Doodles i ras-listan.

Kunde inte läsa nått mer än att blandrashundar får delta. Det är inte samma sak som att ägaren samtidigt får bedriva blandrasavel även om de inte är uppfödare eller medlemmar inom SKK. Dessutom nämns tävlingslicens vilket jag tolkar som att man måste vara med i SKK?

Genuint nyfiken om blandrasuppfödare får delta med sina hundar på BPH. Inte glasklart för mig. Det är ju inte samma sak att vara blandrasägare som att vara blandrasuppfödare.

Edit: BPH kräver tävlingslicens och alltså medlemskap i SKK. https://www.skk.se/sv/uppfodning/me...vning-hund-bph/fragor-och-svar/vem-far-delta/
Det är väl inte märkligt att de kräver medlemsavgift för att man ska få delta i aktiviteterna? Sedan spelar det ingen roll om du blandar bullmastiff med chihuahua. Det är bara om du vill registrera dig som uppfödare/kennel det spelar någon roll.
 
Det är väl inte märkligt att de kräver medlemsavgift för att man ska få delta i aktiviteterna? Sedan spelar det ingen roll om du blandar bullmastiff med chihuahua. Det är bara om du vill registrera dig som uppfödare/kennel det spelar någon roll.
Jag ifrågasätter inte medlemsavgiften. Det jag inte är lika övertygad om är huruvida det är tillåtet eller välkommet att delta som blandrasuppfödare även om du inte avlar inom SKK. Jag har ställt frågan till SKK nu så jag får veta hur det ligger till. Det är inte samma sak som att blandrashundar får delta.
 
Kunde inte läsa nått mer än att blandrashundar får delta. Det är inte samma sak som att ägaren samtidigt får bedriva blandrasavel även om de inte är uppfödare eller medlemmar inom SKK. Dessutom nämns tävlingslicens vilket jag tolkar som att man måste vara med i SKK?

Genuint nyfiken om blandrasuppfödare får delta med sina hundar på BPH. Inte glasklart för mig. Det är ju inte samma sak att vara blandrasägare som att vara blandrasuppfödare.

Edit: BPH kräver tävlingslicens och alltså medlemskap i SKK. https://www.skk.se/sv/uppfodning/me...vning-hund-bph/fragor-och-svar/vem-far-delta/
Du behöver inte vara medlem i Skk för att få tävlinglicens. Det är en engångsavgift för att få licensen.
 
Lämnar tråden nu då det inte ger mig något (och jag har annat att göra). Har sen länge övergivit renrasavel (avel inom sluten population) och har bara blivit mer övertygad de senaste tio åren att det finns bättre metoder.

Med detta sagt kommer jag ändå att återkoppla när/om jag får svar från SKK angående delta på BPH/tävlingar som blandrasuppfödare.

Ha det fint allihopa!
 
Och jag tänker att hos veterinären, det är väl ungefär lika roligt som det är för mig att gå till gynekologen eller tandläkaren. Fast jag kan åtminstone intellektuellt förstå varför jag behöver utstå plågan. En hund har inte mycket annat än munnen att försvara sig med så jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara "kass mentalitet" och "dålig avel" som det snabbt blir här.
Nu var ju exemplet pudel/phalene och pudel. Men jag funderar om du resonerar likadant om det vore en stor rejäl moloss?

I min värld får hundar reagera men inte agera i ofarliga situationer..
En agerande hund vill jag inte ha.
 
Nu var ju exemplet pudel/phalene och pudel. Men jag funderar om du resonerar likadant om det vore en stor rejäl moloss?

I min värld får hundar reagera men inte agera i ofarliga situationer..
En agerande hund vill jag inte ha.
Nja, jag tror inte att jag sagt att det är okej att hund, oavsett ras, går lös på veterinären. Vad jag menade var att jag inte nödvändigtvis ser det som tecken på dålig mentalitet/avel.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag vet två bullyuppfödare som är testledare på BPH så det är uppenbarligen inte bara möjligt att delta utan även att vara funktionär inom SKK organisationen utan att hålla på med "renras".
Ja eftersom BPH annordnas av SBK och SKK har noll med BPH att göra så kan man köksavla hur mycket som hellst och ändå gå BPH.
 
Nja, jag tror inte att jag sagt att det är okej att hund, oavsett ras, går lös på veterinären. Vad jag menade var att jag inte nödvändigtvis ser det som tecken på dålig mentalitet/avel.
Jag skulle vilja säga att det beror helt på hur hunden bygger på sig och om den släpper obehaget snabbt.
Men det är inte en bra mentalitet om hundens enda erfarenheter av vette är vanliga vaccinationer, enklare behandlingar och kontroller mm.
 
Djuren behöver inte vara inavlade... rasrena. Du kan självklara utvärdera en individ även om du inte känner till alla hundar bakom, speciellt med DNA-test. Även inom SKK och t.ex. finsk lapphund har man registerat in hund från samerna med okänd bakgrund. Tomt i stamtavlan bakom den hunden alltså. Tänk då hur mycket information vi skulle få veta om vi gjorde ett DNA-test. Ett DNA-test säger mycket mer än en stamtavla vad det gäller vilka gener hunden bär på.
Men hur tänker du att mentalitet ska testats genom DNA?
 
Men hur tänker du att mentalitet ska testats genom DNA?

Eller HD, för den delen.
Skulle lämna tråden (och nu inser jag varför), men är ni på fullaste allvar seriösa eller vill ni bara driva med mig?

Jag citerar mig själv:
För att slippa godtycklig information hade jag sett att man laddade upp t.ex. veterinärintyg, DNA-test/resultat osv.
Om ni inte fattar vad det står så innebär t.ex. veterinärintyg allt från ögonlysning till HD-röntgen etc. Inte ska jag behöva rabbla alla tänkbara kontroller t.ex. HD, ED, patella etc. Trodde man fattade vad jag menade med ladda upp intyg, testresultat osv.

Sen angående mentaliteten finns det flera sätt att utvärdera den på. Vad jag har förstått avslöjar DNA (Embark) även mentala egenskaper men om ni hade behagat att läsa allt så har jag redan tagit upp BPH och mentalitet.
Vad det gäller MH eller BPH så kan man ju ändå inte gnälla på att blandraser inte gör dessa eller tävlar. Det är väl inte tillåtet att delta på MH och BPH (eller MT) och tävlingar om man samtidigt ägnar sig åt blandrasavel eller avel på ras utanför SKK. Så där känns det som orimlig kritik. Ni får gärna öppna upp för alla oavsett om de avlar inom SKK eller ej så kan jag godta kritiken. Det vore ju jättebra med likande verktyg där alla får delta. Så vi behöver alternativ till SKK där alla är välkomna att delta.
Nu påstår folk här att även blandrasuppfödare är välkomna att delta på BPH och om så är fallet är det ju bra. Har även ställt frågan till SKK så ska bli intressant att höra vad de säger. Med det sagt är det inget som hindrar folk från att starta upp egna föreningar och utföra egna metoder för utvärdera mentalitet. Som med allt annat krävs bara engagemang och intresse.

Det verkar även som att folk här tror att vi inte bedrev hundavel långt för vare sig BPH, MH och MT fanns. Det är ju löjligt att tro att man inte kan utvärdera sina hundars mentalitet själv som lever med dem 24/7 - om man har intresse och kunskap samt är ärlig.

Det är ändå enklare att använda sig av t.ex. BPH om inte annat för att föra statistik (än att behöva lita på en uppfödares/hundägares ord eller behöva umgås en längre tid med hundarna). Däremot ökar ju helt klart chansen för en bra hund om man t.ex. är intresserad av jakt och ska köpa från en uppfödare som själv sysslar med samma typ av jakt. På samma sätt som t.ex. samer har egna hundar men inte deltar de på BPH eller liknande men de vet nog bäst själva vad de söker hos sina hundar.
 
Du behöver inte vara medlem i Skk för att få tävlinglicens. Det är en engångsavgift för att få licensen.

Det är ju inte heller ägaren som får tävlingslicensen, utan hunden. Byter hunden ägare följer licensen med och har man två hundar behöver man två licenser.

SKK har (precis som alla föreningar) inga som helst möjligheter att påverka vad personer som inte är medlemmar i deras förening gör eller inte gör i sina liv.
 
Sen angående mentaliteten finns det flera sätt att utvärdera den på. Vad jag har förstått avslöjar DNA (Embark) även mentala egenskaper men om ni hade behagat att läsa allt så har jag redan tagit upp BPH och mentalitet.


Det verkar även som att folk här tror att vi inte bedrev hundavel långt för vare sig BPH, MH och MT fanns. Det är ju löjligt att tro att man inte kan utvärdera sina hundars mentalitet själv som lever med dem 24/7 - om man har intresse och kunskap samt är ärlig.

Det finns inget i ett DNA- test som avslöjar något relevant om en hunds mentala egenskaper, såvida dessa inte är direkt kopplade till en sjukdom som går att testa för.

MH, MT och BPH var och är faktiskt rätt banbrytande i hundavel. När man bara avlade på funktion var det mindre viktigt att utvärdera mentaliteten, men det är inte så många raser kvar där aveln ser ut så.
Och poängen är så många hundar som möjligt ska utvärderas på ett standardiserat sätt. Mentalitet(och HD) har en komplex nedärvning. Att jag bedömer att min hund är orädd, social och lekfull säger ingenting när hennes uppfödare vill utvärdera kullen.

Tack vare all forskning om MH finns det ett mentalindex för hundarna i min ras. Där får en individ ett avelsvärde baserat inte bara på dess eget MH utan även syskonens, föräldrarnas avkommornas osv. Vissa ytterligare faktorer vägs också in.

På samma sätt beräknas i många raser ett HD-index. I stället för att bara titta på en individs eget resultat får man alltså ett avelsvärde baserat på all tillgänglig info.
 
Skulle lämna tråden (och nu inser jag varför), men är ni på fullaste allvar seriösa eller vill ni bara driva med mig?

Jag citerar mig själv:

Om ni inte fattar vad det står så innebär t.ex. veterinärintyg allt från ögonlysning till HD-röntgen etc. Inte ska jag behöva rabbla alla tänkbara kontroller t.ex. HD, ED, patella etc. Trodde man fattade vad jag menade med ladda upp intyg, testresultat osv.

Sen angående mentaliteten finns det flera sätt att utvärdera den på. Vad jag har förstått avslöjar DNA (Embark) även mentala egenskaper men om ni hade behagat att läsa allt så har jag redan tagit upp BPH och mentalitet.

Nu påstår folk här att även blandrasuppfödare är välkomna att delta på BPH och om så är fallet är det ju bra. Har även ställt frågan till SKK så ska bli intressant att höra vad de säger. Med det sagt är det inget som hindrar folk från att starta upp egna föreningar och utföra egna metoder för utvärdera mentalitet. Som med allt annat krävs bara engagemang och intresse.

Det verkar även som att folk här tror att vi inte bedrev hundavel långt för vare sig BPH, MH och MT fanns. Det är ju löjligt att tro att man inte kan utvärdera sina hundars mentalitet själv som lever med dem 24/7 - om man har intresse och kunskap samt är ärlig.

Det är ändå enklare att använda sig av t.ex. BPH om inte annat för att föra statistik (än att behöva lita på en uppfödares/hundägares ord eller behöva umgås en längre tid med hundarna). Däremot ökar ju helt klart chansen för en bra hund om man t.ex. är intresserad av jakt och ska köpa från en uppfödare som själv sysslar med samma typ av jakt. På samma sätt som t.ex. samer har egna hundar men inte deltar de på BPH eller liknande men de vet nog bäst själva vad de söker hos sina hundar.
Nepp du vet innan stamtavlan gjorde entré var alla hundar både dumma i huvudet och sjuka fast det var inget vi visste om för vi kunde inte testa hundarna 🤫
 
Lämnar tråden nu då det inte ger mig något (och jag har annat att göra). Har sen länge övergivit renrasavel (avel inom sluten population) och har bara blivit mer övertygad de senaste tio åren att det finns bättre metoder.

Med detta sagt kommer jag ändå att återkoppla när/om jag får svar från SKK angående delta på BPH/tävlingar som blandrasuppfödare.

Ha det fint allihopa!
Svaren är korrekta du får tävla hur mycket du vill med en blandras i alla grenar som inte kräver stamtavla.
Agility, rally,nw,freestyle osv är inte ovanligt att även blandraser tävlar framgångsrikt i :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp