. Det tolkar jag det som att de inte har några indikationer på att FCI skulle godkänna några fler raser på ett tag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 867
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
17 895
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 453
Senast: Bexzor
·
Äldre Jag är en kvinna på 40 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 933
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp