Minigrisar

Sv: Minigrisar

har du ingen bild på gudrun?

Här e Gudrun dagen före hon grisade förra året.... dvs den 13 febeuari 2008.

Nu är hon nästan lika tjock ju!!!!

Gudrunhgdrktig13feb2008009.jpg


/KT
 
Sv: Minigrisar

*Puttar upp denna roliga tråd*

Det finns väl en sorts minigris som alltid förblir "mini"gris hehe om ni fattar. En del minigrisar blir ju ganska så stora när de är vixna ändå.

Men har för mig att det finns de som alltid förblir "mini" :D

ÅÅååå jag skulle allt vilja ha 2st minisar :love:
 
Sv: Minigrisar

*Puttar upp denna roliga tråd*

Det finns väl en sorts minigris som alltid förblir "mini"gris hehe om ni fattar. En del minigrisar blir ju ganska så stora när de är vixna ändå.

Men har för mig att det finns de som alltid förblir "mini" :D

ÅÅååå jag skulle allt vilja ha 2st minisar :love:

Problemet är att folk inte fattar att en "vanlig" gris väger 200-300 kilo som vuxen och att en minigris som väger 20-40 kilo som vuxen ändå är en RIKTIGT LITEN GRIS!

Sedan skiljer vikten ganska mycket på samma gris beroende på om den är mager, i normalhull eller tjock. Dvs samma gris kan skilja sig 5-10 kilo beroende på hullet.

Många tror att en vuxen minigris max ska bli 10-15 kilo som, vuxen. Men så är det inte.

Jag brukar säga till de som ringer och är intresserade av en kulting att dom ska tänka sig att grisen storleksmässigt som vuxen på ett ungefär motsvarar en riktigt tjock cockerspaniel...:D då får de flesta en inre bild av formatet som stämmer hyfsat väl.

/kt

ps/ Vi fick minigriskultingar här i natt. Superdupersöta....:love:
 
Sv: Minigrisar

Problemet är att folk inte fattar att en "vanlig" gris väger 200-300 kilo som vuxen och att en minigris som väger 20-40 kilo som vuxen ändå är en RIKTIGT LITEN GRIS!

Sedan skiljer vikten ganska mycket på samma gris beroende på om den är mager, i normalhull eller tjock. Dvs samma gris kan skilja sig 5-10 kilo beroende på hullet.

Många tror att en vuxen minigris max ska bli 10-15 kilo som, vuxen. Men så är det inte.

Jag brukar säga till de som ringer och är intresserade av en kulting att dom ska tänka sig att grisen storleksmässigt som vuxen på ett ungefär motsvarar en riktigt tjock cockerspaniel...:D då får de flesta en inre bild av formatet som stämmer hyfsat väl.

/kt

ps/ Vi fick minigriskultingar här i natt. Superdupersöta....:love:


Jo jag vet, men har för mig att jag har sett en gris på ett ställe där de sa att den blir inte så stor som en minigris ;) Skulle vilja ha små minigrisar hehe

Ååååhhh kan du inte lägga upp lite bilder :love:
 
Sv: Minigrisar

Jo jag vet, men har för mig att jag har sett en gris på ett ställe där de sa att den blir inte så stor som en minigris ;) Skulle vilja ha små minigrisar hehe

Ååååhhh kan du inte lägga upp lite bilder :love:

Fast de där grisarna som annonseras som supersmå- är svältfödda medans dom växer upp. De blir sk svältdvärgar och dras med diverse medicinska problem. Ofta blir de inte särskilt gamla heller. En normalt liten/stor minigris blir annars omkring 15 år gammal. Det finns bla en uppfödare i Norge som systematiskt svältföder och som instruerar sina köpare att låta grisarna gå rena biafrabarnsdieten....

Får se om jag hinner lägga upp bilder på de nya kultingarna snart men isåfall blir det i en egen tråd....

/kt
 
Sv: Minigrisar

Problemet är att folk inte fattar att en "vanlig" gris väger 200-300 kilo som vuxen och att en minigris som väger 20-40 kilo som vuxen ändå är en RIKTIGT LITEN GRIS!

Jag håller med KT.
Först när folk träffar en vuxen "vanlig" gris så inser de att 20-40 kg minigris ÄR väldigt litet.;)

Här är två bilder på Bianca och Helga.
hob1.jpg


hob2.jpg


Bianca är ett Linderödssvin som är lite över året och är långt ifrån färdigvuxen. :angel:
Hon är just nu ca 75 cm i mankhöjd väger ca 120 kg.
Helga är en minigris som är 7 år, mäter 43 i mankhöjd och väger ca 40 kg.

Jämför man dom så ÄR Helga en liten gris. En minigris. :D
 
Sv: Minigrisar

*Puttar upp denna roliga tråd*

Det finns väl en sorts minigris som alltid förblir "mini"gris hehe om ni fattar. En del minigrisar blir ju ganska så stora när de är vixna ändå.

Men har för mig att det finns de som alltid förblir "mini" :D

ÅÅååå jag skulle allt vilja ha 2st minisar :love:

Minigrisen är ingen "egen" ras, utan ett hopkok av många andra raser. Men de har alla hängbukssvinet som "stamfader". ;)
Fast det finns nog knappast några "renrasiga" hängbuksvin kvar i Sverige.
Här är ett utdrag från min hemsida.
www.minigrisar.se

MINIGRISENS HISTORIA

"Alla minigrisar i Sverige härstammar från det Vietnamesiska hängbuksvinet. Ett äkta Vietnamesiskt hängbuksvin väger ca 100-150 kg, är oftast svarta, har en massa valkar, stor hängmage och har ett kort tryne.

Flyktingar från Vietnamkriget tog med sig sina grisar till bl.a. Europa.
Många hamnade på Djurparker.
I Kanada blev man på 60-70-talet intresserade av dessa "exotiska" grisar man hört finnas i Europa, och man köpte hem några till sina egna djurparker. Då man upptäckte att hängbuksvin är både intelligenta och läraktiga (som alla tamgrisar är), blev de snart en "nytt" sällskapsdjur att ta in i hemmen.
Det vietnamesiska hängbuksvinet korsades med andra småväxta raser som t.ex. Kune Kune, Göttingegrisen, Ossabaw, men även våra svenska försöksgrisar har haft en mycket betydande roll i deras avelsarbete.
På 80-talet köpte de in 14 suggor och 4 galtar från Sverige!

Eftersom ordet "vietnamesisk" inte var populärt under den tiden, kallade man dessa avkommor för "Canadian miniature potbellied pig" som betyder Kanadensiskt miniatyr hängbuksvin. (potbellied = hängbuk)
I Sverige kallar vi dom ofta för Kanadensisk minigris, vilket egentligen inte är riktigt rätt.
Kanadensisk minigris är ingen egen ras, utan bara en benämning.

Den som säger sig ha en "Äkta Kanadensisk Minigris", vet oftast inte historien bakom minigrisen. Dagens svenska minigrisar innehåller dessutom också raser som Linderödsvin, Vildsvin och Eketorpsvin (Ollonsvinet) Det är därför minigrisen inte har någon standard och kan se ut i princip hur som helst och variera så mycket i storlek."
 
Sv: Minigrisar

kl

Har inte läst igenom tråden ordentligt så dessa saker kanske kommit upp tidigare.

Det fåtal jag har träffat bodde i hage året runt med ett litet "hus" med halm och värmelampa. Två suggor för sig och galten för sig (oftast). galten var inte vidare trevlig, medan suggorna kunde man hantera utan problem.

Som jag förstått det är det ingen egen ras utan om man har otur kan grisen bli stor trots små föräldrar?
 
Sv: Minigrisar

Har nu fått reda på att det finns "miniatyr minigrisar".. Undrar bara vart man får tag på dem. Vill ha en liten plutt ju :love:
 
Sv: Minigrisar

Har nu fått reda på att det finns "miniatyr minigrisar".. Undrar bara vart man får tag på dem. Vill ha en liten plutt ju :love:

Exakt VAD menar du med miniatyr minigrisar?

Sådana som väger ca 10 kilo som vuxna eller?

Det finns INTE fn om det inte är svältuppfödda grisar!

Vill du medverka till gravt djurplågeri med grisar som har lidit av svält under sin uppväxt och dras med en massa sjukdomar till följd av detta?

Jag har själv haft en sugga (ej i avel) som var svältuppfödd ( vi tog hand om henne pga en skilsmässa), hon hade tex ett extremt stort huvud och smala krokiga ben. Dessutom var hon litet lätt "efterbliven" och de andra grisarna var så elaka mot henne att vi var tvugna att ha henne separat. Men hon var ungefär hälften så stor som vår andra sugga.

Seriösa uppfödare försöker visserligen få fram små grisar- men INTE på annat vis än genom välgenomtänkt avelsarbete och aldrig på bekostnad av djurens hälsa.
Man tar hellre en sugga i avel vars normalvikt är litet tyngre/normalstorlek litet större men som är frisk och sund och har ett bra temperament, än en pytteliten sugga med defekter.

Jag tar tacksamt emot info om dessa miniatyr minigrisars uppfödare.

Det finns iofs en del uppfödare som som visar upp unga grisar i ettårsåldern och påstår att de de säljer inte blir större. Men grisar växer tills dom är ca 3 år gamla......

/kt
 
Sv: Minigrisar

Exakt VAD menar du med miniatyr minigrisar?

Sådana som väger ca 10 kilo som vuxna eller?

Det finns INTE fn om det inte är svältuppfödda grisar!

Vill du medverka till gravt djurplågeri med grisar som har lidit av svält under sin uppväxt och dras med en massa sjukdomar till följd av detta?

Jag har själv haft en sugga (ej i avel) som var svältuppfödd ( vi tog hand om henne pga en skilsmässa), hon hade tex ett extremt stort huvud och smala krokiga ben. Dessutom var hon litet lätt "efterbliven" och de andra grisarna var så elaka mot henne att vi var tvugna att ha henne separat. Men hon var ungefär hälften så stor som vår andra sugga.

Seriösa uppfödare försöker visserligen få fram små grisar- men INTE på annat vis än genom välgenomtänkt avelsarbete och aldrig på bekostnad av djurens hälsa.
Man tar hellre en sugga i avel vars normalvikt är litet tyngre/normalstorlek litet större men som är frisk och sund och har ett bra temperament, än en pytteliten sugga med defekter.

Jag tar tacksamt emot info om dessa miniatyr minigrisars uppfödare.

Det finns iofs en del uppfödare som som visar upp unga grisar i ettårsåldern och påstår att de de säljer inte blir större. Men grisar växer tills dom är ca 3 år gamla......

/kt

Duuu jag orkar inte ens läsa hela ditt inlägg, slutade när jag läste att jag skulle medverka i djurplågeri!!

Skulle ALDRIG i hela mitt liv som djurensrätt och djurskyddsmedlem stödja det! :mad:




Men iallafall så finns det tydligen sådana grisar i USA som SERIÖSA uppfödare tar in ibland. Mer vet jag inte i nuläget.
 
Sv: Minigrisar

Men iallafall så finns det tydligen sådana grisar i USA som SERIÖSA uppfödare tar in ibland. Mer vet jag inte i nuläget.

Du det är i princip omöjligt att importera grisar till Sverige från USA, och från de flesta andra länder. Svinköttsproducenterna här är mycket rädda för att få in sjuktdomar på produktionssvinen här nämligen.

Så att någon minigrisuppfödare skulle ha importerat extrasmå minigrisar från USA till Sverige finner jag mindre troligt....

/KT
 
Sv: Minigrisar

Så bara för att de är mini så har man svält dem! Som dvärggetter och chihuahuor också då antar jag!!

Men det FINNS inte vad du kallar mini minigrisar i Sverige som är normalt uppfödda.

En genomsnittlig frisk minigris i Sverige idag väger ca 25-45 kilo som vuxen. Om jag minns rätt räknar jordbruksverket allt under 80 kilo som minigris.

Jag rekommenderar dig att gå in tex här:

http://www.smgs.se/

Och läsa på litet om minigrisar.

En normal minigris idag är precis som tex chihuahuor en dvärgform. En produktionsgris väger ca 200 kilo eller mera som vuxen så nog är en gris som väger kanske 30 kilo som vuxen en väldigt liten gris.

Det du kallar mini minigris är väl på ett ungefär vad chihuahua folket kallar för "tea-cup chihuahuas", vilket också iregel beror på undernäring under uppväxten.

/kt
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Trassel12
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp