Minigrisar

Jeg husker ikke helt (kommer inte i håg) men de skal ikke bli særlig store, hvertfall! De skal EGENTLIG fortsette å være så små at man kan fortsette å ha de inne "til evig tid" ;)

Dessverre er det mange krysninger som blir solgt av oppdrettere og bønder som lyver... Så hvis du har tenkt å kjøpe deg en, undersøk GRUNDIG på forhånd så ikke du blir lurt og plutselig har et "monster" på 45kg i stua... ;)
 
En minigris behöver inte vara så mini. Det kan variera kraftigt. Tyvärr finns det dom som ger sina minigrisar svältdieter för att de ska vara små.

Min väger ca 35 kilo nu och är 2½ år
 
vet inte om d e sant....men har hört att d räknas som minigris så länge grisen väger under typ 70-80 kilo....

läste d nånstans....
*hjälp* :crazy:

:banana:Charlie :banana:
 
Jag har hört nån gång att en del luras och säljer hängbukssvin som minigrisar. De ser väl likadana ut när de är bäbisar kanske.

M.
 
Ja, det er riktig som Raeman & jeg sier: man kan bli lurt og få et hengebuksvin eller en krysning i stedet. Ekte minigriser skal ikke "vokse seg ut av huset". Jeg leste en del om dette på en norsk nettside for noen år siden, men jeg husker dessverre ikke så mye. Mener at den EKTE/renrasede Canadiske minigrisen er den som forblir liten. Det finnes sikkert unntak hos denne òg, slik det gjør hos alle dyr, jeg vet f.eks. om noen som hadde en bichon frisè som ble nesten så stor som en sau :rofl: så sånt kan skje!
;)
 
Inte särskilt stora...
havreflinga här på forumet har en minigris (vuxen!), kolla om du int ehittar en länk till hennes hemsida i hennes anv.info...
Den grisen är i alla fall inte särskilt stor, men jag minns inte exakt. Kanske 50 cm hög?
 
Man ska vara noga med kosten annars äter
de sig stora. Det är inte meningen att de
ska svälta, men tyvärr fordra många dem
alldeles för mycket och med rester.
 
Jo tack jag vet. Är själv minigrisägare och är själv mkt noggrann när det gäller Ebbas måltider.

En gris kan i stort sett äta hur mkt som helst.

Men det är tyvärr minigrisar som lever på svältdieter pga oseriösa uppfödare som ger sina tips. Jag vet en tjej som ska gav sin minigris 3 små skivor bröd om dagen vilket inte är så särskilt bra/nyttigt! Denna gris var inte stor och dog senare av diverse brister!
 
När folk säger minigrisar så är det alltid vikten folk tänker på.Vad det gäller minigris så är det storleken som man ska ha i minnet.Dvs höjden och längden.Vikten ligger på omkring 25-45kg för en fullvuxen.Höjden är klart mindre än en "vanlig" gris likaså längden.De som hävdar att en minigris ligger på 15kg som vuxen svälter sina grisar helt klart.OM det inte är genetiskt.
Info från en som verkligen kan minigrisar ska ni gå in på :
Minigrisuppfödare
 

Liknande trådar

Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
1 854
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: geting
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 372
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 074
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp